עו"ד ומגשרת רות ל. נינבורג

 

כלב - ידיד או אויב?

 

כלב הוא לא תמיד ידידו הטוב ביותר של האדם. המשפט חשדהו וכבדהו מתאים למקרה זה.

 

החוק קובע אחריות מוגברת על בעל הכלב והנפגע זכאי לפיצוי כספי גם אם בעל הכלב נקט בכל אמצעי הזהירות ולא התרשל. השופטים נוטים להחמיר עם בעלי הכלבים.

 

הנפגע אמור להוכיח רק את עצם ההיזק ע"י הכלב הספציפי כדי להטיל את האחריות על בעליו .לאחר מכן יצטרך הניזוק להוכיח את נזקיו, בין היתר, באמצעות תיעוד רפואי וחוות דעת רפואית.

 

ומה קורה אם מדובר בכלב משוטט? אם יש לו שבב אז מוצאים בקלות את הבעלים . אם אין לו , הרי האחריות תיפול במקרה זה על הרשות המקומית שלא פעלה לתפוס את הכלב כפי כמתחייב לפי חוק להסדרת הפיקוח על כלבים, תשס"ג-2002.

 

במצב מורכז כזה על הנפגע להוכיח רשלנות בהתאם לפקודת הנזיקין.

 

ומה קורה אם מדובר בתקיפה של מספר כלבים ולא ברור מי נשך? כאן נקבע בפסה"ד קורנהויזר כי במצב של ריבוי מעוולים, אשר כל אחד גרם לנזק בלתי מסוים, יהיה הניזוק זכאי לתבוע את נזקו מכל אחד מהמעוולים באופן מלא .

 

אחריות מוגברת ולא מוחלטת -

 

למרות שפגיעה ע"י כלב מחייבת את הבעלים אין מדובר באחריות מוחלטת ולכן בחוק קיימים מספר חריגים העומדים להגנת בעל הכלב. בעל הכלב יכול לטעון כי הנפגע התגרה בכלב שלו, או שתקף את הבעלים, את בן זוגו, הורו או ילדו, הניזוק הסיג גבול במקרקעין של הבעלים ועוד.

 

אם בית משפט יקבל את אחת הטענות הוא עשוי לפטור את הבעלים של הכלב מאחריות לנזק שנגרם ע"י הכלב.

 

לנו- כבעלי כלבים וכדי למנוע מקרים של נשיכות ופגיעות מיותרות- מוטלת החובה ע"פי החוק לרשום את הכלבים ברשות המקומית, לסמן ולשלט בכניסה לבתים , ללכת עם רצועה וכן לבחון (באשר לסוג הכלב) מתי חובה עלינו לחסום מחוץ לבית את פיו של הכלב .

 

בנוסף , כדי לא להיקלע למצב של תביעה כספית גבוהה מומלץ לבעל הכלב לבטח עצמו ואת הכלב בכל הנוגע לפגיעה של צד ג'. יודגש כי זה מבטיח שקט וחשש מתביעה נזיקית ואפילו במקרים מסוימים גם לקנס מינהלי וכתב אישום פלילי עפ"י סעיפים 18 ו-19 לחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, תשס"ג-2002.

 

כבעלת כלב מדהים בשם "באדי" החי עימנו יותר מ-10 שנים והוא בן משפחה לכל דבר , אני סבורה כי כלב הוא בהחלט ידידו של האדם והוא נאמן לו ומעניק לו אהבה ללא תנאים, ואולם כלב מוגדר בחוק "דבר מסוכן" ולכן במקרים קיצוניים יכול כל כלב , ובכללם זה שלי - ללא התראה מוקדמת להפוך לאויב מר וכואב.

 

 

כותבת המאמר עוסקת בדיני ביטוח לאומי, נזיקין משפחה ועבודה