אב לשלושה ילדים בגילאי 11-15 שנים, הגיש תביעה להחזרת הילדים למקום מגורם בקליפורניה מכוח הוראות חוק אמנת האג. מנגד טענה האם כי הילדים רוצים להישאר עמה בישראל, ואף צפוי חשש חמור אם ישובו להתגורר עם אביהם האלים בארצות הברית. בית משפט לענייני משפחה בפתח תקווה קבע לאחרונה כי הילדים יישארו עם אמם בישראל, תוך קבלת חריג רצון הילד.

 

הצדדים נישאו בארצות הברית בשנת 1998, ולאחר כעשר שנים התגרשו. האב נוצרי, עורך דין במקצועו, והאם יהודיה אשר כיהנה כמפקחת בכירה על מורים בבתי ספר ציבוריים. במסגרת הסכם גירושין שנחתם ברצות הברית, נקבעה משמורת משותפת לשלושת הילדים, זאת לאחר הליכים משפטיים ממושכים, שבמהלכם אף הוצאו הילדים למשפחת אומנה למשך שנה.

 

בחודש אפריל 2014 עזבה האם את גבולות ארצות הברית יחד עם שלושת הילדים. האב טען כי האם חטפה את הילדים ללא רשותו וללא ידיעתו, תוך הפרת המשמורת המשותפת והסדרי הראייה. עוד טען כי היא ניתקה את הילדים מסביבתם הטבעית בניגוד גמור לרצונם, ואף חשפה אותם למפגש עם בעלה הנוכחי שהוא עבריין מין מורשע, חרף הוראת צו בית המשפט כי אין להפגישו עם הקטינים.

 

האם טענה מנגד כי הילדים מתנגדים בתוקף לשוב לקליפורניה, ונשקפת להם סכנה ממשית, מאחר שהאב הוא אדם אלים אשר נהג באלימות פיזית ומילולית כלפי שלושת ילדיו, ובשל כך הוחלט להוציא אותם מחזקתו ולהעבירם למשפחת אומנה. עוד הוסיפה כי לאור האלימות המתמשכת החליטו לנוס על נפשם ולברוח מארצות הברית.

 

האם ציינה כי לאחר המעבר לישראל, מצאו הילדים לראשונה בחייהם שקט נפשי, המאפשר להם לנהל אורח חיים נורמטיבי, להתקדם בלימודים ולפתח קשרים חברתיים. על כן לנוכח קיומו של חשש חמור שהחזרת הילדים תחשוף אותם לנזק פיזי או פסיכולוגי, יש להתחשב ברצונם ולהשאירם בישראל.

 

האב איים להרוג את הילדים ולקבור אותם במדבר

 

הבן הבכור העיד כי הוא חושש מהתנהגות בלתי צפויה של האב האלים, הסובל מהתפרצויות זעם, ואף ציין כי אביו מחזיק בביתו נשק, ואיים מספר פעמים להרוג ולקבור אותם במדבר. בנוסף אישר הבן כי הוא ואחיו רוצים להישאר בישראל ולהתגייס בעתיד לצבא.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים וחוות דעת של גורמים מקצועיים, הגיע בית המשפט למסקנה כי האם אכן הרחיקה את הילדים שלא כדין, אולם התרשם כי מדובר בשלושה ילדים בוגרים ביחס לגילם, אשר אינם מעוניינים לשוב לביתם בארצות הברית, בשל חשש מאביהם האלים.

 

יש לך שאלה?

פורום חטיפת ילדים | אמנת האג
פורום אלימות במשפחה

 

בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי מתקיימים שני תנאים חריגים על פי אמנת האג. האחד הוא החשש לחייהם מפני התנהגותו האלימה של האב, והשני הוא רצונם המובהק של הילדים להתגורר בישראל עם אמם. על כן דחה את תביעת האב להשבת הילדים, וקבע כי הם יישארו בארץ עם אמם, ויקיימו הסדרי ראייה עם האב. בנוסף חייב את האב בהוצאות משפט בסך של 40,000 שקלים.

 

תמ"ש 15992-12-14