בעיתון הארץ נידונה לאחרונה סוגיית האחריות הפלילית של צרכני תעשיית המין. לפי הטענות שהועלו, הצרכנים הם סוג של "עבריינים" שלמעשה פוגעים בנשים, אך במצב הנוכחי חומקים מעיני המשפט והתקשורת. הדבר מעלה את השאלה מתי אדם לא נושא באחריות פלילית, על פי החוק.

 

כאשר מדובר על אישום פלילי, הרי שבית המשפט חייב לנקוט זהירות בקבלתו את מכלול הראיות המובאות לפניו. ביצוע של עבירה, דהיינו עשיית מעשו שנחשב כשלעצמו כמעשה שאיננו חוקי, אינו גורר באופן אוטומטי את עובדת היותו של הנאשם – אשם על פי דין.

 

בדין הישראלי ישנם מקרים שבהם אדם אינו נושא באחריות פלילית גם אם ביצע פעולות חמורות כגון נטילת חיי אדם בידיו, נקיטת אלימות שלא לצורך ועוד. בין המקרים הידועים שבהם אדם אינו נושא באחריות פלילית נזכיר כאן את האדם הסובל מהפרעה נפשית, ואת האדם הצעיר, דהיינו הקטין מתחת לגיל 12.

 

אי שפיות

 

למרות שהתקשורת נוהגת לציין בהרחבה מקרים קיצוניים שבהם עורך דין פלילי כזה או אחר מגן על מרשו בטענה של אי שפיות זמנית, הרי שאי כשרות נפשית רחוקה מאוד מהיותה אנקדוטה. כלל בסיסי של המשפט הישראלי קושר בין כוונה ומודעות בעת ביצוע המעשה לבין הנשיאה באחריות פלילית בגין ביצועו. יש לציין שטענת אי שפיות שמפעילה את הסייג לאחריות הפלילית קשה להשגה ומעטים המקרים שבהם אדם לא כשיר לעמוד לדין בגלל טענה זו.

 

חוסר שפיות יכול להיות תוצאה של:

 

  • מחלה פיזיולוגית שמשפיעה על החולה באופן זמני, מתמשכת או ממושכת.
  • ליקוי שעיקרו שכלי, נפשי או פסיכולוגי – מצבים כגון מניה דפרסיה, דיכאון קליני, אישיות מרובה, פיגור שכלי.
  • מצב נפשי קיצוני – דחק, לחץ, תחושה של איום מתמשך או חריף, יכולים כולם להוביל למצב שבו נאשם שאיננו חולה בנפשו פועל ללא יכולת להפעיל שיקול דעת או להיות אחראי למעשיו.

 

גיל צעיר

 

על פי הדין הישראלי, מלבד מצב נפשי גם אלמנט הגיל הנו בעל השפעה על ההחלטה האם על האדם תוטל אחריות פלילית למעשיו או שמא לא תוטל. ילדים צעירים נחשבים לאנשים שלא פיתחו עדיין את היכולת הנדרשת להבחין בין מעשים אסורים למעשים מותרים, בין צודק ללא צודק, בין מעשה פלילי למעשה שאיננו פלילי.

 

עו"ד פלילי

 

לפי חוק העונשין, נקבע באופן אחיד הגיל שרק ממנו והלאה מוקנית לאדם האחריות הפלילית למעשיו. גיל האחריות הפלילית הוא 12. עם זאת, סעיף 12(ב) לחוק הנוער מחייב התייעצות עם שירות מבחן למי שביצע עבירה בין הגילאים 12 ל-13 טרם הגשת כתב האישום. על פי חובה זו, לא יוגש כתב אישום, אלא רק לאחר התייעצות עם שירות המבחן.