מהו הסכם טרום נישואין? הסכם טרום נישואין הינו הסכמה בין בני זוג, הנחתם ערב חתונתם או מיסוד הקשר, כאשר שני בני הזוג נחשבים כ"בני זוג" לכל דבר ועניין.

 

ההסכם מתייחס, ברובו, לנכסי בני הזוג. לדוגמא: בני זוג החיים יחד, רוכשים דירה משותפת שתשמש למגוריהם או כהשקעה, ובבואם לרשום את הנכס הם נתקלים בבעיה כגון, על שם מי ירשם הנכס ובאיזה יחס. אם בחלק מהמקרים, ברור לצדדים כי ירשמו את הנכס חצי-חצי הרי שבמקרים אחרים היחס אינו שווה.

 

זוג שבא אליי לייעוץ עמד בפני ביטול החתונה כאשר בבואו לרשום את הנכס, החלו יחסיהם להתערער כתוצאה מאי הבהירות בנושא וכיצד תתבצע הפעולה עצמה.

 

על חוזה טרום נישואין להיות דינמי, כזה שיעמוד במבחן הזמן ולא יכבול או "יעמוד לרועץ" נגד אחד מבני הזוג. את ההסכם יש לשים בצד, בידיעה שהחוזה נעשה בתום לב, בתקופה בה בני הזוג בעילי רצון טוב אחד כלפי השני ואשר יש בכוונתם להסדיר את יחסיהם כדי להסיר מכשולים.

 

אחת ההתנגדויות באה מצד האישה שאחוז השתתפותה הפיננסית בקניית הנכס קטנה יותר, ואילו הבעל הביא את רוב המימון הפיננסי לקניית הדירה המשותפת.

 

הרעיון לעשיית ההסכם באה מצד הבעל, שהוא במקרה גם בעל האמצעים הפיננסים וההון במשפחה. האישה, לעומתו, בנתה קריירה, משתכרת משכורת ממוצעת ולא הביאה עימה לקשר נכסים מהבית.

 

כעת באים בני הזוג בברית הנישואין שזה כשלעצמו אקט מאוד רומנטי והאישה פנתה אליי כיוון שהרגישה שרצון הבעל ביצירת הסכם ממון ביניהם לפני הנישואין פוגע בחוויה האינטימית של המשפחה.

 

מכיוון שבמקרה לא היה מנוס מלערב את ההורים, משני הצדדים בתחושותיה, ולו כדי לשחרר איזשהו פחד, חשש מפני צופנו של העתיד המשותף ובעיקר כדי לדעת היכן אנו עומדים מבחינה רכושית ואיך ניתן להתמודד עם המצב כשאנו באים לרשום את הנכס, הסתייגויות לגבי עירוב ההורים, אך במקרה הזה הצלחנו בעצם להגיע לשורש הבעיה והיא שצד אחד חזק כלכלית מהצד השני, צד אחד רוצה לתת וחושש מ"יום גשום" ולעומתו הצד השני הרגיש כי "קונים" אותו והוא נבלע בתוך ההיערכות לקראת עתידו מבלי שקולו יישמע.

 

ואז, ישבנו יחד ועשינו "סדר" בבלגאן, ממש כמו רשימת מכולת כתבנו מה יש, מי מביא מה, כמה מרוויח כל אחד, מה מביאים מלפני הנישואין ויצקנו את התוכן לתוך הסכם הנישואין, אשר הכיל רובו ככולו את רצון הצדדים ושאיפותיהם, ממקום כנה ואמיץ, עד כדי אישורו בבית משפט לענייני משפחה, בהליך נעים וקל של הקראת ההסכם לצדדים על ידי שופט בית המשפט שנתן להסכם תוקף של פסק דין המחייב את הצדדים, בעת רישום הנכסים על שמם.
 


עודכן ב: 30/06/2013