הסכם קיבוצי כללי הוא הסכם בין ארגון עובדים יציג של ענף עבודה מסוים או של אזור מסוים לבין ארגון מעבידים באותו ענף או אזור, כאשר תחולת ההסכם תהיה לגבי כל העובדים באותו ענף העבודה או אותו האזור. כדי שההסכם ייחשב כהסכם קיבוצי כללי, על ארגון העובדים היציג להיות ארגון העובדים שעם חבריו נמנה המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים, עליהם יחול ההסכם.

 

מהו צו הרחבה?

 

לפי חוק הסכמים קיבוציים, רשאי שר התמ"ת להרחיב תחולתו של הסכם קיבוצי מעבר לאזורים, הענפים, או מקומות העבודה עליהם חל אותו הסכם קיבוצי. במקרים מסוימים, צו ההרחבה עשוי להרחיב הסכמים קיבוציים כלליים כך שיחולו על כלל המשק הישראלי. מקורן של זכויות עובדים מסוימות מצוי בהסכמים קיבוציים אשר הורחבו לכלל המשק באמצעות צו הרחבה. בין זכויות אלה ניתן למצוא את הזכות לדמי הבראה והזכות לדמי נסיעות.

 

צו ההרחבה יכול להתייחס ולהרחיב על אחת מהוראות ההסכם הקיבוצי אולם אין יכול הוא לשנות את ההסכם. הצו יהיה בתוקף כל עוד ההסכם הקיבוצי בתוקף. אם ההסכם הקיבוצי יתבטל, יבוטל גם צו ההרחבה.

 

מטרות צווי ההרחבה

 

המטרה המקורית של צווי ההרחבה היתה לתפוס מעסיקים אשר ברחו מארגון המעבידים כדי להתחמק מההסכם הקיבוצי. ההסכם הקיבוצי הכללי אינו חל על מעביד שבעת חתימת ההסכם לא היה חבר בארגון מעסיקים כלשהוא. בעיה זו נפתרת באמצעות צווי הרחבה. באמצעות צו ההרחבה, מרחיב שר התמ"ת את תחולת ההסכם הקיבוצי על כל ענף העבודה או האזור, גם על מעביד שאינו חבר בארגון המעסיקים. בכך, מאפשר צו ההרחבה את הסדרתו האחידה של כל הענף.

 

עקב הירידה בשיעור העובדים המאוגדים במגזר הפרטי, מטרתו של צו ההרחבה השתנתה וכיום צו ההרחבה נתפס כאמצעי לאימוץ סטנדרטים מוצלחים משוק העבודה על ידי המדינה, והפיכתם להוראות מחייבות החלות על כלל שוק העבודה, הפרטי והציבורי.


כיצד בודקים תחולתו של צו הרחבה?

 

צווי הרחבה כוללים בתוכם הגדרה המפרטת על מי יחול צו ההרחבה: על כל המעבידים או העובדים בענף מסוים או באזור מסוים. הפסיקה נוהגת להשתמש בסיווג האחיד של ענפי הכלכלה מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לצורך סיווג עבודות בקטגוריות השונות המוגדרות בצווי ההרחבה. בכל מקרה קונקרטי המגיע לפתחו של בית המשפט, בית המשפט יבחן האם המעביד והעובד משתייכים לאותו ענף עבודה או אזור לגביו מוגדרת תחולת צו ההרחבה.

 

בפסיקה נקבע כי המבחן המכריע לעניין זה הוא מבחן מהות עיסוקו העיקרי של המעסיק. בית המשפט לפיכך, יתייחס לראיות המצביעות על תחום העיסוק העיקרי בו עסק המעביד בפועל בתקופה הרלוונטית. גם שם בית העסק עשוי לרמוז על מהות העיסוק העיקרית.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה

 

צווי ההרחבה מאפשרים לשר התמ"ת להרחיב תחולת הסכמים קיבוציים כלליים גם על מעבידים אשר ניסו להתחמק ממתן הזכויות הקבועות בהסכם הקיבוצי לעובדיהם, על ידי פרישה מארגון העובדים. אולם, אם בעבר מדובר היה בהרחבת התחולה על מספר מצומצם של מעבידים שאינם שייכים לארגון מעבידים, כיום מרבית המעבידים במגזר הפרטי אינם מואגדים. על כן, הרחבה של הסכם קיבוצי החל על חלק קטן מענף מסוים על כלל הענף עשויה להיתפס כיום כצעד לא ראוי. עם זאת, כיום צווי ההרחבה נתפסים ככלי למטרה אחרת: אימוץ סטנדרטים מוצלחים משוק העבודה על ידי המדינה והפיכתם להוראות מחייבות. דוגמא לכך הוא צו ההרחבה אשר החיל את חובת תשלום דמי נסיעות לעובדים על כלל המשק.