בית המשפט המחוזי בחיפה גזר בשבוע שעבר 14 חודשי מאסר על הנאשם שהצית את מכוניתו של אדם שהגיש נגדו תלונה, בצאתו מתחנת המשטרה.


בינואר האחרון, זומן הנאשם לחקירה בתחנת המשטרה בעקבות תלונה שהגיש נגד אדם שהיה מסוכסך עמו. כאשר יצא מהתחנה לאחר החקירה, הבחין ברכבו של אותו אדם, כאשר הוא חונה בחנית התחנה. הוא התקרב לרכב, הדליק מצית וקירב אותה לחלק האחורי עד שהתלקחה אש ופשטה על המכונית. בראותו את האש, הוא נס מהמקום כל עוד נפשו בו ולרכב נגרם נזק בשווי של כ-15 אלף שקלים.


עם היתפסו, התברר כי הנאשם מחזיק בעבר פלילי עשיר, לרבות בעבירות סמים ואלימות. בטיעוניה לעונש, ציינה המאשימה את חומרת המעשים ואת הנזק שהיה עלול להיגרם לו היתה האש מתפשטת. כמו כן, טענה כי דווקא פעולתו האימפולסיבית, והעובדה כי החליט ברגע להצית מכונית בעודו בתחנת המשטרה, מעידה על מסוכנותו הרבה ועל הצורך בעונש מרתיע במיוחד.

 

ההגנה: הנאשם נחטף על ידי המתלונן ומשפחתו 


מנגד, טען בא כוחו ההגנה כי הנאשם עשה את המעשה האימפולסיבי, כדברי המאשימה, לאור חטיפתו על ידי המתלונן ומשפחתו. כמו כן, ציין כי המתלונן אף הגיש תלונות שווא רבות נגדו, אשר הובילו לא פעם למעצרו המיותר.


לטענתו, ההצתה נעשתה בזמן כעס וזעם על המתלונן, הוא לא התכוון לעשות נזק חמור, וממילא מדובר בנזק זניח לחלקו האחורי של הרכב. בנוסף, טען הסנגור כי הוא הודה מיד בכל המיוחס לו ולקח אחריות מלאה על מעשיו. לסיום, טען כי עברו הפלילי אינו רלוונטי במקרה זה, מאחר והעבירה האחרונה בה הורשע היתה בשנת 2004, לפני למעלה מ-10 שנים.


הנאשם ניצל את ההזדמנות והתנצל בפני בית המשפט על מעשיו, וטען כי הוא עשה טעות בשיקול הדעת, בסיום דבריו, ביקש את רחמי בית המשפט.


בבואו לדון בגזר הדין, ציין השופט את חומרת העבירות, ואת הנזקים הרבים שהיו עלולים להיגרם לו היתה האש מתפשטת. לפיו, מדובר בעבירה אשר דורשת עונש חמור בצדה, ולו בשל הסכנה הגלומה בה. יחד עם זאת, קבע כי עבירה מעין זו חמורה פחות מעבירת הצתה של בניין מגורים או של עסק, מאחר ובעבירות מהסוג השני תמיד ישנו חשש כי עלולים להיות אנשים במבנה, בעוד ובמקרה זה היה ברור כי לא נמצא איש בתוך הרכב.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום עבירות רכוש | גניבה | פריצה


עוד קבע השופט כי הסכסוך הקודם בינו ובין המתלונן, אין בו בכדי להצדיק את העבירה החמורה, גם אם יקבע לבסוף כי הצדק עם הנאשם.


לפי כל אלה, לאחר התחשבות בנסיבותיו המקלות, בעובדה כי התחרט על מעשיו, והודה בהם, ולאחר התחשבות בעברו הפלילי ובחומרת המעשים, גזר עליו בית המשפט 14 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי, פיצוי בסך 6,000 שקלים למתלונן וקנס בסך 2,000 שקלים.

 

ת"פ 5626-02-14