אז ממה על חוקר פרטי להישמר? על חוקר פרטי להשיג ראיות מבלי להפר את החוק, מכיוון שהפרות חוק כגון האזנות סתר או פגיעה בפרטיות יובילו לפסילת הראיות. מעבר לכך, אין זה מן הנמנע כי החוקר עצמו עשוי למצוא עצמו בחקירת משטרה ככל שמושא שחש כי נפגע בדרך זו או אחרת כתוצאה מפעולה של החוקר הפרטי, יחליט להגיש נגדו תלונה.

 

האם מותר לבצע מעקבים?


כל חוקר פרטי יודע, מעקבים הם מרכיב מרכזי וחיוני כמעט בכל הנוגע לפעילותו. פירות המעקב משמשים לרוב את החוקרים הפרטיים בהליכים משפטיים, והקלטות אשר נאספו כראייה גם הם מהווים מרכיב חיוני בהליכים משפטיים.


החוקרים הפרטיים אף מבינים כי אין זה מן הנמנע כי בשלב מסוים אף ייאלצו להעיד על אופן פעולתם בבית המשפט ככל שצד שנפגע מכך יבקש לתקוף את השגת הראיות בדרכים משפטיות. אם כך הדבר, ברור שמעקב ואיסוף מידע הינו כלי משמעותי של חוקרים פרטיים, ובלבד שהחוקר מבין כי נאסר עליו להטריד את מושא המעקב. בנוסף, נאסר על החוקר לפגוע בפרטיות או להפריע לשגרת חייו של מושא המעקב.

 

הגבול הדק שבין מעקב לגיטימי אל מול הזכות לפרטיות

 

אז היכן עובר הגבול בין עבודה לגיטימית לבין הזכות לפרטיות? הזכות לפרטיות היא זכות יסוד הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובמסגרתה נקבעו כללים המגבילים את האפשרות להתערב בחייו של אדם ללא הסכמתו או ידיעתו.

 

בסעיף 2 לחוק הגנת הפרטיות נקבעו מספר רב של חלופות המהוות דרכים לפגיעה בפרטיות, ולענייננו נפנה לסעיף קטן 2(3) הקובע כי פגיעה בפרטיות היא "צילום אדם כשהוא ברשות היחיד". העבירה נקבעה בסעיף 5 לחוק, ומי שפוגע במזיד בפרטיות זולתו כמתואר, דינו 5 שנים.

 

כיצד הפסיקה מתייחסת לנושא?


מספר פסקי דין שניתנו בנושא קבעו כי הזכות לפרטיות גוברת על פני זכותו של בן הזוג למשל להשגת ראיות הנועדות להוכיח את חוסר נאמנות בן זוגו, אך ניתן בוודאי להרחיב זאת גם לנושאים אחרים שאינם קשורים למערכת יחסים בין אישית כגון לחקירות כלכליות.


האם בהכרח כל פעולה שפוגעת בפרטיות היא עבירה פלילית?


בתי המשפט קבעו כי אין לנקוט עמדה נחרצת, אלא יש לבחון כל מקרה ומקרה על פי נסיבותיו. ייתכנו מקרים בהם תוכר לחוקר הפרטי הגנה שקיימת בחוק, שעליה נדבר בהמשך, בהתחשב בנסיבות ובחשיבות האיזון בין הפגיעה בפרטיות מחד גיסא והצורך להגן על חופש העיסוק של החוקר הפרטי מאידך גיסא.


יש וחקירה תהיה מוגנת גם כאשר מדובר בפגיעה בפרטיותו של אדם שאינו מבצע דווקא עבירה פלילית כלשהי וכשם שהעובדה שהחוקר הפרטי עושה מלאכתו בעבור תשלום אין בה כל פגם ואין להדביק על מצחו את התווית של "רדיפת בצע", שהרי אין בכך כל שוני לעומת כל מקצוע אחר שאינו נעשה בהתנדבות גרידא.


אם כך, מהן ההגנות שהחוק נותן לחוקר הפרטי? על פי לחוק הגנת הפרטיות, כאשר הפגיעה בפרטיות התבצעה בתום לב, ניתנת לנאשם הגנה מן החוק.


מסקנה של כותב מאמר זה: על חוקר פרטי להיות ערני בכל צעד וכל עבודה שהינו נוטל על עצמו בבואו לתת שירות לגיטימי ללקוח. על החוקר הפרטי לדעת כי הזכות לפרטיות עלתה למעלת זכות יסוד חוקתית אשר כל אדם בישראל זכאי לה, ובתי המשפט יפרשו אותה כיום מתוך מבט רחב ולא באופן טכני ולכן, מוטב לו לחוקר הפרטי להתייעץ עם עורך דין בטרם יתחיל לבצע עבודה שיש לו דילמה לגביה.