בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר בשבוע שעבר (יום ה') 6 שנות מאסר על גבר שהורשע בשידול לרצח אשתו לשעבר. 


ביולי 2013, פנה הנאשם, בעל חנות לתיקון מוצרי חשמל, אל נער קטין, עמו יצר קשרי ידידות עקב ביקוריו התכופים בחנות, וביקש ממנו "לטפל" בגרושתו. לנימוק בקשתו המפתיעה, הוא סיפר לקטין כי גרושתו הגישה נגדו באותו יום תלונה במשטרה על כך שהיכה אותה, כאשר כל רצונו היה להניח כמה מחפציו במחסן קרוב לביתה.


עוד המשיך וסיפר כי גרושתו, ממנה התגרש לאחר 27 שנות נישואים, ממררת את חייו, "סגרה" לו את כל חשבונות הבנק, והותירה אותו חסר כל. הקטין סירב לבקשתו של הנאשם וטען שבקשתו מוגזמת. הנאשם לא הורתע מסירובו, וביקש ממנו לשאול את אביו אם יבצע את העבודה.


למרבה מזלה של גרושתו, שלא ידעה דבר על המתרחש, נתפס הקטין למחרת היום על ידי המשטרה בחשד לעבירות רכוש והונאה. הקטין, ניצל את ההזדמנות, וסיפר לשוטרים על שיחתו יום קודם עם הנאשם. השוטרים החליטו לעשות תרגיל לנאשם וביקשו מהקטין להתקשר אליו ולומר לו כי אביו אינו מעוניין, אך הוא מכיר מישהו שיוכל לבצע את העבודה.


ביקש שהסוכן "ישבית אותה" ו"יגמור אותה טוטל לוס" 


אותו "מישהו" היה כמובן סוכן סמוי, אשר תיאם פגישה עם הנאשם עוד באותו הערב. כאשר הגיע לחנותו, הסביר הנאשם לסוכן הסמוי בפרטי פרטים את דרישתו. הוא ביקש כי הסוכן "ישבית אותה" והבהיר כי אינו מעוניין שהיא תצא בחיים מהמפגש ביניהם, או לדבריו הוא מעוניין "לגמור אותה טוטל לוס" ו"לשתק אותה". 


הנאשם אף הורה לסוכן כיצד לבצע את הרצח, כאשר הוא מבקש כי הרצח ייראה כמו תאונה, כדי שלא יחשדו בו, ושהוא יתרחש כאשר הנאשם בעצמו יהיה בחנות, כדי שיהיה לו אליבי. בפגישה נוספת ביניהם, הציע הנאשם לסוכן לבצע את הרצח כאשר תעשה דרכה במונית, יחד עם אחיה, לביהמ"ש ונקב בתאריך ובשעה המדויקת. עוד הוסיף כי לא אכפת לו אם אחיה גם יפגע, וטען כי מצדו "שניהם יכולים ללכת". לבסוף, הנאשם הבטיח תשלום לסוכן לאחר מותה של גרושתו, ונעצר מיד לאחר הפגישה. 


לפי תסקיר שירות מבחן שנערך בעניינו, נראה כי מדובר בגבר כבן 54, אב לשתי בנות, האחת כבת 27 והשנייה כבת 17 הסובלת משיתוק מוחין. עוד נתגלה כי לאחר הגירושין עבר להתגורר בשכירות עם בת זוג אחרת, אך עזב את הבית מיוזמתו. 


שירות המבחן התרשם כי הנאשם מתקשה להתמודד עם מצבו הכלכלי, והוא חש תחושות קיפוח עקב המצב אליו נקלע. הוא תופס עצמו כקורבן ומרוכז רק בצרכיו המיידים ואינו מגלה אמפתיה לאחרים. הנאשם אף לא זיהה כל בעיה בתפקודו ושלל מאפיינים אלימים באישיותו.


לטענת אשתו, יחסיהם היו טובים במשך 20 שנה, אך לאחר שעסקו נקלע לקשיים, הוא נכנס לדיכאון קשה, וכל ניסיונותיה הרבים לסייע לו עלו בתוהו. לטענתה, הוא לא הצליח להשתלב במקומות עבודה אחרים, החל לשתות ולהתרועע עם אנשים משולי החברה, ואף החל מערכת יחסים עם אחרת, עד כי לא היה ניתן כלל להציל את מה שנותר מנישואיהם. עוד העידה על יחסו המשפיל והאלים, וציינה כי הוא איים עליה בעבר ברצח, בגינו הוציאה צו הרחקה.

 

ההגנה: מדובר במעידה חד פעמית 


בא כוחו של הנאשם טען כי מדובר במעידה חד פעמית עקב דיכאון עמוק בו היה שרוי הנאשם. הוא תיאר את נסיבותיו הקשות, את הידרדרות יחסיו עם בת הזוג ואת העובדה כי נותר חסר בית. עוד הדגיש הסנגור את תחושות החרטה שהביע, ואת העובדה כי הודה מיד במעשים.


לבסוף, טען הסנגור כי המשטרה לא פעלה כראוי, שכן ניצלה מיד את מצבו הבלתי יציב של הנאשם, ובעצם שתלה את רעיון ביצוע העבירה במוחו והובילה אותו לבקש את שביקש.


ביהמ"ש המחוזי דחה את טענות הסנגור, וקבע כי אף אחד לא הוביל את הנאשם בדברים והוא זה שביקש יום קודם מהנער לבצע את הרצח, ואף לא קיבל את סירובו והתחרט, אלא חזר וביקש שישאל את אביו. לפי ביהמ"ש, לא חרטה היא זו שעצרה את הרצח הנתעב, אלא נחישותם של השוטרים לפעול בעניין, במהירות מבורכת.


יש לך שאלה? 

פורום ועדות שחרורים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


עוד קבע השופט כי למרות נסיבות חייו הקשות, ולמרות מצבו הנפשי, אין לשכוח את חומרת העבירות, ויש להתחשב אף באינטרס הציבורי של הרתעת הציבור מפני מעשים כאלה, וכן שליחת מסר לציבור של הגנה על חיי אדם וקדושת החיים.


לפי כל אלה, גזר השופט על הנאשם 6 שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי למשך 3 שנים מיום שחרורו.

 

תפ"ח 42511-07-13