אור עזריה , עורכת – דין


כיצד מוכיחים הכנסות בלתי מדווחות (כסף שחור) בהליכי גירושין?

במסגרת הליכי גירושין, לצורך קביעת שיעור המזונות וכן הערכת שווי הרכוש העומד לחלוקה, נדרשת הוכחת גובה הכנסת בן הזוג.
בהקשר זה נשמעות תדיר טענות בדבר הכנסות שאינן מדווחות לרשויות המס וכן בדבר הברחת נכסים.


גילוי והוכחת הנכסים המוברחים וההכנסה הבלתי מדווחת הנו הליך סבוך,אשר כרוך בעלויות גבוהות שלעתים אינן מצדיקות את התועלת שתצמח מההליך.


ברם, ניסיון החיים מלמדנו כי ניתן להוכיח ולאתר הכנסות בלתי מדווחות ונכסים מוברחים אף בדרכים פשוטות שאינן כרוכות בעלות כספית גבוהה, באופן עצמאי או בצינורות משפטיים מקובלים כדלקמן:


1. בחינת רמת החיים - יש לבחון את רמת החיים בה חי מי שטוען להכנסה נמוכה, לרבות מיקום וגודל הדירה, סוג המכונית, רכישת מותגים וכדו'. בדיקה זו מטרתה לבחון האם קיימת התאמה בין רמת החיים בפועל לבין ההכנסה המוצהרת. כשהמדובר ברמת חיים גבוהה יש לבדוק מה מקור המימון שלה – האם מהלוואות ,ירושה, או תמיכה כספית ממקור אחר. כשאין מקור מימון שיסביר את גובה רמת החיים, סביר שהיא מומנת מהכנסה לא מדווחת.


2. בחינת גובה ההוצאות - דבר נוסף שיש לבחון הוא גובה ההוצאות ורכיביהן. ככלל, כאשר גובה ההוצאות אינו תואם את ההכנסות הנטענות, ניתן לייחס זאת לניסיון להבריח נכסים או להעלים הכנסות. למשל, בית עסק המבקש להציג הפסדים ,אך ממשיך לשלם משכורות לעובדים, וכן נטל התחייבויות גבוהות ועומד בהן, סביר כי אינו נקי כפיים.


3. בחינת תזרים המזומנים -אפשרות נוספת לאיתור הכנסה שאינה מדווחת, הרלוונטית יותר בבדיקת עסקים קטנים ,היא בחינת תזרים המזומנים. בעסקים קטנים פעמים רבות מכריז בעל עסק על חובות אבודים בהצגת חשבוניות שלא שולמו, בעוד שאת התשלום הכניס ישירות לכיסו. על כן יש לבדוק במשנה זהירות את החובות ולבחון את האפשרות שהחובות שולמו ישירות לבעל העסק ולא דרך החשבון העסקי.


4. התרשמות חיצונית מהעסק- לצורך הערכת שוויו של עסק, יש להתרשם בצורה בלתי אמצעית (ישירה) מהעסק, להבדיל מהערכת שוויו של העסק על סמך המסמכים המוגשים על ידי בעל העסק או רואה החשבון מטעמו, לרבות מראהו של העסק.


5. צווים לגילוי מסמכים - בתביעות רכושיות הנדונות בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה ניתן לבקש מבית המשפט להוציא צוו לגילוי מסמכים ,מבנקים או מכל מוסד אחר בו קיימת השערה כי נמצאים הכספים או הנכסים המוסתרים.

מאמר זה הינו למידע ראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו . עו"ד עזריה אור הינה בעלת משרד עצמאי המתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי.


עודכן ב: 24/10/2013