הסכם ממון בין בני זוג הוא יותר מהסכם; זוהי מחויבות לעתיד פיננסי בטוח, מאוחד ומשגשג. עשו יחד את הצעד הראשון לקראת אושר כלכלי כאשר המסע שלכם מתחיל כאן, במאמר זה.


נישואין הם לא רק מחויבות זוגית, אלא גם שותפות פיננסית. במאמר אדגיש את הסיבות לכך שהסכם ממון בין בני זוג הוא מוצר משפטי חיוני למערכת יחסית זוגית, אשר יכול להועיל לזוגות בטווח הארוך. הסדרת נכסים וכספים בין בני הזוג הוא היבט חיוני לבניית מערכת יחסים חזקה והרמונית.


הסכם ממון לפני נישואין, הסכם ממון במהלך נישואין והסכם ממון לידועים בציבור הוא כלי ייחודי שנועד ליצור בהירות פיננסית וביטחון לזוגיות שלכם.


למה לנו הסכם ממון ומה עלול לקרות לולא הסכם ממון?


כבר בראשית המאמר אדגיש, כי ככל ובני הזוג מעוניינים בהפרדה רכושית, בכל דרך שהיא, הרי שהדרך הטובה ביותר היא בעזרת עריכת הסכם ממון. הסיבה העיקרית לכך היא שחוק יחסי ממון קובע באופן מפורש שלולא הסכם ממון, הנכסים של הצדדים יחולקו ביניהם באופן שווה, כך שאם אתם מבקשים הפרדה רכושית יהיה עליכם לפנות לבית משפט שיסדיר זאת.


מה עשוי לקרות אם מערכת היחסים הזוגית מסתיימת? למשל, כיצד יחולקו נכסים בבעלותכם או בבעלות אחד הצדדים? כיצד יחולקו כספי חשבונכם המשותף או החשבון הפרטי של כל אחד מכם?


בחירה שלא לערוך הסכם ממון עשויה להסתבר בדיעבד כבחירה שגויה, חסרת אחריות בלשון המעטה. בחירה כזו עלולה להוביל להליכים משפטיים מיותרים, להשליך על עתידכם כך שיגבה מכם מחיר כספי ונפשי יקר מאוד. לולא הסכם ממון אשר כולל בתוכו התייחסות לאופן חלוקת הרכוש, בדרך כלל דירות שרכשו הצדדים טרם הנישואין או לאחריהן, במרבית המקרים ידרשו מי מהצדדים לפנות לבית המשפט ולנהל הליך מייגע.


בני זוג אשר מחליטים להפריד כוחות עלולים למצוא עצמם רבים על כסף ונפרדים בצורה לא נעימה, עד כדי מלחמה בבתי משפט. הליך משפטי שעלול להגיע למלחמה בבית משפט מהווה עול כלכלי כבד על שני הצדדים. בנוסף, מדובר בהליך ארוך, מפלג, שמוביל ליחסים עכורים בין הצדדים. על כן, על מנת להימנע מהליך שכזה והשלכותיו, מומלץ לערוך הסכם ממון בידי עורך דין.


הסכם ממון מגן על נכסים אישיים ומשפחתיים, למשל של זוגות בפרק ב' לחייהם


אחת הסיבות העיקריות להתקשרות בהסכם ממון טרם נישואין או בעודכם נשואים או במהלך חיים משותפים (ידועים בציבור), היא לשם שמירה על נכסים בבעלותכם וזכויות כאלה ואחרות שעתידות להתקבל באמצעות ירושה או מתנה. הסכם ממון מבטיח כי במקרה של גירושין או פרידה הנכסים הללו יישארו בבעלות הבעלים המקורי שלהם ולא יהיו כפופים לחלוקת רכוש הנישואין.


חשוב מאוד - במקרים רבים כל אחד מהצדדים מתחתן כאשר יש בבעלותו נכסים משלו. במקרים כאלה, כאשר לאחד מבני הזוג ישנם נכסים משמעותיים כמו בית מגורים, עסק משפחתי, קרנות חסכון או ירושה שהם רוצים לשמור לדורות הבאים, הסכם ממון מספק הגנה והפרדה משפטית ברורה ביחס לנכסים אלו ובכך מעניק שקט נפשי וקווים ברורים בזוגיות.


כך למשל, בזוגיות פרק ב', בין אם מתחתנים בשנית ובין אם חיים כידועים בציבור, הסכם ממון הכרחי על מנת להסדיר את העניינים הממוניים בין הצדדים.


תיאום ציפיות פיננסיות


מתוך הכרה בכך שכל זוג הוא ייחודי, הסכם ממון נכתב באופן מותאם עבור כל אחד מבני הזוג. בין אם אתם ממזגים נכסים או חיים תחת מורכבויות פיננסיות, ההסכם שלנו יותאם לצרכים שלכם, ויבטיח גישה והתאמה לשאיפות המשותפות שלכם.


הסכם ממון שערוך היטב יביא לתיאום ציפיות ברור בין בני הזוג במהלך הנישואין, כמו ניהול נכסים או ניהול חובות של אחד הצדדים ועוד. הגדרות ברורות מראש ביחס לנכסים אלו, יכולים למנוע אי הבנות ועימותים פוטנציאליים משפחתיים בהמשך. הסכם ממון יבטיח בהירות שבעזרתה בני הזוג יכולים לקבל החלטות מושכלות בנוגע לתקציב, חסכון, השקעות וכלל ההיבטים הפיננסיים האחרים של חייהם המשותפים. הסכם ממון יצור שקיפות שתפחית את הסבירות לוויכוחים הנוגעים לכסף.


