פסק הדין של בית המשפט העליון – המחייב את עיריית תל-אביב לכלכל מחדש את מדיניותה וצעדיה בכל האמור לרשתות הסופרים AM:PM וטיב טעם הפועלות גם בשבת (עע"מ 2469/12) – חושף את העירייה בערוותה.

 

מדובר בפסק הדין חריג בכל האמור לביקורת של בית המשפט העליון על התנהלותו של גוף ציבורי חשוב כעיריית תל-אביב יפו.

 

פסק הדין (של השופטת מרים נאור, המשנה לנשיא) אינו עוסק במתח הדתי-חילוני סביב שמירת השבת, אינו עוסק במאבק על אופייה של ה"עיר ללא הפסקה" ואינו עוסק במניעת תחרות בלתי הוגנת בין בעלי מכולות שכונתיות קטנות (הסגורים בשבתות) לבין רשתות הסופרים הפועלות בתל-אביב סביב השעון לרבות בסופי השבוע.

 

פסק הדין הוא ביקורת קשה על עירייה שבתרגום חופשי: פיה וליבה אינם שווים.

 

עירייה שמצד אחד, קובעת חוק עזר עירוני (חוק עזר לתל אביב יפו (פתיחת וסגירתן של חנויות), התש"מ-1980) האוסר על פתיחת עסקים מסוג זה בשבת), ומצד שני, אינה אוכפת אותו כנדרש.

 

עירייה המעדיפה גביית קנסות שבת אחר שבת (בגובה של 660 ₪ (בעבר) ו-730 ₪ (בהווה)) כדי להעשיר את קופתה, על פני שמירה על חוק שהיא עצמה קבעה. עירייה שאף לא שקלה את חלופת האכיפה המתבקשת של פניה לבית המשפט בבקשה לאיסור פתיחה של החנות הפועלת בשבת.

 

בעקבות פסק הדין על עיריית תל-אביב להחליט האם פתיחת חנויות הרשתות בשבת תואמת את מדיניותה. אם קיימת התאמה למדיניות העירייה, על העירייה לשנות את חוק העזר העירוני ולחדול מלגבות קנסות מרשתות אלו. אם פתיחת החנויות בשבת אינה תואמת את מדיניותה – עליה לנקוט צעדים אפקטיביים יותר מהטלת קנסות.

 

פסק הדין מותיר לעירייה את האפשרות לשנות את חוק העזר העירוני כך שתותר פעילות עסקית של הרשתות בשבת (אולם, אז לא תהא העירייה רשאית לגבות קנסות מהרשתות). הוא אינו מאפשר לעירייה להתעלם מהחוק העזר שהיא עצמה קבעה תוך העשרת קופתה.