כדי להבטיח שנכסיכם יועברו לאנשים היקרים ללבכם אחרי לכתכם כפי שמצאתם לנכון, עורכים צוואה. עריכת צוואה הדדית בין בני זוג תוכל להבטיח את עתידו של בן הזוג אם תלכו לעולמכם לפני כן, ויש לה חשיבות מרבית אם בחרתם שלא להתחתן ואתם ידועים בציבור.


ניסיון החיים מלמד אותנו שכמעט אין מקרים שבהם בני הזוג הולכים לעולמם באותו מועד, ומכאן בא הצורך להגן אחד על השני במקרה שמי מהם ימות, בראש ובראשונה ולפני שאר היורשים. לצורך זאת הם צריכים לערוך צוואה הדדית ומפורשת על חלוקת העיזבון, שאם לא כן עלולים להיווצר חיכוכים עם היורשים, בדרך כלל הילדים או בני משפחה, אם לא יסכימו להסתלק מחלקם בירושה. צוואה הדדית תוכל למנוע זאת בפשטות, ורק לאחר ששני ההורים יילכו לעולמם הילדים יוכלו לרשת את העיזבון.


צוואות הדדיות כאלה הוגשו לאישור בבתי המשפט במשך שנים, עד שבשנת 2005 החקיקה הסדירה את הנושא והכירה בהן, אך זאת רק בנוגע לבני זוג שהדין הישראלי מכיר בהם. ניתן לערוך את הצוואה במסמך אחד או בשני מסמכים נפרדים והדדיים, וזהו המקרה היחיד המאפשר נוכחות בעל עניין בירושה במועד הכנת הצוואה, מבלי שהדבר יפגע בתוקפה.


האם החוק מכיר בידועים בציבור כבני זוג?


החוק מכיר בצוואות הדדיות רק במקרים של בני זוג, כלומר "איש ואישה", אם כי הפסיקה מכירה גם בבני זוג שנישאו מחוץ למדינה, ובמקרים מסוימים גם בנישואים חד מיניים. ידועים בציבור מוכרים בחוק כבני זוג בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה, ובתי המשפט מיישמים את הכללים שנקבעו בהלכה לפי הנסיבות הספציפיות של כל מקרה.


הקריטריונים להכרה בידועים בציבור כוללים חמישה מאפיינים עיקריים שצריכים להתקיים. הראשון נוגע למישור האינטימי של חיי הזוגיות, כלומר אם התקיימו יחסי אישות ויחסים אינטימיים בין השניים. השני הוא האם בני הזוג תופסים את מערכת היחסים כזוגית, ללא קשר לשאלה איך נתפס הקשר ביניהם כלפי חוץ.


הפרמטר השלישי מתייחס להיבט הכלכלי ובוחן אם השניים ניהלו משק בית משותף. הרביעי בודק את כוונת הצדדים לקשירת קשר של קבע, ואילו החמישי מתייחס להיבט הכשירות, כלומר שאף אחד מבני הזוג אינו נשוי לאדם אחר.


עם זאת, במספר פסקי דין הספיקו שני תנאים בלבד מתוך החמישה כדי שבני זוג יוכרו כידועים בציבור הזכאים לשיתוף ברכוש או לזכויות אחרות בהתאם לדיני המשפחה: קיום יחסים אינטימיים כבעל ואישה וקיום משק בית משותף. בכל מקרה, מי שטוען להכרה כידועים בציבור, עליו מוטל הנטל להוכיח זאת.


האם הסכם ממון יכול להחליף צוואה?


מה קורה אם אדם הלך לעולמו ולא הותיר אחריו צוואה? הפסיקה קבעה באופן חד משמעי שהסכם ממון אינו יכול להיחשב תחליף לצוואה. ההסכם חל רק על היחסים הרכושיים שנקבעו בין בני הזוג, ואינו קשור לדיני הירושה. רק באמצעות צוואה, למשל, ניתן למנוע מבן הזוג המוכר כידוע בציבור לרשת את חלקו בעיזבון.


האם אפשר לבטל צוואה הדדית?


מובן שהאפשרות לבטל את הצוואה ההדדית קיימת, אך בעוד צוואה שערכתם לבד ניתנת לשינוי או לביטול בקלות, קשה יותר לשנות או לבטל את הצוואה ההדדית מאחר שהיא נחשבת למעין חוזה שערכו בני הזוג ביניהם.


במסגרת עריכת הצוואה יכולים בני הזוג לקבוע בה הוראות המאפשרות את ביטולה אפילו אם שניהם עוד בחיים. אם לא נכללו בה הוראות כאלה, זה תלוי בנסיבות המקרה. כאשר בן זוג רוצה לבטל את הצוואה בעוד שניהם בחיים, הוא חייב לבטל את צוואתו ולהודיע לבן הזוג על כך בכתב.


לאחר מותו של אחד מהצדדים ולפני שחולק עזבונו, הצד שנותר בחיים יוכל להסתלק מחלקו כפי שנקבע בצוואה ההדדית לטובת שאר היורשים. אם העיזבון כבר חולק, אפשר להשיב את כל הרכוש שהתקבל במסגרת הצוואה ההדדית.


ואם לא קיימת צוואה כלל?


במקרה כזה בודקים את הסבירות שאילו המנוח היה מותיר צוואה, הוא היה מוריש לבן זוגו הידוע בציבור את רכושו. חשוב לזכור שבהתאם לנסיבות, גם מקרים של מגורים בדירות נפרדות אינם שוללים זכאות להכרה כידועים בציבור, אלא בתי המשפט בוחנים את טיב היחסים שהתקיימו בין בני הזוג מבחינה סובייקטיבית, כלומר כיצד הם עצמם ראו את הקשר ביניהם.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


לסיכום, אם ברצונכם למנוע מאבקים משפטיים על רכושכם לאחר לכתכם בין היורשים, קרובי המשפחה ובני הזוג שלכם, חשוב שתערכו עם הידוע בציבור גם הסכם ממון וגם צוואה הדדית.