נהג משאית הודה והורשע בגניבת חמישה כלי רכב מחברות שהעסיקו אותו, באמצעות העברת הרכבים לשטחים ודיווח כוזב שנגנבו שם. לאחרונה גזר עליו בית משפט השלום ברחובות ארבע שנות מאסר בפועל, ופסל את רישיונו למשך שנתיים לאחר שישוחרר.


הנאשם עבד כנהג משאית עבור חברות שונות. על פי כתב האישום, בחמישה מקרים העביר משאיות שהחזיק מתוקף תפקידו לשטחים, שם מסר אותן לאחרים. לאחר שחזר לשטחי ישראל, דיווח לבעלי החברות ולמשטרה כי המשאיות נגנבו.


המדינה: צריך למגר את תופעת גניבת הרכב באמצעות ענישה מרתיעה


בבואה לטעון לגבי העונש, הדגישה המדינה את העובדה שגניבת המשאיות תוכננה מראש וכללה סיוע בגורמים נוספים. למשאיות עצמן שווי רב והנאשם פגע בבעליהן בצורה משמעותית. המדינה טענה כי יש למגר את מכת המדינה של גניבת כלי רכב באמצעות ענישה הולמת ומרתיעה, והזכירה שהנהג הוסיף חטא על פשע בכך שמסר ידיעות כוזבות על הגניבה ושיבש את מהלכי המשפט.


לנאשם הרשעות פליליות קודמות והמדינה ביקשה לזקוף זאת לחובתו בקביעת העונש. היא המליצה לגזור עליו שש שנות מאסר בפועל, לפסול את רישיונו לזמן רב ולהטיל קנס כספי בסכום משמעותי.


הנהג ביקש הקלה בעונשו מאחר שיש לו חובות רבים בהוצאה לפועל בסכום של כחצי מיליון שקלים, והם הביאו אותו לביצוע העבירות, בניסיון לשלם אותם. כמו כן הציג אישור רפואי על כך שהוא מקבל טיפול תרופתי בגין התקפי חרדה שהוא סובל מהם. אחד ממעסיקיו אשר מכיר אותו זמן רב העיד לטובתו, וסיפר כי הוא עובד חרוץ והוא מוכן להמשיך בהעסקתו.


לטענת הנאשם, יש להתחשב בזמן הרב שחלף ממועד ביצוע העבירות, כאשר האחרונה שבהן התבצעה בשנת 2007, בתקופה שבה הענישה הייתה קלה בצורה משמעותית מהענישה שנהוגה כיום. הוא ציין כי התוודה מיוזמתו על העבירות, ואילולא היה עושה כן לא ניתן היה להאשימו בביצוען.


הנאשם: המשטרה שכנעה אותי להתוודות וגרמה לי לחשוב שכך אשתחרר


נוסף על כך טען בא כוחו של הנאשם כי יש לתת משקל לכך שבחקירתו במשטרה לא הזהירו אותו שדבריו עלולים לשמש נגדו, והוא שוכנע להודות בגניבה לאחר שנאמר לו כי סביר להניח שבית המשפט יתחשב בשיתוף הפעולה שלו, וישחרר אותו.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי לנהג ילד קטן אשר תלוי בו מאוד, וכי במשך שנה וחצי לאחר שהשתחרר מהמעצר הוא ניהל אורח חיים נורמטיבי, עבד לפרנסתו ולא ביצע עוד עבירות.


בעדותו בבית המשפט הביע חרטה וצער על המעשים, וטען כי אינו עבריין סדרתי. כל הטעויות שעשה, לדבריו, נבעו מלחץ כלכלי ולא מבצע כסף.


בבואו לגזור את העונש הזכיר בית המשפט כי עבירות של גניבת רכבים, בגלל העובדה שהפכו מכת מדינה, גורמות גם לפגיעה חמורה בכלכלת המדינה היות שהן מייקרות את פוליסות הביטוח. כמו כן הדגיש את חומרת מעשיו של הנאשם שבחר להעביר את הרכבים לשטחים, ובכך מנע בעצם את האפשרות למצוא אותם.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


על נסיבות אלה הוסיף בית המשפט את התכנון שקדם לביצוע העבירות ואת ההסתייעות באחר לצורך ביצוען, ולאחר שקילת כל הנסיבות גזר על הנאשם ארבע שנות מאסר בפועל ופסילת רישיונו למשך שנתיים מהיום שבו ישתחרר. בית המשפט התחשב במצבו הכלכלי של הנאשם ולא הטיל עליו קנס.


ת"פ 12103-06-13