כך למשל, כאשר אחד מבני הזוג מצוי בחובות ואפילו מינוס משמעותי בבנק או שמא חייב כספים לצד ג' - הסכם ממון יכול להסדיר את הפערים הללו מראש ובכך למנוע מחלוקות.


הפגת לחצים כלכליים


ברור לכל כי תקשורת היא המפתח בכל מערכת יחסים מוצלחת, והסכם ממון בין בני זוג מעודד דיאלוג פתוח וכנה על ענייני כסף.


הרי, לחץ כלכלי הוא אחד הגורמים העיקריים למחלוקות בזוגיות. הסכם ממון עשוי להפחית את הלחץ על ידי מתן מסגרת ברורה לטיפול בעניינים פיננסיים.


כך למשל, התייחסות למזונות במקרה של גירושין, התייחסות לרכוש עתידי אשר ייצבר על ידי בני הזוג או מי מהם במהלך הזוגיות כדוגמת דירה להשקעה, קופת גמל להשקעה, תיק מניות של אחד הצדדים, תכשיטים, קניין רוחני, עסק ועוד.


שמירה על האינטרסים של הילדים


בנישואין בהם ישנם ילדים, הסכם ממון יכול לסייע בהגנה על האינטרסים של הילדים. הוא יכול לקבוע כיצד יוקצו נכסים וכיצד תתקיים תמיכה פיננסית על מנת להבטיח את שמירת ביטחונם הכלכלי ורווחתם של הילדים במקרה של גירושין או פרידה.


העניין משמעותי במיוחד כאשר מדובר במשפחות מעורבות או במקרים שבהם לאחד מבני הזוג יש ילדים מנישואים קודמים. ההסכם יכול להבטיח את ביטחונם הכלכלי של ילדים ממערכות יחסים קודמות על ידי שמירת הירושה שלהם.


כך למשל, הורה המעוניין לסייע לילדיו מנישואים קודמים בהקניית דירת מגורים וחושש שמא יאבד את הזכויות בדירה אם חלילה יפרד או יתגרש. במקרים כאלו חיוני להסדיר את דירת המגורים בהסכם ממון, למצב בו משהו בעתיד ישתבש. לכן, הסכם ממון ביחס להגנה על זכויות בדירת מגורים לפני הנישואין הוא נושא שכיח מאוד.


הכנה לבלתי צפוי


החיים הם בלתי צפויים ונסיבותיהם יכולות להשתנות. הסכם ממון יכול לספק תוכנית לטיפול באירועים בלתי צפויים, כגון נכות או שינויים פתאומיים בהכנסה. הכנה זו יכולה להיות קריטית במיוחד כאשר אחד מבני הזוג מקריב את הקריירה שלו למען המשפחה או כאשר אחד מבני הזוג תלוי כלכלית בשני.


באמצעות הקמת רשת ביטחון בהסכם ממון, יכולים בני זוג להתמודד עם אתגרים אלו ביתר שאת, בידיעה שרווחתם הכלכלית מוגנת.


הסכם ממון ביחס לצוואה


הסכם ממון, בשונה מצוואה, תפקידו להסדיר את היחסים הממוניים בין בני הזוג בעודם בחיים. על צד העורך הסכם ממון, לשקול לערוך גם צוואה ככל ואינו מעוניין שרכושו יחולק בכפוף לברירת המחדל בחוק הירושה. צוואה מהווה לכלי משפטי חיוני ומשלים להסכם ממון.


כיצד מאשרים הסכם ממון?


הסכם ממון בין בני זוג לפני הנישואין, נדרש לאמת ולאשר אותו בפני נוטריון.


לעומת זאת, הסכם ממון בין בני זוג נשואים חייב לקבל את אישורו של בית משפט לענייני משפחה או בין דין דתי מוסמך.


חשוב לדעת כי הסכם ממון שלא אושר כדין עשוי להיות חסר תוקף ואין לו נפקות משפטית מחייבת, כך שבמקרה של פרידה או גירושין, יהיה קשה מאוד לתבוע תוך הסתמכות עליו.


עלות עריכת הסכם ממון אצל גיתי בוטבול עורך דין הסכם ממון


הסכם ממון נע בין 2,500-5,000 ₪. ככל שיש לכם יותר רכוש ומורכבות פיננסית, כך מחיר הסכם הממון עשוי להיות גבוה יותר.


לסיכום


הסכם ממון בין בני זוג אינו הסתכלות פאסימית על המציאות וחשיבה צופה גירושין. נהפוך הוא, מדובר בגישה יזומה ואחראית של בני הזוג לשם הבטחת רווחתם הכלכלית שלהם ושל בני משפחתם.


הסכם ממון יספק שקט נפשי, יפחית מתח כלכלי ויבטיח הגנה על נכסים אישיים ומשפחתיים. על ידי התייחסות לציפיות כלכליות ותרחישים פוטנציאליים, הסכם ממון יוכל לשפר את יציבות הנישואין ולהוות בסיס לשותפות חזקה יותר. זוגות צריכים לשקול הסכמים אלו לא כסימן לחוסר אמון, ההפך - ככלי לביטחון כלכלי ולתקשורת פתוחה על מנת ליצור זוגיות ארוכת שנים. חשוב להדגיש כי הסכם ממון, בשונה מהדעה הרווחת, הוא שמעיד על זוגיות חסרת אינטרסים כלכליים.