סכסוך משפטי התגלע בין רוכשי נכס מקרקעין ומוכר הנכס, לאחר שהחזקה בו נמסרה לרוכשים והם שילמו 65% מהתמורה, אך התעוררו קשיים ברישום הבעלות ברשות מקרקעי ישראל. הרוכשים טענו שיש לאכוף את חוזה המכר ואילו המוכר טען שיש לבטלו. לאחרונה קיבל בית המשפט המחוזי מרכז את עמדתם של הרוכשים, והוציא צו לאכיפת את חוזה המכר. כמו כן המוכר ישלם לרוכשים 20 אלף שקלים על הוצאות המשפט.


הנכס הועבר למוכר בירושה, והזכויות בו הן זכויות חכירה במקרקעין אשר מנהלת רשות מקרקעי ישראל, כאשר על פי הרישומים ברשות הזכויות רשומות עדיין על שם המורישים.


בשנת 2007 נחתם בין הצדדים הסכם המכר, ובמסגרתו התחייב המוכר להעביר לקונים את זכויותיו בנכס תמורת 201 אלף דולר. במעמד החתימה שילמו הרוכשים חלק מהסכום, אשר הופקד בנאמנות עורך דין שייצג הן את המוכר ואת את הקונים בעסקה.


סוכם כי היתרה תשולם בחלקים, והסכום הבא ישולם לאחר שהמוכר יעביר את הרישום ברשות מקרקעי ישראל על שמו. כמו כן הוסכם על תאריך יעד לביצוע העברת הרישום, אשר לאחריו ישלם המוכר לקונים דמי שכירות עד שיקבלו את החזקה בנכס. תוקפו של חוזה המכר הותנה בכך שהעברת הרישום על שם המוכר תתבצע.


כמה ימים לפני המועד שבו המוכר היה אמור לשלם לקונים דמי שכירות, הם קבעו כי החזקה בנכס תועבר לאלתר לידי הרוכשים תמורת סכום נוסף, שחלקו יופקד בנאמנות. לאחר מכן החלו הרוכשים להתגורר בנכס וכן ביצעו בו שיפוצים.


העברת רישום הנכס לא הושלמה עד היום


עם זאת, התגלה לכל הנוגעים בדבר שהעברת הרישום על שם המוכר רחוקה מסיום, וההליך לא הושלם עד היום. משכך פנו הרוכשים לקבלת ייעוץ משפטי, והתקיימו בין הצדדים מגעים בניסיון להגיע לפשרה, אשר נכשלו. לאחר מכן דרש המוכר מהרוכשים שישלמו לו דמי שימוש, אחרת יפנה אותם מהנכס, ובתגובה לאיום הגישו הרוכשים את התביעה, שעליה הגיב המוכר בהגשת תביעה נגדית.


הרוכשים ביקשו מבית המשפט שיאכוף את החוזה וימנה כונס נכסים לשם השלמת הרישום. מנגד טען המוכר כי הסכם המכר אינו מחייב ואינו בתוקף, וביקש שבית המשפט יורה לרוכשים להשיב לו את הנכס בתמורה להחזרת הכספים ששילמו.


המוכר טען כי מאחר שהתנאי בחוזה להעברת הרישום מעולם לא התבצע, הרי החוזה לא נכנס לתוקף. הרוכשים טענו לעומת זאת כי הצדדים סיכמו על ביטול התנאי כאשר החליטו להוציא את העסקה אל הפועל, ומכל מקום המוכר אשם בכך שהתנאי לא התקיים.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה
פורום רכישת דירה | מכירת דירה


בדיון בבית המשפט צוין תחילה כי לנוכח העובדה שמחירי המקרקעין עלו מאז שנחתם ההסכם, ביצוע העסקה כפי שנקבע בשנת 2007 הופכת אותה ללא כדאית מצד המוכר. בית המשפט קבע כי אין כל ספק שהצדדים הסכימו לבטל את התנאי ולבצע את העסקה הלכה למעשה כאשר הרוכשים עברו להתגורר בנכס, והמסקנה המתבקשת היא שחוזה המכר בתוקף ויש לבצעו.


לפיכך קיבל בית המשפט את גרסת הרוכשים ודחה את התביעה הנגדית, והוציא צו לאכיפת חוזה המכר לאלתר. כמו כן נדרש המוכר לשלם את הוצאות הרוכשים בגין ניהול ההליכים המשפטיים בסכום של 20 אלף שקלים.

 

ת"א 45403-02-11