אחד מעקרונות היסוד בפסיקה בכל הנוגע לדיני ירושות וצוואות קובע שעדיף לקיים את צוואתו האחרונה שהותיר אחריו מנוח, מאשר לפרש אותה באופן שיוביל לביטול הצוואה. כלומר, במקרים שבהם מתגלים ליקויים או פגמים בצוואה והסוגיה מגיעה להכרעתו של בית המשפט, כל עוד בית המשפט יתרשם כי מדובר במסמך אמיתי המשקף את רצונו האחרון של המנוח באופן מיטבי, הוא יורה לקיים את הצוואה גם אם קיימים בה פגמים כאלו או אחרים.


על פי סעיף 25 לחוק הירושה, כל עוד מרכיבי היסוד בצוואה התקיימו, ואין ספק כי המסמך שהותיר אחריו המנוח משקף נאמנה את רצונו החופשי לגבי חלוקת עזבונו, ניתן לקיים את הצוואה גם אם נפל בה פגם.


בין היתר, מרכיבי היסוד בצוואה תלויים בסוג הצוואה. כאשר מדובר בצוואה בכתב יד, על המסמך להיות כתוב במלואו בכתב ידו של המוריש. כאשר מדובר בצוואה בעדים, מרכיב היסוד הוא שהמצווה אכן חתם על הצוואה בפני שני עדים. אם מדובר בצוואה בפני רשות, יש לוודא שהיא אכן הוגשה לידי רשות על ידי כותב הצוואה. אם מדובר בצוואה שנאמרה בעל פה, תנאי היסוד לקיומה הוא שהמצווה עצמו אמר אותה בפניהם של שני עדים בנסיבות שבהן לא יכול היה עוד לכתוב אותה בעצמו.


כיצד מחולקת הירושה אם בית המשפט החליט על פסילת הצוואה בעקבות פגמים שהתגלו בה?


בשל ההשלכות המשפטיות בעלות המשקל הרב שיש לצוואה, כדאי מאוד לערוך אותה בליווי עורך דין העוסק בנושא, ולמנוע אי הבנות או פגמים שעלולים להתגלות רק לאחר מותו של המוריש, ללא אפשרות לוודא מה באמת היה רצונו.


באופן עקרוני, הצוואה צריכה להיות מפורטת ומקיפה ככל שניתן, וכן להיות מנוסחת בצורה בהירה וברורה. נוסף על כך, המסמך צריך לעמוד בתנאים הצורניים והתוכניים שנקבעו בחוק בהתאם לסוג הצוואה - צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות, צוואה בעל פה או צוואה בעדים.


אמנם לא כל פגם שמתגלה בצוואה יוביל בהכרח לפסילתה, אולם כאשר מדובר בפגמים מהותיים אשר עלולים להשליך על תקפותה של הצוואה, בית המשפט יכול להורות על ביטולה. במקרה כזה, הירושה תחולק בהתאם לסדר היורשים שנקבע בחוק הירושה - לבן הזוג, לילדים, להורים, לאחים ועוד.


האם הפגמים בצוואה עלולים להטיל ספק ברצונו האמיתי של המנוח?


בפסק הדין ת"ע 5516-08-14 אלמוני נ' פלמוני שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, נקבע כי אף על פי שהצוואה נחתמה רק בסופה, ואילו העמוד הראשון בה לא נחתם על ידי המנוחה, ולמרות העובדה שהעדים לא חתמו עליה בנוכחות המורישה אלא בחדר אחר - עדיין לא מדובר בפגמים המצדיקים את ביטול הצוואה.


כיצד בית המשפט קובע האם יש הצדקה לפסילת הצוואה בעקבות פגמים שנמצאו בה? העיקרון המנחה את בית המשפט הוא קביעת רצונו של המצווה. כל עוד הפגם אינו מטיל ספק ברצונו של המוריש, והצוואה עדיין משקפת את רצונו של המנוח, היא לא תבוטל.


ואולם, אם קיים חשש כי הפגם בצוואה נובע מאי גמירות הדעת של המצווה, הדבר עלול להוביל לפסילת הצוואה. על כן, הדבר תלוי בנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה, ולא ניתן לקבוע מראש האם פגם כזה או אחר מבטל את תקפותו של המסמך.


האם אפשר להגיש התנגדות לקיום צוואה בעקבות פגמים שהתגלו בה?


ישנם מקרים שבהם מוגשת התנגדות לקיומה של הצוואה, וזאת בעיקר כאשר עולה טענה של השפעה בלתי הוגנת על המוריש, או טענה כי המצווה ערך את צוואתו בעקבות לחץ שהופעל עליו ולא מתוך רצונו החופשי.


במקרים כאלו יבחן בית המשפט האם התקיימו יחסי תלות בין המוריש לבין הנהנים מצוואתו, באילו נסיבות הצוואה נערכה ועוד. אם יתקבל הרושם שהצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי והאחרון של המוריש, בית המשפט מוסמך להורות על פסילתה.


* אין באמור בתוכן הדברים לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, אלא מידע כללי.