עורך דין הגיש תביעת לשון הרע כנגד שותף בחברה שהעניק לה שירותים משפטיים, בטענה שכינה אותו בנוכחות עובדי החברה ולקוחות נוכל וגנב, וכן הגיש נגדו תלונה בלשכת עורכי הדין שבה טען כי הוא מבצע הונאה ופעולות אפלות. לאחרונה קיבל בית משפט השלום את התביעה לגבי האמירות שהשמיע הנתבע בנוכחות הלקוחות, וחייב אותו בפיצויים בסכום של 23 אלף שקלים ובהוצאות משפטיות בסך 6,500 שקלים.


עורך הדין טען כי במהלך השירות המשפטי שהעניק לחברה, הנתבע גידף אותו בנוכחות העובדים, כינה אותו נוכל וגנב ואמר לו שילמד אותו לקח. כמו כן בתלונה שהגיש ללשכת עורכי הדין אמר שהתובע ביצע הונאה, לא עדכן לגבי פעולותיו האפלות, ובאופן כללי שיקר ושלשל כספים לכיסו שלא כדין. הוא לא הסתפק בדברים אלו, וכינה אותו רמאי וגנב גם בפני קרובי משפחה של חייבת שהזמין למשרדו.


הנתבע: זו הייתה חובתי להתלונן על התובע בלשכת עורכי הדין


הנתבע טען כי פעל כדין כשהגיש את התלונה נגד התובע על רקע חילוקי הדעות המהותיים ביניהם, וכי זו הייתה חובתו לפעול כך לנוכח התנהלותו הבלתי ראויה כעורך דין. נוסף על כך הכחיש כי אמר עליו דברי לשון הרע בנוכחות קרובי המשפחה של החייבת או עובדי המשרד.


במסגרת הדיון הזכירה השופטת כי משמעות הביטוי לשון הרע היא כל דבר אשר עלול לבזות מישהו או לפגוע בעיסוקו ובמקצועו, וכי עוולת לשון הרע מתבררת בבית המשפט על פי מבחן אובייקטיבי ואינה קשורה לכוונתו של המפרסם מחד גיסא או להבנת הדברים שאמר על ידי הנפגע מאידך גיסא.


לאור דברים אלו, אין ספק כי מה שנאמר במסגרת התלונה ללשכת עורכי הדין וההליכים המשפטיים, והעלאת האפשרות כי התובע משלשל לכיסו כספים שמגיעים ללקוחותיו, מבצע פעולות אפלות ורמת השכלתו נמוכה, עלולים לפגוע במקצועו של התובע כעורך דין ולבזות אותו כאדם.


עם זאת, מאחר שהדברים נאמרו במסגרת משפטית, לנתבע קמה הגנה מתביעה אשר קבועה בחוק, שחוקקה כדי לאפשר התקיימותו של הליך משפטי תקין מבלי שהצדדים יחששו כי ייתבעו בעתיד, ולכן התביעה נדחתה בקשר לפרסומים אלו.


בית המשפט: הדברים שנאמרו בתלונה ללשכת עורכי הדין מוגנים מתביעת לשון הרע


גם הדברים שהביע הנתבע בתלונתו ללשכת עורכי הדין מוגנים מפני תביעה, כל עוד הוכח כי הגיש את תלונתו בתום לב ומתוך אמונה שלמה בדברים שהוא טוען להם, גם אם לבסוף הם התבררו כלא נכונים. במקרה זה קבעה השופטת כי אף שבסופו של דבר התברר כי חשדו כלפי התובע אינו מוצדק, היא השתכנעה שהגיש את התלונה בתום לב והאמין באמיתות דבריו, גם אם מדובר בלשון הרע ובהטלת דופי ביושר המקצועי של התובע.


לפיכך נותרו הגידופים שנאמרו לפי טענת התובע בפני העובדים ובני המשפחה. התובע לא זימן לעדות אף אחד מהעובדים אשר לטענתו היו במשרד באותו הזמן, ולכן לא הצליח להוכיח את טענתו בקשר לעובדים, אך עם זאת הוכח כי הנתבע דיבר לשון הרע בפני בני המשפחה, מאחר שהם אישרו את הדברים בעדותם.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום לשון הרע


בסופו של דבר התקבלה התביעה רק בקשר לדברי לשון הרע שנאמרו לבני המשפחה, ונקבע כי הנתבע יפצה את התובע ב-23 אלף שקלים ויישא בהוצאות המשפט בסך של 6,500 שקלים.


ת"א 192-05