הסדרי הראייה בין ההורה הלא משמורן לבין הילדים, נקבעים על פי החלטת בית המשפט או בהסכם בין שני ההורים. הסדרי ראייה מקובלים קובעים כי ההורה הלא משמורן יוכל לפגוש את הילדים פעמיים בשבוע בשעות אחר הצהריים ובכל סוף שבוע שני. תקופת החגים והחופשים מחולקים שווה בשווה כך שאם הילדים חגגו חג אחד עם האם, הם יחגגו את אותו חג שנה לאחר מכן עם האב וחוזר חלילה.

ניתן להרחיב את הסדרי הראייה כך שיכללו לדוגמא התייחסות מיוחדת וספציפית לתקופת החופש הגדול הנמשך כחודשיים, לפיו ישהו הילדים במחיצת האב חודש אחד כאשר באותו החודש יבקרו הילדים אצל האם פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני.

 

לחילופין ניתן לקבוע כי הילדים ישהו במחיצת האב שבועיים בחודש יולי ושבועיים בחודש אוגוסט או כמחצית השבוע אצל האב ומחצית שבוע אצל האם. כמו כן, ניתן לקבוע כי הסדרי הראייה בתקופת החופש הגדול יכללו חלוקה שווה בהוצאות טיפול הילדים, היינו במידה והאב אינו יכול לקחת את הילדים אליו ללא השגחה בשעות הבוקר יישא הוא בתשלום הוצאות טיפול והשגחה בילדים לחודש אחד לפחות במהלך החופש הגדול, או לחילופין יישא בתשלום הוצאות קייטנה.

 

רצוי, אם כן, לקבוע את הסדרי הראייה בהסכם שכן ניתן לכלול בו את כל האפשרויות המתאימות לצדדים ולגילם של הילדים, תוך התייחסות רחבה יותר לחופשות. זאת להבדיל מהחלטה של בית המשפט הקובעת את הסדרי הראייה מבלי לתת התייחסות מיוחדת לנושא החופשות בכלל, ולחופש הגדול בפרט.

 

מה קורה כאשר אחד מהצדדים מפר את ההסכם? 


חשוב לדעת, כי רק באמצעות הוספת סעיף בהסכם בעניין הסדרי ראייה במהלך החופש הגדול, ניתן יהיה לאכוף את ביצועו. כמו כן, כדאי לדעת, כיצד ניתן לאכוף את הסדרי הראייה במקרה שאחד מהצדדים מפר אותם או מונע את קיומם.

 

כאשר האב מפר את הסדרי הראייה, האם תוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לקביעת סנקציה כמו תשלום בעד דמי טיפול לשמרטפית או מטפלת, או אף בבקשה לצמצום הסדרי הראייה שאומנם אינה מטיבה עם הילדים, אך יש בה למנוע את אכזבת הילדים מצפייה לביקור אביהם.

 

כמו כן ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט שבמסגרתה ניתן לבקש להטיל על האב קנס, בכל מקרה של הפרת הסדרי ראייה.

 

כאשר האם מפרה את הסדרי הראייה יכול האב לאכוף את קיומם, הן באמצעות המשטרה והן באמצעות פקידי הסעד, שאליהן ניתן לפנות במקרה שבית המשפט העניק להן סמכויות לקבוע את הסדרי הראייה. במקרה כזה, ניתן לפנות לפקידת הסעד ולבקשה לדרוש מהאם לקיים את ההסדר. מניסיוני עולה כי פקידות הסעד מתקשות לכפות על האם את הסדרי הראיה, אולם ישנם מקרים שבהם נחסכים הליכים נוספים בבית המשפט בסיוע של אותן פקידות. ניתן אף לפנות למשטרה, כאמור, ולהגיש תלונה נגד האם המפרה את החלטת בית המשפט.

 

כמו כן ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט ולבקש להטיל קנס על האם בגין הפרת הסדרי הראייה.

 

מאמר זה הינו למידע ראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.