בס"ד
 

האם תקופת חברותם של בני זוג,  בטרם נישואיהם תחשב בתקופה הכוללת לחלוקת הרכוש ביניהם?
מה חשיבות מועד החישוב?


במהלך החיים המשותפים, כל אחד מבני הזוג עבד במקום עבודתו וצבר זכויות שונות. זכויות סוציאליות, קרן השתלמות, פנסיה, ביטוחים שונים, וותק וכו'. בעת הפירוד מחשבים מהו חלקו של בן הזוג בזכויות אלו. נהוג לבצע את החישוב על פי התקופה מהנישואין ועד הגירושין. ואולם מה קורה במצב בו חיו בני הזוג קודם לכן כזוג לכל דבר ועניין?


סוגיה זו עלתה לאחרונה בבית הדין הרבני. הבעל ביקש לחשב את מועד צבירת הזכויות והרכוש ממועד תחילת חברות הצדדים ואילו האישה סירבה וטענה כי יש להחיל את מועד חישוב הזכויות ממועד נישואי הצדדים ולא לפני כן.


בית הדין קיבל את טענת האישה המיוצגת על ידי משרד עו"ד ליאת מנשקו לפיה, לו אכן רצו הצדדים ליצור שיתוף מלא בזכויותיהם, יכלו לעשות כן קודם לכן כיוון שלא הייתה מניעה לצדדים להתחתן.


למה הכוונה? במצב זה, שני הצדדים הנם יהודים ופנויים. אם היה מדובר למשל בזוג שאינו יכול להינשא מסיבות דתיות או אחרות היו שיקולים אחרים. כמו כן, יכלו הצדדים למשל לערוך הסכם ממון בינהם שמסדיר רק את העניין הרכושי בינהם, גם זאת לא עשו.

 

מכאן שבמצב בו, מדובר בזוג אשר אין לו ולא היתה לו כל מניעה להינשא ובחר מרצונו הטוב והחופשי שלא לעשות כן, יש להסיק כי זה היה רצון הצדדים וכי לא התכוונו לבצע שיתוף בנכסיהם טרם החתונה.


הבעל ערער לבית הדין הרבני הגדול בירושלים ובהחלטה שיצאה לאחרונה הוחלט פה אחד כי, אין לקבל את עמדת הבעל ויש לדחות את ערעורו ולקבל את טענת האישה.


עוד הוסיפו הדיינים בהחלטתם כי, במסגרת הנישואין יש כדי לחזק את המסגרת המשפחתית המושתת על קדושת ישראל ונוסדה כדת משה וישראל ולכן אין לתת זכויות שיחזקו מסגרת של חיים משותפים שאינם במסגרת של  קדושת הנישואין כדת משה וישראל.


לסיכום- בני זוג המעוניינים ליצור שיתוף בנכסיהם או הפרדה מוחלטת, בטרם נישואיהם- בין במידה ובחרו שלא להינשא ובין במידה שבחרו להינשא מאוחר יותר, רצוי ומומלץ להם לערוך הסכם אשר יסדיר את כוונותיהם ומטרותיהם למען מניעת חיכוכים וחילוקי דעות מיותרים בהמשך.


*הכותבת הנה עו"ד מוסמכת מאת לשכת עורכי הדין בישראל, בעלת תואר ראשון במשפטים בהתמחות בחטיבת זכויות אדם ואזרח, בעלת תואר שני, מוסמכת במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, ומגשרת מוסמכת בעלת משרד עו"ד באשקלון ובשדרות.


****האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. יש לבחון כל מקרה לגופו לפי נסיבותיו הפרטניות.


על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.