ר' וא' היו זוג. זוג משמיים.

 

כך נהגו לכנות אותם חבריהם וכל מי שראה אותם יחד. לאחר שלוש שנות זוגיות מדהימה א' התאהב בחברתה הטובה של אשתו. השבר היה גדול וקשה מנשוא. א' עזב את ר' ועבר להתגורר עם אהובתו החדשה. ר' שלא ידעה את נפשה מכעס וכאב גם יחד החליטה לגרום לו לשלם על מה שעשה. היא מזמינה אותו לשיחת סיכום, 'קלוז'ר'. א' קופץ על ההזדמנות לישב את ההדורים ומגיע לביתה והוא מוצא שולחן ערוך ונרות. מתלבט אם להישאר אבל מחליט שכן. הם אוכלים, תמיד הוא אהב את הבישול שלה, הם מחזיקים קצת ידיים, יש גם חיבוק של הבנה וקצת יותר מזה. בשלב מסויים א' רוצה ללכת ור' נעלבת. היא מתחילה להטיח בו האשמות וכעסים ודקה לפני שהוא טורק את הדלת אומרת לו, "אתה עוד תשלם על זה".


והמחיר שא' שילם היה די כבד. ר' ניגשה עוד באותו ערב למשטרה, התלוננה על תקיפה וניסיון לאונס, במשטרה לא מחכים ומגיעים לביתו של א', עוצרים אותו מיד, הוא נחקר ובחקירתו מודה כי אכן היה בביתה, אכן אכל עימה ארוחת ערב גם חיבק וגם נגע אבל הלך. לאחר כמה שבועות מוגש נגדו כתב אישום בגין ניסיון אונס.


חיים של אחרים


באותו רגע, חייו של א' מתהפכים. ממעמד של מנהל איזור בכיר בחברה בה עבד, הורד למעמד של פועל ייצור 'עד חלוף זעם', כך נאמר לו. חלק מחבריו נטשו אותו וכך גם אהובתו שהיתה כזכור חברה של ר' שלא האמינה לו. כסף רב שילם א' לשני עורכי דין שייצגו אותו. חלפו שלוש שנים. דיונים, עדויות, האשמות, חברים שנוטשים, אי יכולת ליצור מערכת יחסים נוספת גם בשל חוסר רצון וגם בשל בושה.


בסופו של יום, בית המשפט זיכה אותו . הרגע הזה שבו שמע את פסיקת בית המשפט היה רגע קסום שבו האמין שיש צדק בבתי המשפט למרות שעד אותו רגע כבר לא האמין שיצא מהסיפור הזה זכאי. דקה אחרי השמחה התחיל לאמוד את הנזקים והם היו בלתי הפיכים.
א' החליט לעזוב את הארץ ולפתוח דף חדש באחת מארצות אירופה. בשלב מסויים חשב לתבוע את ר' שלימים נישאה, הקימה משפחה והתקדמה בעבודתה, על תלונת שווא, אבל הבין שאין לו כוחות נפשיים ובטח שלא כסף לעשות זאת.


תלונות שווא על הטרדות מיניות, ניסיון אונס ואף אונס אינן נדירות. מתלוות אליהן גם תלונות שווא על תקיפה ואיומים וכל הסאגה הזו מתחילה לעיתים, בדיוק ברגע שאחד מבני הזוג מחליט לעזוב את הבית ולפתוח בהליכי גירושין. נניח וזה הגבר. במקרים רבים הוא הופך להיות מטרה לתלונות שווא של האשה המאשימה אותו באלימות כלפיה או כלפי הילדים. וכך מגבר נורמטיבי ואב למופת הוא הופך להיות ברגע אחד מואשם באלימות, נפתח נגדו תיק ומתחיל הליך פלילי שאפשר לדעת איך התחיל אבל לא ברור כיצד יסתיים. מיותר לציין שבכל ההליך המשפטי, הגבר תמיד מצטייר כשקרן והאישה היא נפגעת אומללה וחסינה מפני שאלות קשות בחקירה נגדית.


לאחרונה נסגר תיק אונס. אציין כמה מן התגובות שעוררה הידיעה בדבר סגירת התיק. חלק מהתגובות קראו להעניש את המתלוננת, בדיוק כפי שהיו מענישים את הבחור אם היה מואשם, חלק מציעים לתבוע מיד את המתלוננת, שכן אנסה את נפשו של האיש עליו התלוננה, חלק פשוט משתמשים בלשון בוטה וחסרת פשרות ביחס לעובדת סגירת התיק והכרזה על תלונת שווא. ולא – התגובות המתלהמות אינן רק של גברים אלא גם של נשים.


אז מה אפשר לעשות? למנוע מראש תלונות שווא

 

אני מציעה להעמיד אותן לדין על עדות שקר, על תלונת שווא. אני מציעה לגזור עונשי מאסר בפועל על אשה שמתלוננת תלונת שווא. אני מציעה שיאכפו תלונות שווא, בדיוק כפי שנאכפות תלונות על אונס. אני מציעה שבכל עדות שמוסרת אשה על הטרדה מינית, ניסיון לאונס או אונס שבוצע בה יהיה סעיף שבו היא מודעת לכך שאם התלונה שלה תתברר כשקרית, היא תשלם פיצויים למערכת ולאדם שבעקבות התלונה נגדו איבד את כל מה שהיה לו בחיים.


מה אתם מציעים?