קמפיין ההטרדות המיניות metoo שפרץ בסערה ברשתות החברתיות השנה, הוביל לשבירת השתיקה שהייתה נהוגה בקרב נשים (וגם גברים) שהותקפו מינית. יותר ויותר סיפורים על הטרדות מיניות, תקיפות מיניות ואף אונס פורסמו ברחבי הרשת, וכחמישה מיליון אנשים השתמשו והתייחסו להאשטאג הפופולרי metoo#.


קמפיין המחאה הוביל לשינוי השיח הציבורי על הטרדות מיניות, ותלונות רבות הוגשו בעקבותיו. עם זאת, בפועל נשים רבות עדיין חוות אלימות מינית והטרדות מיניות ברחוב, במקומות העבודה וגם באינטרנט. בשנים האחרונות חלה אף עלייה משמעותית במספר המקרים שבהם נעשה שימוש ברשתות החברתיות בפרט ובאינטרנט בכלל להטרדות מיניות, פגיעה בפרטיות ושיימינג.


חשוב לזכור כי להטרדה מינית יכולים להיות ביטויים רבים, ולא מדובר רק על מקרים שמתרחשים פנים מול פנים או באופן פיזי. דווקא האנונימיות שמאפשרת הרשת והדרכים הפשוטות להפצת תכנים פוגעניים באינטרנט מהוות כר פורה לעבירות מיניות רבות. הטרדה מינית היא עבירה פלילית אשר יכולה להוביל לעונשים משמעותיים ואף למאסר בפועל. מי שחווה הטרדה מינית ברשת יכול להגיש תלונה במשטרה ואף להגיש תביעה אזרחית כנגד המטריד. כיצד החוק מתייחס להטרדות מיניות באינטרנט ואיך צריך לפעול?


מהי ההגדרה להטרדה מינית בחוק?


החוק למניעת הטרדה מינית מגדיר מהי הטרדה מינית ומהם העונשים בגינה. על פי החוק, הטרדה מינית יכולה להתבטא בסחיטה באיומים - כאשר הפעולות שהאדם המאוים נדרש לבצע הן פעולות מיניות, מעשים מגונים שנועדו לצורך סיפוק או גירוי מיני, או הצעות מיניות חוזרות ונשנות - אף על פי שהאדם אשר אליו הן מופנות הבהיר כי אינו מעוניין.


החוק ממשיך ומפרט כי כל התייחסות הקשורה למיניותו של אדם, כולל נטייתו המינית, אשר נועדה לבזות או להשפילו - מהווה הטרדה מינית. כך גם פרסום סרטון או תמונה של אדם המתמקדים במיניותו, מבלי שאישר את הפרסום.


מה נחשב להטרדה מינית ברשת?


דרכי ההתקשרות בין האנשים בעולם הולכות ונהיות וירטואליות, וכך גם עולה בהתמדה מספר ההטרדות המיניות הווירטואליות. ההטרדה יכולה להתבטא בסחיטה באיומים או בהצעות מיניות מילוליות ללא הסכמתו של המוטרד, אך גם בשליחת סרטונים או צילומים מיניים, בביצוע מעשים מיניים בצ'ט או בשליחת תמונות מיניות של המוטרד והפצתן ברשתות החברתיות.


הפצת צילום או סרטון אינטימי ללא הסכמתו או ידיעתו של המצולם מהווה גם פגיעה בפרטיותו, ובמקרה כזה ניתן לתבוע פיצויים גם בגין הפרת חוק הגנת הפרטיות ולקבל פיצויים בסכום שיכול להגיע ל-50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק. אדם שמורשע בהפצת תמונות אינטימיות עלול להישלח למאסר ממושך שיכול להגיע אף לחמש שנים.


הוטרדתם מינית באינטרנט? איספו ראיות, הגישו תלונה במשטרה והגישו תביעה כנגד המטריד


חשוב לזכור שיש מה לעשות גם כשמדובר בהטרדה מינית שבוצעה באמצעות האינטרנט, אף ללא מגע או ללא היכרות עם המטריד. תחילה, כדאי לפעול לתיעוד ההטרדה ולמניעת המשכה. אפשר ורצוי לאסף ראיות - למשל, לצלם את המסך או לשמור את הצילומים וההתכתבויות המוכיחים את ההטרדה המינית.


כאשר ההטרדה מבוצעת ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וכדומה, ניתן לפנות למנהלי הרשת החברתית ולדרוש שיסירו את התכנים, הפוסטים או הצילומים הפוגעניים.


לאחר מכן יש להגיש תלונה במשטרה. המשטרה תפתח בחקירה ובסיומה תחליט האם להעמיד לדין את המטריד. במקרה של הרשעה, ניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית כנגד המטריד ולדרוש ממנו פיצויים על הנזקים שגרם.


מהם העונשים הניתנים בגין הטרדה מינית על פי החוק?


מלבד ההגדרות להטרדה מינית המפורטות בחוק למניעת הטרדה מינית, החוק גם קובע מהם העונשים האפשריים בגין ביצוע הטרדות מיניות. באופן עקרוני, ישנן כמה דרגות של ענישה, בהתאם לחומרת העבירות. כאשר מדובר על הצעות מיניות חוזרות ונשנות או כל התבטאות המופנית לאדם על רקע מיני, הענישה המקסימלית יכולה להגיע לשנתיים מאסר מאחורי סורג ובריח.


עבירה הנחשבת חמורה יותר היא הפצת תמונות או סרטונים אינטימיים של אדם ללא ידיעתו וללא אישורו. במקרה כזה מדובר על הטרדה מינית ואף על פגיעה בפרטיות, והעונש המקסימלי בגין עבירה זו עומד על מאסר בפועל לתקופה של חמש שנים.


מי שמורשע בעבירת התנכלות על רקע מיני, עלול להישלח לכלא לתקופה מרבית של שלוש שנים. כאשר מדובר בהתנכלות המשולבת עם הטרדה מינית, התקופה המקסימלית היא ארבע שנות מאסר בפועל.


חשוב לזכור כי נפגעי הטרדה מינית יכולים להגיש תביעה אזרחית כנגד המטריד במקביל להליך הפלילי שיתנהל בעניינו, ולזכות בפיצויים של עד 120 אלף שקלים אף ללא הוכחת נזקים קונקרטיים. כאשר נגרמו נזקים שניתן להוכיחם, סכום הפיצויים יכול להיות גבוה אף יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


אם הוטרדתם מינית, ברשת או במחוץ לרשת, אל תשתקו. פעלו כנגד המטריד, הגישו נגדו תלונה ותבעו ממנו פיצויים. אפשר גם להיעזר בעורך דין העוסק בתחום כדי לברר מהן הזכויות ואיך ניתן לממש אותן. קמפיין הרשת metoo והחשיפות שבעקבותיו הזכירו לנו שניתן לפעול למען מרחב ציבורי בטוח יותר ונקי מהטרדות ועבירות מיניות.