סטודנטית לווטרינריה הזמינה ציוד רפואי יקר מאנגליה לצורך לימודיה. החבילה הועברה לסניף דואר במרכז הארץ, אך אבדה בדרך, ולא הגיעה בסופו של דבר אל היעד. הסטודנטית טענה כי נגרמה לה עוגמת נפש עקב יחס לא נאות מצד פקידי הדואר, והגישה תביעה לפיצויים בסך 3,400 שקלים נגד חברת הדואר.

 

בית משפט השלום בחיפה דחה בשבוע שעבר (יום א') את התביעה, בטענה כי התובעת לא הוכיחה כי חברת הדואר פעלה ברשלנות חמורה, והמליץ לרכוש ביטוח למשלוחים יקרים.

 

בתחילת חודש נובמבר 2013, הזמינה הסטודנטית מכשור רפואי בשווי של 900 שקלים מספק בריטי. לאחר כחודש וחצי היא קיבלה הודעה לפיה דבר הדואר שהזמינה הועבר לסניף הדואר ברחובות, והיא מיד נגשה לסניף, אך אז התברר לה כי החבילה עצמה לא הגיעה.

 

הסטודנטית שלחה מספר מיילים לדואר, אך לא נענתה, וכאשר הגיעה שנית לסניף, היא מילאה על פי הנחיות טופס לצורך בקשת הפיצוי, ואף הביאה אישור מטעם השולח על העברת הזכות לפיצויים.

 

כשישה שבועות מאוחר יותר, היא קבלה הודעה מהדואר, בה נמסר לה כי החבילה התקבלה בארץ, הועברה למכס ומשם לא חזרה. עוד נמסר כי על פי הנהלים, התובעת נדרשת לקבל אישור כי שולח החבילה מוותר על זכותו לפיצוי, על מנת שהיא תוכל לקבל את הפיצוי מהדואר. זאת למרות שכבר מילאה את הטופס, והציגה את אישור הספק. 

 

התובעת טענה כי למרות מאמציה הרבים לאתר את החבילה, היא נתקלה ביחס אטום מצד הפקידים, על כן היא הגישה תביעה לפיצויים בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה.

 

הסטודנטית לא הוכיחה כי אבדן החבילה מצדיק תשלום פיצויים מוגדלים

 

מנגד טענה רשות הדואר כי יש לדחות את התביעה, מאחר והאחריות הינה בשירות בין לאומי, והיא אינה אחראית לאבדן החבילה. עוד ציינה כי התובעת קיבלה יחס חם ולבבי מנציגות הסניף, ולא הוכיחה כי מדובר ברשלנות חמורה של עובדיה, ואף לא טענה, כי הנזק שנגרם מהווה פגיעה בכבודה או בחירותה.

 

הנתבעת הדגישה את הנהלים, לפיהם כל עוד טרם נמסרה החבילה לנמען, השולח הוא הזכאי לקבלת פיצויים, אולם הוא רשאי להמחות זכות זו, ואף הפיצוי שניתן הוא בגין נזק ישיר שנגרם לחבילה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי רשות הדואר התרשלה בתפקידה כספק שירות דואר, מאחר ולא העבירה את החבילה שהתקבלה אצלה לידי הנמענת, ואף התובעת חוותה עגמת נפש לאחר אבדן החבילה, כאשר פנתה מספר פעמים לנציגיה, אך לא נענתה. 

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

עם זאת לא מדובר במקרה של רשלנות חמורה, או התנהלות בזדון המצדיקים הטלת אחריות על הנתבעת ואין מקום לקבוע פיצוי בגין עוגמת הנפש. על כן נקבע כי הנתבעת תשלם לתובעת סך של 240 שקלים, בגין אבדן החבילה, בתוספת אגרת המשפט.

 

תא"מ 54138-02-14