לאחרונה קבע בית משפט השלום בירושלים את גזר דינו של גבר שהונה 91 אנשים באמצעות זהויות מזויפות, מצגי שווא וזיוף מסמכים, וקיבל במרמה מוצרים יקרים מבלי לשלם עבורם.


על פי כתב האישום שתוקן במסגרת הסדר טיעון, הגבר נהג לאתר מוצרים שהוצעו למכירה באינטרנט, ויצר קשר עם המוכרים במטרה לרכוש אותם. הוא שלח למוכרים צילומי תעודות זהות שאינן שלו, והשתמש בטלפונים סלולריים מתחלפים כדי להקשות על איתורו. לאחר מכן, במקום להעביר את התמורה, שלח אסמכתאות בנקאיות מזויפות. במקרים אחרים הוא סיפק צ'קים מזויפים או הבטיח לשלם את התמורה במזומן אך לא עשה זאת.


בדרך זו, הצליח להונות עשרות אנשים מכל רחבי הארץ ולגנוב מוצרים בשווי כולל של יותר מ-600,000 שקלים. בין המוצרים שנגנבו היו טלפונים סלולריים, מחשבים, רהיטים, תכשיטים ומוצרים רבים אחרים.


בגין מעשיו הורשע הנאשם ב-47 עבירות התחזות, 16 עבירות של זיוף מסמך, 85 עבירות של שימוש במסמך מזויף ו-89 עבירות של קבלת דבר במרמה.


הגבר הונה עשרות אנשים פרטיים מכל רחבי המדינה


פרקליטות המדינה דרשה מבית המשפט המחוזי לגזור על הגבר שש שנות מאסר בפועל. לטענתה, מדובר בנאשם עם עבר פלילי עשיר, אשר הורשע בעבירות אלימות ורכוש. הפרקליטות הדגישה שחלק גדול מהמסחר היום מתבצע בצורה מקוונת. מדובר במסחר תוסס התורם לקידום והמסחר, אך לצורך קיומו נדרש אמון בסיסי בין הקונה והמוכר, ואת האמון הזה, הגבר ניצל.


הפרקליטות הבהירה שלפני כשנה הנאשם נעצר לחקירה, שוחרר מהחקירה ושב למעשי ההונאה שביצע, לאחר שהיה עצור כבר בגין אותם מעשים. לשיטתה, מתחם העונש ההולם בנסיבות אלה נע בין ארבע וחצי שנות מאסר ועד שמונה שנות מאסר, נוסף למאסר מותנה, קנס ותשלום פיצויים לקורבנותיו.


עוד נטען כי הגבר לא פיצה את עשרות נפגעי העבירה, אין כל אינדיקציה לכך שהוא עומד לעבור שיקום, והוא לא הביע חרטה, ולכן אין הצדקה לסטות ממתחם הענישה ההולם.


האם יש להתחשב בנסיבותיו האישיות המורכבות של הנאשם, בהתמכרותו להימורים ובבתו שלקתה במחלה קשה?


מנגד, הסניגור טען שהנאשם נפל קורבן למחלת ההימורים. הוא ריצה בעברו עונש מאסר קצר, אך למרבה הצער, לאחר מכן שב להימורים ונקלע שוב לחובות. במהלך תקופה זו, בתו חלתה במחלה קשה. לטענת הסניגור, זה הרקע לעבירות ההונאה שביצע.


הסניגור הדגיש שהגבר מתחרט עמוקות, וטען שמדובר באדם שפעל מתוך ייאוש, ולא מתוך כוונה זדונית או פלילית. הוא ציין את הזמן שחסך לבית המשפט בכך שהודה במעשיו, וביקש להתחשב בו. הסניגור ביקש למקם את עונשו של הנאשם בתחתית מתחם הענישה ההולם, אשר לשיטתו נע בין 18 חודשי מאסר ועד 40 חודשי מאסר.


בית המשפט: יש צורך בענישה הולמת לחומרתן של עבירות מרמה שתהווה הרתעה מפני ביצוע עבירות דומות


השופט התייחס לכך שהנאשם תכנן וביצע במשך שנתיים עבירות מתוחכמות באמצעות שימוש בזהויות בדויות ומסמכים מזויפים, תוך שהוא גורם נזק כלכלי ונפשי עצום לעשרות קורבנות, חלקם מצויים במצוקה כלכלית קשה.


השופט הבהיר כי הנזק שגרם הנאשם אינו רק כלכלי, אלא גם פגיעה עמוקה בשלוות נפשם וביטחונם של קורבנותיו. בנסיבות אלה, קבע השופט כי מתחם הענישה ההולם כולל עונש מאסר בפועל של 40 עד 80 חודשים, וכן עונשים נלווים, כדי להעביר מסר חד וברור נגד עבירות מרמה חמורות אלו.


לקביעת העונש המתאים לנאשם בהתחשב בנסיבותיו הספציפיות, התייחס השופט לכך שמדובר באס לשלושה ילדים אשר התמכר להימורים וניסה להשיג כספים באופן לא חוקי. השופט ציין כי הנאשם "כלוא בתוך עצמו", והתייחס לכך שהוא הביע חרטה על מעשיו והתחייב שלא לעבור עבירות דומות בעתיד.


השופט ציין כי בהתאם לשקלול מעשיו, הפגיעה הקשה בעשרות קורבנותיו והמחיר שנאלץ הנאשם עצמו לשלם וכך גם בני משפחתו, יש למקם את העונש בחלקו המרכזי של מתחם הענישה, במטרה להרתיע עבריינים אחרים אך גם לפעול לשיקום הנאשם עצמו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


לבסוף גזר השופט על הנאשם 55 חודשי מאסר בפועל. בנוסף למאסר בפועל, הנאשם חויב לשלם קנס של עשרת אלפים שקלים ופיצויים לקורבנות העבירה, מבלי לקבוע את סכום הפיצויים.

 

ת"פ 44822-08-22