ניתן לומר, כי הטרדות מילוליות הן הטרדות קלאסיות, כאשר לעיתים לא ברור, אף למתלוננת, האם מדובר בהטרדה מינית, או שמא היא סתם "רגישה" , או שהבוס שלה סתם צוחק איתה ואין לה מה לקחת ללב כל התבטאות כזו או אחרת.

 

כך או כך, חשוב שתדעי, כי החוק למניעת הטרדה מינית, מתייחס להתבטאות מילולית העולה כדי הטרדה מינית, ועם כל הכבוד לרוח "השובבה" של הבוס שלך, לעיתים יש בדבריו משום הטרדה מינית בניגוד לחוק.

 

החוק למניעת הטרדה מינית מתייחס להטרדה מילולית, ונוקב בזה הלשון:

 

3(א) הטרדה מינית היא כל אחד ממעשים אלה:

 

(3) הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות;


(4) התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות  במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות;


(5) התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;

 

אילו אמירות נחשבות למשל להטרדה מינית? 

 

על מנת להסביר בצורה הקלה ביותר למה התכוון המחוקק, להלן מספר דוגמאות מהפסיקה, המתייחסות להגדרתה של "הטרדה מינית מילולית":

 

בתיק ערעור אזרחי פלונית נגד אלמוני ואלמונית, בפסק דין מאפריל 2012, נקבע כי האמירות:"איזו אישה יפה...כמו יין משובח. אתמול הייתי עם..אשתי ואני מפנטז עלייך כל הלילה... את נראית כמו יין משובח, צריך לטעום..." מהוות הטרדה מינית.


בתביעה בבי"ד לעבודה של פלונית נגד חברה אלמונית- אחד העובדים צפה בסרטים פורנוגרפיים בסמוך לאחת העובדות, במשך מספר רב של פעמים. בית הדין פסק באותו מקרה, כי המונח "התייחסות" (כאמור בסעיף 3(4) לחוק למניעת הטרדה מינית, מתייחס גם לצפייה בסרטים פורנוגרפיים, ולכן צפייה בסרטים פורנוגרפיים ליד יתר העובדים מהווה הטרדה מינית.


בערעור משמעתי של עובדי מדינה: בני מדר נ' נציבות שירות המדינה המערער הועסק בתקופה הרלוונטית לתובענה בתפקיד מזכיר לענייני משפחה בבית משפט, כאשר נטען כנגדו כי הטריד מינית קלדנית שעבדה עימו בבית המשפט והתנכל לה.

 

העובדת לא שיתפה פעולה ופוטרה מעבודתה 

 

סמוך לכך, נהג המערער להעיר למתלוננת כי היא לבושה הכי יפה, כי היא "דופקת אחלה הופעות", כי הבושם שלה מריח טוב וכי היא בחורה מקסימה וסקסית. המתלוננת, אשר הרגישה מוטרדת ונבוכה בגין פניותיו של המערער אליה, נהגה לשאול אותו כיצד הוא מעז לדבר אליה כך בתור אדם נשוי. בתשובה לשאלה זו, השיב המערער למתלוננת כי הוא נשוי "רק על הנייר".

 

עוד נטען בתובענה כי במקרה אחד אמר המערער למתלוננת כי הוא מאוהב בבתה הקטינה, לאחר שהבחין בתמונתה על שולחן עבודתה של המתלוננת; במקרה אחר ביקש המערער מהמתלוננת שתעזור לו בסידור תיקי ארכיון בית המשפט ובמהלך הסידור העיר לה כי הוא אינו זקוק לעזרתה כמו שהוא זקוק לחברתה הנעימה, המפיחה יופי למקום; ובמקרה נוסף אמר המערער למתלוננת כי מראה הכפתור הפתוח בחולצתה הינו מלבב. כן נטען בכתב התובענה כי משלא שיתפה המתלוננת פעולה עם המערער, הוא הביא לפיטוריה ממקום עבודתה.

 

בעקבות כך, המתלוננת, הגישה תובענה בעילת הטרדה מינית כנגד המערער.

 

ביטויים ובדיחות בעלות אופי מיני ייחשבו כהטרדה מינית 

 

בית הדין פסק כי ישנם מצבים בהם אדם יוצר סביבת עבודה עוינת. כך למשל, במקרים בהם עובד תולה תמונות פורנוגרפיות, או כאשר מנהל מנבל את פיו. זאת ועוד, עובד יוצר אוירה עוינת כאשר הוא נוהג להתבטא בביטויים שיש בהם רמזים מיניים, כמו למשל מספר בדיחות מיניות. ויודגש, אין צורך בהכרח שאתם ביטויים יופנו ישירות כלפי עובדים מסוימים, אלא די בכך כי אותם ביטויים מיניים, הם משפילים, מבזים או פוגעים בכבוד על רקע מיני, על מנת שאלו ייחשבו כהטרדה מינית.