מתוך מחשבה על העתיד, החלטתם לערוך צוואה ולהשאיר הוראות מפורטות לגבי חלוקת הרכוש שצברתם אחרי מותכם. חוק הירושה מכיר בזכותכם לערוך בה תיקונים כראות עיניכם ואף לבטל אותה, מתוך הכרה באפשרות המצווה לחלק את עזבונו כפי שהוא רואה לנכון. אם אתם רוצים לבטל את הצוואה שערכתם, מה עליכם לעשות כדי שביטולה יהיה תקף וחוקי?


כיצד ניתן לבטל את הצוואה?


בהתאם לחוק הירושה, קיימות שלוש צורות לביטול הצוואה. ניתן להשמיד אותה, אפשר לכתוב צוואה חדשה וכך לבטל את הקודמת באופן משתמע, והדרך השלישית היא ביטולה באמצעות אחת הדרכים שבה נערכה הצוואה ועריכת צוואה באותה דרך, שמטרתה ביטול הקודמת. בדרך זו אפשר לבטל צוואה שנערכה בכתב יד, צוואה בפני בעדים, צוואה בפני רשות או צוואה שנמסרה בעל פה.


ביטול צוואה בכתב יד


לפי סעיף 19 לחוק, כדי לבטל צוואה שנכתבה, על המצווה לכתוב בכתב ידו שהצוואה מתבטלת, בצירוף תאריך הביטול וחתימתו של המצווה.


ביטול צוואה בפני עדים


לצורך ביטול צוואה שנערכה בפני עדים, החוק קובע כי יש לערוך כתב ביטול, תוך ציון תאריך וחתימת המצווה. עריכת כתב הביטול תתבצע בפני שני עדים שהמצווה הצהיר בפניהם על ביטול הצוואה. במעמד זה העדים יאשרו את כתב הביטול באמצעות חתימתם.


בדומה לשלב עריכת הצוואה, כדי לתת תוקף חוקי לביטולה העדים צריכים להיות נוכחים בזמן שהמצווה מצהיר על הביטול ובמועד חתימתו. על העדים להיות בגירים ובעלי כשרות כפי שקבוע בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.


ביטול צוואה בפני רשות


אם הצוואה נערכה בפני רשות, לצורך ביטולה יש לערוך בכתב יד כתב ביטול ולהגישו לפני שופט בית משפט, רשם או דיין בבית הדין הרבני. כתב הביטול ייקרא בפניו של המצווה והוא יצהיר על ביטול הצוואה.


ביטול צוואה שנמסרה בעל פה


באופן עקרוני, החוק אינו מכיר בתוקפן של צוואות שנמסרו בעל פה, חוץ מצוואות בעל פה שנערכו בנסיבות מאוד ספציפיות הנקראות "שכיב מרע", כלומר צוואות שנמסרו על ידי המצווה זמן קצר לפני שהלך לעולמו. כדי לבטל צוואה מסוג זה, המצווה צריך להודיע על ביטולה לפני שני עדים אשר דוברים את שפתו.


השמדת הצוואה על ידי המצווה


המצווה יכול להשמיד את הצוואה וכך לגרום לביטולה. התפיסה היא שההחלטה להשמיד אותה באה מתוך כוונת המצווה לבטלה. ביטול הצוואה בצורה זו אינו מחייב כל סממן פורמלי שחשוב להקפיד על ביצועו. מספיק לקרוע את הצוואה כדי שתיחשב מבוטלת, ולא משנות הנסיבות שהובילו להשמדתה, גם אם הדבר נעשה בסערת רגשות או בהחלטה רגעית. אפילו במקרה שהמצווה השמיד את הצוואה לבדו ללא עדים וללא תיעוד, יהיה תוקף לביטולה.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


עריכת צוואה חדשה


אם הצוואה לא בוטלה בצורה מפורשת, ברגע שהמצווה כתב צוואה חדשה עם הוראות הסותרות את הוראות צוואתו הקודמת הדבר נחשב לביטול הצוואה הראשונה, אלא אם כן המצווה רק הוסיף פרטים נוספים על צוואתו הקודמת.