מאת: עו"ד קארין ברגינסקי

כמו בכל העולם, עקב המצוקה הקשה במשק, גם בארצנו לא מעט אנשים מסתבכים כלכלית ונקלעים לחובות. לאחר הרבה מאמצים, האנשים אשר מצליחים לגמור עם חובותיהם, מוצאים את עצמם "משותקים" מבחינת אי יכולתם ליטול הלוואות, משכנתא ולהתנהל באופן רגיל מול הבנקים.

 

זאת ועוד, אנשים עצמאים לפתע מגלים כי הרבה עסקים לא מעוניינים לעבוד איתם. לאחר פניות ובירורים, המענה שניתן ע"י הגורמים הרלוונטיים הוא כי כל האמור קורה עקב הרישום השלילי ב -BDI.

 

אז מה זה בעצם ה- BDI המדובר? למה הוא נועד? והאם יש מה לעשות בעניין?

 

חברת BDI, זו חברה בעלת רישיון ממשרד המשפטים לאיסוף מידע המותר בחוק; דהיינו' החברה אוספת מידע בעל ערך עסקי, שיווקי וכלכלי על אדם, חברה או עסק על מנת לספק את המידע לגורם המבקש אשר מעוניין לעשות בדיקות על מנת להקטין ו/או לנטרל סיכונים עתידיים.

בענייננו וכפי המוזכר לעיל הגורמים המבקשים יכולים להיות: בנק אשר ניזון מהמידע, אדם פרטי, עסק, חברה פרטית או ציבורית, משרדי ממשלה ועוד. למעשה, כל מי שמבקש לקבל מידע הנוגע למצב הכלכלי של אותו גורם עימו ברצונו להתקשר.

 

באוגוסט 2004 נכנס לתוקף חוק שירות נתוני אשראי. החוק הנ"ל מאפשר לכל אותם גורמים הנוטלים סיכון בהתקשרות עם גורם אחר, לקבל מידע נחוץ אודות אותו גורם בנוגע לעמידתו בהתחייבויות. במידה ואותו גורם עומד בהתחייבויותיו, המלווה יכול להוזיל את האשראי.

 

הגופים המחויבים לדווח לבעלי רישיון להפעלת שירות נתוני אשראי:


1. כנ"ר- כונס הנכסים הרשמי: מביטול ההליך המידע מוצג עד כ - 7 שנים.
2. לשכת הוצל"פ: ממועד פתיחת התיק המידע מוצג עד כ- 5 שנים.
3. בנק ישראל: מסיום ההגבלה המידע מוצג עד כ – 3 שנים.
4. בנקים וחברות האשראי: ממועד משלוח ההתראה המידע מוצג עד כ- 5 שנים.
5. מקורות מוסמכים: מתאריך היווצרות החוב המידע מוצג עד כ- 5 שנים.
6. מידע חיובי: בגין הלוואות ועו"ש.

 

ניתן לפנות לBDI ולבקש לקבל דוח נתוני האשראי אשר נמסר לגורם המבקש. בנוסף, ניתן לבקש לקבל דוח אשר כולל את כל המידע המצוי ברשות BDI.

 

חשוב לדעת!

 

חשוב להבין כי אם אתם סבורים שהמידע שהועבר עליכם הינו מידע שגוי (כפי שניתן ללמוד מהמקרה המתואר), ניתן להגיש בקשה לתיקון מידע.

 

מה קורה כאשר המידע ב-BDI מתגלה כמידע שגוי? מקרה דוגמא 

 

אדם ניהל עסק מזה שנים רבות ובאופן קבוע היה מפקיד שקים בבנק. יום אחד, פנה אותו אדם לבנק בבקשה לאשר לו הלוואה, אולם נענה בסירוב בטענה כי על שמו מופיע רישום שלילי בBDI.

 

לאחר בדיקה שערך, התברר, כי מספר שקים שהופקדו לא כובדו בחשבון ונגבו על כך עמלות גבוהות. האדם פנה לבנק בטענה כי לא היתה שום הצדקה לאי כיבוד השקים ולגביית עמלות, וביקש לאשר הלוואה שהיה כה זקוק לה, אולם נענה בסירוב בטענה כי לא ניתן לאשר הלוואה כשקיים רישום שלילי.

 

יודגש, כי עקב כל האמור, נפגע האדם כלכלית, ובנוסף, עקב הרישום השלילי, הגורמים לא רצו להתקשר עימו וכך נגרמו לו נזקים נוספים בעסקיו.

 

לאחר ניסיונות כושלים הן מול הבנק והן מול BDI, האדם פנה למשרדנו ולאחר טיפול, נמחק המידע השלילי ובוטלו העמלות אשר נגבו בגין החזרת השקים.

 

וודאו שהמידע לגביכם הוא נכון ומדויק!

 

לסיכום, חשוב לבדוק האם המידע המופיע בBDI , הוא מידע נכון, בהנחה והמידע שגוי מומלץ לפנות למשרד עו"ד המתמחה בתחום אשר ידע כיצד לטפל בעניין.


עודכן ב: 15/05/2019