בתקופה האחרונה, עלו לכותרות מספר מקרי אלימות קשים אשר בוצעו על ידי קטינים. כתולדה מכך, עלתה בקרב רבים השאלה האם ניתן להטיל אחריות פלילית גם על ההורים, וזאת בגין עידוד ביצוע העבירה או אי מניעתה?

 

יש לכם שאלה?

פורום עבריינות נוער

פורום כתב אישום

פורום מעצר

פורום פלילי

 

סוגיה זו הונחה לפתחו של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, וזאת על פי בקשתו של ח"כ ישראל חסון (קדימה). חסון ביקש לבחון אפשרות של חקיקת סנקציה פלילית בחוק כנגד הורים בגין מעשי ילדיהם.

 

נתונים ממשטרת ישראל

 

בין השנים 2007-2010 נפתחו כ-2,200 תיקים כנגד קטינים בני פחות מ-12 אשר ביצעו לכאורה עבירות פליליות. בשל גילם הצעיר של הקטינים במקרים אלה, הם לא היו ברי עונשין. בחינת הנתונים הצביעה על פערים משמעותיים מבחינה מגדרית בעבריינות קטינים בגילאים אלה (כאשר 90% מהתיקים נפתחו כנגד בנים ורק ב-10% מהמקרים דובר על בנות). על פי רוב, העבירות אשר יוחסו לקטינים בתיקים הנ"ל היו עבירות אלימות ורכוש.


כיום, ההתייחסות של משטרת ישראל לקטין שאיננו בר עונשין הינה כ"עד" ולא כ"חשוד". גם כאשר מדובר בביצוע פשע חמור, המשטרה איננה יכולה לעצור את הקטין אך היא רשאית לעכבו לשם בירור פרטיו. במידה והקטין יוזמן לחקירה בתחנת המשטרה, הוא יזומן בליווי הוריו. כאשר עסקינן בעבירות "קלות", המשטרה תסתפק בד"כ באזהרת הקטין ותו לא.

 

אחריות פלילית על הורים במשפט בארה"ב


אחריות פלילית על הורים בגין ביצוע עבירות על ידי ילדיהם הקטינים יוצאת מנקודת הנחה כי ההורים אחראים – הן מבחינה משפטית והן מבחינה אזרחית – למעשי ילדיהם. שורה של חוקים המכירים באחריות הפלילית הנ"ל של ההורים נכנסו לתוקפם בשני העשורים האחרונים במדינות כגון ארה"ב, קנדה, אוסטרליה ובריטניה. חקיקתם של החוקים הנ"ל הייתה לרוב כתולדה מתהודה ציבורית בנוגע לאירועים של אלימות נוער. החקיקה הנ"ל נגעה למעשה לשלושה מישורים:

  1. אחריות אזרחית בתחום הנזיקי.
  2. אחריות פלילית אשר ענישה בצידה.
  3. אחריות המטילה על ההורים חובה לשאת בהוצאות שונות כגון הוצאות משפט בגין הליך פלילי שנוהל כנגד הקטין, הוצאות בנוגע להליכי שיקום לקטין ואף הפנייתם של ההורים לקורסי "מיומנות הורית".

מאמר זה יעסוק באחריות הפלילית של הורים למעשי ילדיהם הקטינים. בשנים האחרונות, מדינות רבות בארה"ב הרחיבו את אחריותם של ההורים למעשים פליליים שביצעו ילדיהם גם באפיק הפלילי. על פי רוב, החוק נגע למקרים בהם להורים הייתה תרומה לביצוע המעשה הפלילי. דהיינו, לא מדובר רק באחריות אשר נבעה מתוך קשר ההורות אלא ממעשים ומחדלים של ההורים בעצמם. כמו כן, החקיקה דרשה גם את קיומו של קשר סיבתי בין המחדלים או המעשים של ההורים, לבין ביצוע העבירה הפלילית על ידי הקטין.

 

אחריותם של ההורים - בין עידוד וסיוע לבין אי מניעה


ניתן אפוא להבחין בשני מצבים לגבי אחריות הורית למעשים פליליים של ילדיהם. בשני המצבים הללו אחריותם של ההורים נובעת מהצורך החברתי להתמודד עם עבריינות נוער קשה. מדובר למעשה במקרים הבאים:


מקרים בהם ההורה ביצע מעשה לא ראוי שהשפיע על הקטין לבצע את המעשה הפלילי – עסקינן במקרים בהם ההורה, ברצון או ביודעין, היה מעורב בהתנהגות העבריינית של הילד ועודד אותה. לעיתים, ההורים בסיטואציות אלה אף סייעו לביצוע העבירה. אי לכך, עסקינן במקרים בהם ניתן להטיל על כתפי ההורים אחריות פלילית כבדה תוך כדי הוכחת הקשר הסיבתי הישיר בין מעשיהם לבין מעשה ילדם. במדינות שונות בארה"ב קיימת מקדמת דנא חקיקה בתחום זה. לדוגמא, במדינת קולוראדו קיים חוק משנת 1903 המאפשר הטלת קנס או מאסר בפועל על הורה ש"תרם לעבריינות קטין". יודגש כי אחריות בפלילים, המוטלת על בגיר במקרים כגון דא, יכולה להיות כאשר מדובר באדם זר ולא רק בהורה אשר סייע לביצוע העבירה.


מקרים בהם ההורה לא נקט בפעולה אשר הייתה יכולה למנוע את המעשה הפלילי – עסקינן במקרים בהם ההורה לא פיקח על הקטין כראוי ו/או נמנע מלנקוט בפעולות אשר היו יכולות למנוע את ביצוע המעשים הפליליים על ידי הילד. במילים אחרות, מדובר בהפרה של המחויבות ההורית המוטלת על ההורה מכוח המוסכמות החברתיות והסדר הציבורי. התפיסה אשר עומדת מאחורי החקיקה בתחום זה נובעת אפוא מההנחה כי ניתן להעניש הורה על "הורות רעה". בספר החוקים האמריקאי נמצא ביטוי לאחריות זו. לדוגמא, ב-1988, נוספה הוראה לקוד הפלילי במדינת קליפורניה המחייבת הורה לנקוט בפעולות סבירות של פיקוח על ילדו. במסגרת הסנקציות אשר ניתן לנקוט כנגד הורה במקרים כגון דא החוק מונה קנס, מאסר, שיעורי הורות או קבלת ייעוץ מקצועי.


אחריות אזרחית של הורים לעבירות פליליות של ילדיהם והמצב בישראל


כיום, החוק בישראל איננו מכיר באחריות פלילית של הורים למעשי ילדיהם. עם זאת, ניתן להטיל אחריות נזיקית או הוצאות נוספות על ההורה בגין ביצוע עבירות פליליות על ידי קטין. לדוגמא, בית המשפט רשאי לדרוש מהקטין והוריו התחייבות (עם ערובה או ללא ערובה) בנוגע להתנהגות עתידית של הילד. כמו כן, ניתן לחייב את ההורה בתשלום קנס, הוצאות משפט, פיצוי לניזוק, ונשיאה בעלויות הטיפול והשיקום של הקטין.