האם בית המשפט יכול להאריך צו פיקוח על אסיר לשעבר, שהורשע בעבירות מין גם לאחר שפג תוקפו של הצו הקודם? לשאלה זאת נדרש בית המשפט המחוזי בחיפה.

 

יש לך שאלה?
פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


עבריין המין בענייננו הורשע בשנת 1999 בעבירת אונס אישה, ניסיון לקבלת דבר במרמה וניסיון לבצע מעשה מגונה באישה נוספת. בגין עבירות אלה ריצה תשע שנות מאסר. לאחר סיום עונש המאסר, הוטל עליו צו פיקוח למשך שלוש שנים, כפי שמקובל בעניינם של עברייני מין.
בשנת 2011 הוחלט להאריך את תקופת הפיקוח בשל הערכת מסוכנות גבוהה, ועבריין המין לשעבר הושם בפיקוח למשך שנתיים נוספות. הצו פג במאי השנה.


כחודש לאחר סיום תקופת הפיקוח האחרונה, המדינה הגישה לבית המשפט בקשת להאריכה בשלישית. המדינה טענה כי על פי הערכת מסוכנות העדכנית עולה שמסוכנתו של האסיר לשעבר גבוהה. הוא הפר את צו הפיקוח פעמיים עקב שתייה מרובה של אלכוהול ואף תקף את קצין המבחן.


המדינה טענה כי הנאשם חזר להתחזות לרב אשר מוכר קמעות לנשים ולפיכך לא הפנים את חומרת העבירה. כמו כן אופי העבירות אותן ביצע הנאשם מראות על אופי מניפולטיבי יחד עם התנהגות אגרסיבית ללא אמפטיה כלשהי לקרבן. על כן, טובת הציבור הינה להאריך את צו הפיקוח.


בא כוחו של האסיר לשעבר טען מנגד כי אין לבית המשפט סמכות להאריך את תקופת הפיקוח לאחר שתקופת הפיקוח האחרונה הסתיימה זה מכבר. כמו כן אין במקרה שלפנינו "טעמים מיוחדים" כפי שנדרש בחוק לשם הארכת צו או מתן צו פיקוח חדש. עוד טען הסנגור כי יש להקל עם מרשו בהתחשב בכך שהוא הגיע לגיל מבוגר יחסית, מעל 60, וכי מאז שחרורו לא ביצע עבירות מין נוספות.

 

השופטת: לבית המשפט ישנה הסמכות להאריך את הצו, גם לאחר פקיעתו


השופטת שדנה בבקשה כתבה כי היא איננה בדעה שאם חלפה התקופה המרבית, וגם אם פג תוקפו של הצו הקודם, לבית המשפט אין סמכות להורות על הארכת הצו. מהות החוק הינה להגן על הציבור וכך יש לפרשו.


השופטת קבעה כי במקרה זה יש מקום להיעתר לבקשה. היות והוכח כי מסוכנותו של הנאשם נותרה גבוהה וכי יש סיכוי גדול להישנות המעשים. הנאשם חזר לסורו. הוא ממשיך להתחזות לרב אשר מוכר קמעות וברכות לנשים. משום כך יש אינטרס ציבורי להאריך את צו הפיקוח זאת על מנת להקטין את הסיכון להישנות המעשים.


על כן החליטה השופטת להאריך את צו הפיקוח בשלוש שנים נוספות. הצו קובע כי על האסיר לשעבר להגיע למפגשים עם קצין הפיקוח, בכל פעם שיצטרך. על האסיר לשעבר נאסר לצרוך משקאות אלכוהוליים או סמים מכל סוג שהוא. וכן יצטרך לקבל אישור מיוחד מהמדינה לפני שיתחיל לעבוד בכל עבודה שהיא- בין אם היא בתשלום או בין היא בהתנדבות.