הזמר קובי פרץ אשר הורשע בהשמטת הכנסות בהיקף של יותר מחמישה מיליון שקלים, נשלח על ידי שופטת בית משפט השלום בתל אביב לשנתיים מאסר בפועל, וישלם קנס בסך של 175 אלף שקלים. ההחלטה לשלוח את הזמר המפורסם לכלא התקבלה לאור הסכום הגדול שהושמט מהדיווחים לרשויות המס, והתרשמותה של השופטת כי מעשיו נבעו מתאוות בצע. העובדה שהזמר לא לקח אחריות על העבירות שביצע נתפסה בחומרה על ידי השופטת, והשליכה על העונש המשמעותי שהוטל עליו.


אף על פי שמדובר בתופעה נפוצה מאוד, העלמת מס והשמטת הכנסות הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, ובתי המשפט מתייחסים אליהן בחומרה. כל אדם שמשמיט הכנסות עובר על חוקי המדינה, גוזל במעשיו כספים מקופת המדינה ואינו נושא בנטל המשותף של כלל האזרחים משלמי המסים.


אילו עונשים מוטלים על מעלימי מס?


בשל ההיקף הגדול של תופעת העלמות המס בקרב אחוזים ניכרים באוכלוסייה, מערכת המשפט מנסה למגר את התופעה באמצעות ענישה מרתיעה. מסיבה זו מעלים מס עלול להישלח למאסר בפועל לתקופות ארוכות ועד שבע שנים וכן להיקנס בסכומים ניכרים.


בדרך כלל מתבצעת הבחנה בין עבירות מס טכניות אשר בוצעו ללא כוונה פלילית אלא מתוך טעות, חוסר ידיעת החוק או שלא במודע, לבין עבירות מס מהותיות, כלומר עבירות עם כוונה פלילית ברורה כגון אי דיווח על הכנסות במטרה להעלים מס, ניהול שקרי של פנקסי חשבונות או סיוע לאדם אחר לבצע עבירות מס. כמובן, הענישה תהיה בהתאם לאופי העבירה ולסיווגה.


אמנם מדיניות בתי המשפט בשנים האחרונות היא להחמיר בענישה כדי להרתיע עבריינים פוטנציאליים מלבצע העלמות מס, אך עם זאת ניתן מקום לענישה אינדיבידואלית אשר מתייחסת לנאשם עצמו, לנסיבות שבהן ביצע את העבירה, להיקף התחכום שבו העלים את המס ולעברו הפלילי והרשעותיו הקודמות בגין עבירות דומות.


גם נסיבותיו האישיות של המורשע יובאו בחשבון בגזר הדין, לרבות מצבו המשפחתי, הכספי והרפואי, גילו, הרקע לביצוע העבירות ועוד. לעתים הנסיבות האישיות יכולות להמתיק את העונש ובמקרים מסוימים ייגזרו עבודות שירות בלבד במקום מאסר מאחורי סורג ובריח ואף יוטלו קנסות מתונים.


כיצד אפשר לוודא שלא ביצענו עבירת מס?


חשוב לדעת שמלבד חובת הדיווח החלה על עצמאים או חברות לגבי הכנסותיהם, לא ניתן לנכות כל הוצאה ומי שינכה הוצאה שאינה מותרת, גם אם מתוך חוסר ידיעה, בעצם יבצע עבירת מס ויעבור על החוק.


כדאי לבחון את הפירוט בחוקי המס כגון פקודת מס הכנסה, חוק מע"מ ואף חוק מיסוי מקרקעין לגבי החובות אשר חלות על ציבור בעלי העסקים אשר מחויבים בתשלום מס שוטף לקופת המדינה. מלבד זאת, ניתן להיעזר ברואה חשבון או בעורך דין הבקיא בחוקי המס, אשר יכולים לוודא שכל המסים שולמו כחוק.


אם העבירה כבר בוצעה, עדיין ניתן להימנע מהשלכות פליליות באמצעות גילוי מרצון על הון שלא הוצהר עד כה, במקרה שרשות המסים טרם פתחה בחקירה. כמו כן יש לפעול להסרת המחדל בהקדם האפשרי. תיקון הנזק נתפס בעיני בתי המשפט כהבעת חרטה והם מתחשבים בכך בגזר הדין.


מלבד זאת, במקרים מסוימים ניתן לשלם למדינה כופר כסף ובתמורה להימנע מההליך הפלילי. ברשות המסים קיימות ועדות כופר מיוחדות אשר בסמכותן להחליט באילו מקרים ניתן לשלם את הכופר במקום שיוגש נגד מבצע העבירות כתב אישום פלילי, אך ההחלטה הסופית בעניין נתונה להכרעתו של מבצע העבירות.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


בכל מקרה חשוב לזכור כי אף על פי שפעמים רבות אנשים מפורסמים אינם נענשים בחומרה, מגמת הענישה הולכת ונעשית חמורה יותר ויותר, והעלמת מס עלולה להוביל למאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח.