לאחרונה התפרסמו כתבות על מטפל אלטרנטיבי שנעצר בעקבות תלונות של עשרות לקוחות שהגיעו אליו לטיפול בבעיה רפואית או רגשית, ולאחר שהצליח לרכוש את אמונן הוא שיכנע אותן לקבל ממנו "טיפול" של מעשים מיניים שיפתרו את בעייתם. ה"טיפול" כלל יחסי מין מלאים, מעשים מגונים ועוד.


ניסיוני כעורך דין המתמקד בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות מין שונות, מלמד שמקרה זה אינו נדיר ויש מקרים רבים בהם מטפל בעל כריזמה וכושר שכנוע, מצליח לשכנע מטופלים לקבל "טיפול" הכולל מעשים מיניים.


יחסי מין כמסווה של "טיפול" קרו במסגרת טיפול פסיכיאטרי, טיפול רפואי , טיפול פסיכותראפי, טיפול פסיכולוגי, טיפול ברפואה משלימה (דיקור סיני, טיפול הוליסטי, טיפול באנרגיות מיוחדות ועוד), טיפול באמנות, טיפול על ידי עובד סוציאלי ועוד.


חשוב לדעת שה"טיפול" הזה אינו טיפול, וההסכמה שהמטופל נתן חסרת משמעות: מדובר באונס ממש - אונס במרמה.

 

אונס במרמה הינו עבירת מין פלילית חמורה ביותר (עבירת פשע), המוגדרת בחוק העונשין, תשל"ז-1977 [סעיף 345 (א) (2)] כבעילת אישה "בהסכמת האשה, שהושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה" ומשמעותה אונס שדינו - מאסר 16 שנים.

 

הסכמת האישה הושגה באמצעות מרמה:


• לגבי מיהות המעשה (למשל הצגת יחסי מין כחלק מטיפול נפשי, רפואי או פרה רפואי, הצגת יחסי מין כחלק מתראפיה באמנות ועוד).


• לגבי מיהות העושה (למשל: אדם נשוי ממוצא ערבי שהציג עצמו כרווק יהודי המעוניין בקשר רומנטי, אדם שהציג עצמו כטייס לשעבר, רופא ובעל נכסים, אדם שנולד עם אברי מין נקביים שהציג עצמו כזכר ועוד).

 

אונס במרמה מהווה גם הפרה קשה של החקיקה האזרחית, לרבות הפרת החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח - 1998.

 

החוק למניעת הטרדה מינית מגדיר יחסים בין מטפל למטופל כיחסי תלות ומרות. יחסים אלו אינם שווי כוחות ויש בהם פערי כוח והשפעה דרמטיים בין המטפל בעל המרות לבין המטופל התלוי בו ונמצא בנחיתות מוחלטת לעומתו.

 

המטופל מגיע למטפל כאשר הוא סובל מבעיות שונות ותלוי באופן טוטאלי בעזרתו מקצועית שנועדה לפתור את הבעיות מהן הוא סובל. במערכת היחסים הזו, המטפל הינו בעל הסמכות המקצועית ואמור להשתמש בהכשרה, בידע ובנסיון המקצועיים שלו, בתום לב וביושרה מקצועית על מנת לאבחן סימפטומים, לאתר בעיות ולגבש פתרונות ראויים והולמים שיפתרו אותן.

 

אין כל קשר בין יחסי מין עם מטופל לטיפול נפשי או בריאותי

 

מטופל שהסכים לטיפול שהמטפל ממליץ עליו, מסתמך על סמכותו המקצועית של המטפל ונותן בו אמון מוחלט. מטפל שמשכנע את המטופל להסכים לקיים איתו יחסי מין במסווה של טיפול, מועל באמון הזה, מרמה את המטופל, פועל בניגוד לטובתו וגורם לו נזק עצום.

 

המטפל הזה מפר את החוק הפרות קשות והוא גם פועל בניגוד לכללי האתיקה השונים, שכן, ביחסי מין עם המטפל, אין שום דבר שקשור לטיפול נפשי, בריאותי, רפואי או פארה-רפואי כלשהו והם נועדו אך ורק לסיפוק יצריו של המטפל.

 

לנוכח יחסי התלות והנחיתות המוחלטת בה נמצא המטופל ביחס למטפל, אין כל משמעות להסכמה שהמטופל נתן ליחסי מין עם המטפל, וטיעוני הגנה הנשמעים שוב ושוב מצד המטפלים, לפיהם המטופל הסכים ליחסי המין, הינם חסרי משמעות ומשקל.

 

מטופלים רבים כועסים על עצמם בדיעבד ומלאי רגשות אשם – איך לא התנגדו, איך נגררו בתמימות למערכת מעוותת כזו, איך לא מנעו מבעוד מועד את שניתן היה למנוע.

 

הכעסים העצמיים האלו מיותרים: המטופלים היו שבויים במערכת של תלות מוחלטת במטפל, האמינו בו אמונה עיוורת, היו נתונים להשפעה מאגית של הכריזמה שלו והאמינו באמת ובתמים שהם צריכים לשתף פעולה באופן מלא על מנת להיחלץ מהמצב הבעייתי איתו הגיעו לטיפול.

 

המטופלים גם חששו מאד לאבד את התמיכה המאד מחזקת של המטפל, אשר בעת ה"טיפול" נסך בהם הרגשת ביטחון חום ותחושה שהם מתקדמים לקראת פתרון הבעיה. הדבר האחרון שהמטופלים יכלו לעשות במצבם הנחות ביחס למטפל היה לצאת נגד מרותו וסמכותו המקצועית ולהסתכן בהיקלעות למצב בו הם ישארו עם הבעיה וללא המעטפת התומכת של המטפל. מדובר במלכודת דבש שקשה מאד להיחלץ ממנה ויש לזכור שאת מה שהמטופל רואה בדיעבד וגורם לו לאותם רגשי אשם, לא היתה לו כל דרך לראות במהלך ה"טיפול".

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית

 

בעקבות "טיפול" לא חוקי שכזה, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין העוסק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות מין למיניהן, ולבדוק אלו צעדים חוקיים ניתן לנקוט נגד אותו "מטפל", כאשר ישנם אף צעדים דיסקרטיים לקבלת פיצוי כספי גבוה בהם הנפגעים אינם נחשפים כלל, וכן ישנם צעדים משפטיים קונבנציונאליים כמו הגשת תביעה אזרחית או הגשת תלונה במשטרה.