במסגרת הרפורמה במיסוי מקרקעין, שנכנסה לתוקף מלא בינואר 2014, שונו הכללים הנוגעים להעברת דירה לקרוב ללא תמורה. עקב ביטול הפטור במכירת דירה אחת ל-4 שנים, קיים צורך תדיר יותר להשתמש באופציה זאת, וכדאי להכירה.

 

מס רכישה בהעברה לקרוב ללא תמורה


מס רכישה החל בהעברת דירה לקרוב ללא תמורה הוא בשיעור של 1/3 מהמס הרגיל. אם מקבל הדירה איננו בעל דירה אחרת, יחולו עליו מדרגות של בעל דירה יחידה, כך שאם שווי הדירה בעת ההעברה עד 1.6 מיליון ₪, המס יהיה בסכום 0 ₪. קרובים הזכאים להטבה הם: בן-זוג, הורה, צאצא, בן זוגו של צאצא, אח ואחות. בנסיבות מסוימות, העברה בין בני זוג פטורה ממס רכישה כליל.

 

הפטור ממס שבח בעת העברה לקרוב ללא תמורה


בעת העברה דירה לקרוב ללא תמורה, הנחשבת מבחינת מיסוי מקרקעין למכירה לכל דבר ועניין, יכול המוכר לבקש פטור ממס שבח. בעת מכירת הדירה בעתיד בידי המקבל, יחול על הדירה מס שבח על השבח שנצבר מיום רכישת הדירה ע"י הנותן. לכן, ברוב המקרים בהם נעשה שימוש בהעברה ללא תמורה, המקבל איננו בעל דירה נוספת, כך שיהיה זכאי למכור את הדירה שקיבל בפטור ממס שבח, וממילא לא יבוא לידי ביטוי השבח שנצבר עד ליום שקיבל את הדירה.

 

מי נחשב לקרוב לעניין הפטור ממס שבח


לא כל מי שזכאי להטבה במס רכישה זכאי להטבה במס שבח! הגדרת קרוב לעניין מס שבח כוללת רק בן-זוג, הורה, הורי-הורה, צאצא, צאצאי בן-זוג ובני-זוגם של כל אחד מאלה. בעבר כללה ההגדרה גם אח ואחות, ללא סייג, אולם כיום ההטבה בין אחים תקפה רק ביחס לדירה שקיבלו מהורה או מהורי הורה ללא תמורה או בירושה.

 

זהירות! תקופת צינון


מי שקיבל דירה ללא תמורה, תוך שימוש של הנותן בפטור של העברה ללא תמורה, לא יוכל למכור את הדירה בפטור ממס שבח אלא לאחר חלוף "תקופת צינון" הקבועה בחוק. אם המקבל מתגורר בדירה שקיבל דרך קבע, התקופה תעמוד על 3 שנים. אם לא, 4 שנים. במקרים מסוימים ניתן להימנע מתקופת הצינון תוך ניצול פטור אחר. אולם לא ניתן לבצע מכירת דירה בין קרובים תוך שימוש במס שבח לינארי מוטב. בנוסף, העברת דירה במתנה נחשבת לניצול 1 מתוך 2 פטורים חלקיים במס שבח הניתנים לכל אדם עד 31.12.17. מומלץ לקבל יעוץ פרטני שיבחן כל מקרה לגופו.

 

 

דותן לוי, עו"ד ונוטריון

 

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין במודיעין המתמחה במקרקעין ובמיסוי מקרקעין

 

 


עודכן ב: 30/06/2014