איך ניתן לכפות על המעביד לשלם פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר?


עזיבת מקום עבודה וחיפוש אחר מקום עבודה חדש, הינו החלטה לא פשוטה, המערבת בתוכה שיקולים רבים, הן רגשיים והן כלכליים. אחת השאלות העולות בהקשר זה, הינו שאלת הפיצויים – עובדה מבקש לעוזב את מקום עבודתו, חושש פעמים רבות להפסיד את זכויותיו במקום עבדותו הקודם,ובכללן את פיצויי הפיטורים.


לפי חוק פיצויי פיטורים זכאי עובדה מפוטר לפיצויים בשיעור של חודש אחד לכל שנת עבודה.


אין בחוק הוראה דומה לגבי עובד המתפטר.כך, עובד הבוחר לעזוב את מקום עבודתו, למשל, על מנת להתקדם, לזכות בתנאים טובים יותר וכדומה, אינו זכאי מבחינה חוקית לפיצויים, וזאת, גם אם עבד שנים רבות וביצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר.


במקרים אלה, תלוי העובד ב"טוב ליבו" של המעסיק, ובנכונותו לשלם לו פיצויי פיטורים, אך כיום אין כל הוראה חוקית העומדת לצידו.
למרות האמור לעיל, ישנם מקרים בהם החוק מאפשר לעובד להתפטר ולהיחשב כמפוטר ולהיות זכאי לתשלום פיצויי פיטורין מהמעסיק.
בכתבה זו יוצגו המקרים היוצאים מהכלל, בהם ניתן להתפטר ולהיחשב עפ"י חוק כמפוטר.


מקרים בהם התפטרות דינה כפיטורים


מהם אותם מקרים בהם החוק קובע כי דין ההתפטרות הוא דין פיטורים? סעיפי החוק העיקריים המאפשרים לעובד להתפטר ולהיחשב כמפוטר הזכאי לפיצויי פיטורין הם:


סעיף 11 לחוק מונה רשימה של מקרים יוצאים מהכלל, בהם למרות שהעובד התפטר מרצונו, הרי שרואים את ההתפטרות כפיטורים אשר בהם המעביד חייב בתשלום פיצויי פיטורים לעובד.


אחד הסעיפים החשובים לעניין זה, הינו הסעיף המורה כי עובד שהתפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות כפיטורים.


השאלה מהי הרעה בתנאים המזכה בפיצויי פיטורים נדונה בכל מקרה לגופו, שכן בחוק לא קיימת רשימת מקרים סגורה העונה להגדרת 'הרעה מוחשית בתנאי העבודה'.


ככלל,יראו הרעה מוחשית בתנאי עבודה, כאשר הצר המעביד את צעדיו של העובד או הרע את תנאי עבודתו באופן מוחשי עד שלא השאיר בידו כל ברירה בלתי אם לנטוש את העבודה ולהתפטר. נטל ההוכחה מוטל על התובע להראות שנופל הוא בגדר הזכאי לפיצויים. (ע"א 268/71 שמחה מרגוליסנ. מיכה לינדנר)


כך למשל, נפסק כי איחורים חוזרים ונשנים בתשלום השכר מהווים הרעה מוחשית בתנאי העבודה,ומשכך יש לראות בהתפטרות העובד כפיטורים המזכים אותו בפיצויי פיטורים. (דמ 355334/99 אנט שמחי נגד עופרים שרותי שמירה וניקיון בע"מ). לעומת זאת,נקבע, כי איחור של מספר ימים בתשלום שכר עבודה, אינו מהווה 'הרעה מוחשית'. (בשא 634/02 רחבי נ' דוד ובועז כבישים בנין והשקעות בע"מ)


סעיף 7 לחוק קובע,כי עובדת שהתפטרה תוך תשעה חדשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילדה - יראו את התפטרותה כפיטורים, והיא תהיה זכאית לפיצויים. (הסעיף חל בשינויים המתחייבים גם על עובד).


אחד המקרים השכיחים יותר, הינו התפטרות של הורה ( בדרך כלל אם התינוק ) על מנת לטפל בילדו.


לפי הפסיקה, הכוונה אינה כי כל זמנו של ההורה יוקדש לטיפול בילד, אלא כי ההתפטרות נועדה לאפשר להורה שהות ארוכה יותר, משמעותית עם הילד, תוך טיפול בו. (דמ 10381/08 כהן נ' אדרי).


עוד נקבע בפסיקה, כי גם התחלת עבודה במקום עבודה חדש הקרוב לבית היולדת, והמאפשר נגישות לתינוק בעת הצורך, תוך התפטרות ממקום עבודה מרוחק מבית העובדת , אינה שוללת את הזכאות לפיצויי פיטורים. (עדמ 300098/98 גרוס נ' טל נסיעות ותיירות).


סעיף 8 לחוק מכיר במקרה נוסף המזכה את העובד המתפטר בפיצויים, הינו כאשר התפטרות הינה לרגל העתקת מגורים, וזאת כאשר העתקת מקום המגורים הינה לרגל נישואי העובד, או לישוב בישראל בו היה גר בן-זוגו, או לישוב חקלאי - מישוב שאינו חקלאי, או לישוב באזור פיתוח מישוב שאינו באזור פיתוח.


תקנות פיצויי פיטורים דורשות כי המרחק בין מקום מגוריו החדש של העובד לבין מקום מגוריו הקודם הוא 40 ק"מ לפחות, ומקום מגוריו החדש יהיה רחוק יותר ממקום עבודתו מאשר מקום מגוריו הקודם.


בעב' 2144/05 בזברוש נגד נויה אוז נקבע, כי כאשר העתקת מקום המגורים נעשתה באופן זמני בלבד וללא כוונה אמיתית להתגורר במקום החדש, העובד אינו זכאי לפיצויים.


מתי יהיה העובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים לאחר התפטרותו?


במידה והתפטרות העובד אינה במסגרת אחד מסעיפי החוק המאפשרים לו להתפטר ולהיחשב כמפוטר, העובד אינו זכאי לפיצויים בהתאם לחוק פיצויי פיטורים התשכ"ג 1963, מן המעסיק.


העובד צריך לקחת בחשבון כי במידה והוא מתפטר מעבודתו בטענה כי התפטרותו נחשבת לפיטורים,הוא יצטרך, ברוב המקרים, לפעול למימוש זכותו לפיצויי פיטורים ע"י קיום הליך משפטי כנגד מעבידו.


דרישה לפיצויי פיטורים לאחר התפטרות של העובד, גם במקרים הנחשבים כפיטורין עפ"י חוק, מחייבת את הוכחתם בבית הדין לעבודה ואינה מתקבלת באופן אוטומטי עם דרישת העובד.


למעסיק תמיד שמורה הזכות לתת פיצויים לעובד גם כאשר לעובד לא מגיעים פיצויים ע"פ דין, אך זו אינה חובה ובהתאם לחוק המעביד אינו חייב לשלם לעובד פיצויי פיטורים כאשר העובד התפטר מרצונו החופשי, גם אם העובד היה עובד טוב, מסור ונאמן ובעל וותק בעבודה.


לאחרונה אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק,לפיה מי שעבד שלוש שנים ברציפות אצל אותו מעסיק, יהיה זכאי לפיצויים גם אם יתפטר.כל עוד לא אושרה הצעת החוק הנ"ל ע"י הכנסת, בהתאם לחוק הקיים, אין עובד המתפטר מרצונו, זכאי לפיצויי פיטורים.


שמואל פז עו"ד ונוטריון