בית המשפט המחוזי בחיפה, דחה בשבוע שעבר (יום ב') את ערעורה של אישה אשר חויבה בתשלום בסך 12 אלף שקלים לבעלה, לאחר שהפרה את הסכם הסדרי הראיה עם ילדיהם המשותפים, והקשתה על האב לראות את ילדיו.


בחודש מאי האחרון התגרשו בני הזוג לאחר שנים של חיים משותפים, ושלושה ילדים קטנים. במהלך הגירושין הוחלט כי האם תחזיק במשמורת על הילדים, ואילו האב יפגוש את ילדיו במועדים קבועים במסגרת הסכם הסדרי ראיה.


אלא שחודשים ספורים לאחר ההסכם, הגיש אבי הילדים תביעה למשמורת, וזאת לאחר שלטענתו אשתו לשעבר אינה מאפשרת קיום של הסדרי הראיה כפי שסוכמו. לדבריו, האם משתמשת בילדיהם המשותפים ככלי משחק ביניהם, והתנהגותה מעידה על אי מסוגלות הורית. לפיכך, ביקש כי הילדים יועברו למשמרתו הבלעדית.


האם לא הכחישה את הנתק שנוצר בינו ובין ילדיו, אך טענה כי הוא נוצר אך ורק בשל התנהגותו הנוקשה עמם, וסירובם של הילדים לראותו. לטענתה, היא מעולם לא מנעה במכוון מפגש ביניהם.

 

האם אינה מעודדת קשר בריא בין האב לילדיו 


לאחר בחינת תביעת האב על ידי בית משפט השלום, התברר כי האישה אף העתיקה מקום מגוריה באופן חד צדדי לעיר מרוחקת יותר ממגורי האב, ולפיכך הקשתה עליו להיפגש עם ילדיו. כמו כן, לפי התרשמות העובדת הסוציאלית שמונתה לעריכת תסקיר בעניינם, נראה כי האם אינה מעודדת קשר בריא בין הילדים לאביהם.


לפי ממצאים אלו, קבע בית המשפט כי האב אמנם לא יקבל משמורת על הילדים, אולם האישה מחויבת בקיום הסדרי הראיה, כאשר בעבור כל מפגש שלא יקוים בין האב לילדיו יחייב את האם בתשלום של 500 שקלים.


אולם, כחמישה חודשים לאחר מתן פסק הדין, הגיש האב תביעה נוספת לבית המשפט בטענה כי האישה אינה ממלאת אחר החלטת השופט, וכי הסדרי הראיה מופרים על ידה פעם אחר פעם. על כן, עתר לקיזוז סכום של 12 אלף שקלים מהכספים שהוא התחייב להם בהסכם הגירושין.


לאחר בחינה נוספת של הטענות, ושמיעתם של עדויות הילדים עצמם בעניין, קבע בית המשפט כי הסדרי הראיה אכן הופרו על ידי הנתבעת, וכי הילדים אינם נפגשים עם אביהם, ואף לא מעוניינים להגיע ללון בביתו, וזאת בהשפעת אמם. על כן, קבע בית המשפט כי סכום של 12 אלף שקלים יקוזז מחובותיו של האב כלפי אם ילדיו.


על החלטה זו הגישה הנתבעת את ערעורה, בטענה אשר הושמעה בעבר, כי הילדים הם אלה המסרבים לפגוש את אביהם, כאשר היא מציינת כי בתה הגדולה ממאנת בכל תוקף להתראות עמו אף במתכונת מצומצמת, ועוזבת את כיתתה לפני תום השיעור במטרה להתחמק ממנו.


בית המשפט המחוזי אשר נדרש להחלטה בעניין הערעור, קבע לאחר בחינת פסק הדין שניתן על ידי בית משפט השלום, כי אין מקום להתערב בהחלטתו וכי פסק הדין יוותר על כנו.

 

בית המשפט: האם יכולה היתה להשפיע על ילדיה 


בנימוקיו להחלטה, קבע בית המשפט כי הוא מסכים עם ההחלטה שניתנה בעניין, לפיה האם הינה האחראית הבלעדית לאי קיום הסדרי הראיה, וזאת בהתחשב בכך שהמשמורת על הילדים נתונה בידה, ויש לה השפעה חזקה עליהם. אולם, למרות השפעה זו, בוחרת האם שלא להתערב בהחלטת הילדים, אשר גילם אינו עולה על 11 שנים, ולא מנצלת את כוח השפעתה על מנת ליצור קרבה ראויה בינם לבין אביהם.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות
פורום הסכם גירושין


לטענת בית המשפט, אפילו במידה והילדים הם אלה שסירבו לפגוש את אביהם, לפי טענת המערערת, מחובתה לעודד מפגשים עם האב, ולגרום לקיום הסדרי הראיה כסדרם. מה גם, שלאחר בחינת מסוגלותה ההורית, לא נראה כי היא אינה מסוגלת להשפיע על ילדיה ולהפעיל עליהם סמכות.


לפי כל אלה ועוד, קבע בית המשפט כי לא נפל כל פגם בהחלטה, וכי סכום של 12 אלף שקלים יקוזזו מחובות האב. כמו כן, חויבה האם בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 3,000 שקלים.


רמ"ש 7489-07-14