צו הירושה הוא מסמך משפטי בעל תוכן הצהרתי, מטעם הרשם לענייני ירושה. הצו מבקש להבהיר מהי זהות יורשיו החוקיים של הנפטר. התנגדות לצו ירושה ניתן להגיש במקרים שבהם הנפטר לא השאיר אחריו צוואה רשמית בעלת תוקף משפטי. הייחוד בדיון המשפטי בהתנגדות, שונה במידה משמעותית מדיונים משפטיים אחרים, מאחר שהגורם המרכזי בסוגיה, כלומר המוריש עצמו, אינו בין החיים.

 

צו ירושה אינו עוסק בפרטי עיזבון, אלא מצהיר מי הם יורשיו החוקיים של הנפטר ומה חלקו של כל אחד מהם בעיזבון. למרות שהצו אינו עוסק בחלוקת רכוש, הקביעה בדבר זהותם של היורשים בעלת חשיבות רבה במסגרת החלוקה העתידית. אדם יכול להתנגד לצו ירושה, אם ידוע לו על קיומה של צוואה, או ידוע לו על יורשים שלא כדין שלא הוזכרו בבקשה לצו.

 

מתי יש להגיש ערעור על צו ירושה?

 

את התנגדות על צו הירושה יש להגיש תוך זמן קצר עד 14 יום ממועד הגשת הבקשה הרשמית לצו ירושה, ולא יאוחר מתום המועד שנקבע לצורך הגשת התנגדויות. עם זאת במקרים שבהם המועד הרשמי להגשת התנגדויות חלף, ניתן להגיש התנגדויות, כל עוד הצו עצמו לא ניתן.

 

איך ניתן לערער על צו ירושה?

 

את ההתנגדות לצו ירושה יש להגיש במסמך מודפס לידי הרשם לענייני ירושה, בצירוף עותקים עבור כל הצדדים המעורבים, ועותק נוסף לבית המשפט. במסגרת ההתנגדות, חשוב לנמק מהן הסיבות הדורשות לבטל את צו הירושה, כאשר כל סיבה נדרשת להתבסס על אסמכתאות מתאימות. מגיש ההתנגדות נדרש לשלם אגרה בגין ההליך ולצרף קבלה על התשלום ותצהיר מטעם עורך דין, המאשר את העובדות המפורטות בכתב ההתנגדות. אם המתנגד מיוצג על ידי עורך הוא נדרש לצרף ייפוי כוח רשמי.

 

מהן הטענות המרכזיות להתנגדות צו ירושה?

 

מגיש ההתנגדות רשאי לטעון כי הנפטר השאיר צוואה, לכן יש לפעול על פיה ולא על פי חוק הירושה. כמו כן, המתנגד רשאי לטעון כי ישנם עוד יורשים, מעבר למה שצוין בבקשה למתן צו ירושה, או שהיורשים על פי הצו אינם נחשבים יותר ליורשי המנוח, כמו לדוגמה גרושה טרייה שרשמה עצמה כאשתו של המנוח בבקשה לצו.

 

המשך הדיון בבית משפט לענייני משפחה

 

לאחר הגשת ההתנגדות מועבר התיק באופן אוטומטי לבית המשפט לענייני משפחה, שם ייערך דיון בטענות עד קבלת הכרעת הדין. יחד עם זאת, קיימת אפשרות נוספת להעביר את הדיון לידי בית דין רבני, שאף מוסמך לפסוק בעניין ההתנגדות.

 

לצורך העברת התיק יש להשיג מסמך חתום על ידי כל הצדדים, הכולל הסכמה מפורשת בכתב להעברתו. כל עוד קיימת הסכמה בין הצדדים, אין צורך בנימוקים כבדי משקל. אולם במקרים שבהם אין הסכמה כללית על העברת התיק לבית דין רבני, יישאר בית המשפט לענייני משפחה הערכאה המשפטית המטפלת בסוגיה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה

 

העיקרון הבסיסי המוביל את החלטתו של בית המשפט הוא הניסיון להבטיח את מימוש רצונו האמתי של הנפטר בנוגע לחלוקת רכושו. עקב כך נדרשים הצדדים לספק מסמכים רלוונטיים, אשר מבססים את טענות ההתנגדות ומאפשרים לקבל תמונה מלאה על רצונו האחרון של המוריש. ברוב המקרים יפעל בית המשפט בהתאם לרצון הנפטר, ככל שהדבר יתאפשר.