חושבים על העברת הזכויות בדירת המגורים שלכם לאחר מותכם? קיבלתם דירה בירושה ואתם מעוניינים למכור אותה? רוצים להתגורר בדירה שהייתה שייכת לבן זוגכם עד פטירתו? סוגיות רבות ומורכבות עולות בכל הנוגע לירושת דירת מגורים, בייחוד לאור העלייה המתמדת במחירי הנדל"ן שמעלה את ערך הדירות באופן ניכר, וההתייחסות הניכרת שיש להקדיש לשאלות המיסוי השונות, לרבות מס עיזבון, מס שבח ומס מכירה.


מיהם היורשים החוקיים של בית המגורים אם אין צוואה?


דיני הירושה ברורים מאוד במקרה זה: המוריש רשאי לצוות על העברת זכויותיו בדירה, כמו יתר רכושו, לפי ראות עיניו. ללא צוואה הכוללת הוראות מפורשות לגבי הורשת הדירה, יחולק העיזבון לרבות בית המגורים ליורשים החוקיים בהתאם לקרבת המשפחה למוריש, כלומר בן הזוג והילדים יחלקו בזכויות על הדירה, ואם המנוח לא הותיר בן זוג או ילדים, יעברו הזכויות בנכס להוריו ולאחיו.


מה מעמדם של האלמן או האלמנה בדירת הירושה?


כפי שניתן ללמוד מפסיקות רבות בנושא ובהתאם לחוק הירושה, בן זוגו של המנוח אשר התגורר עמו בדירת המגורים לפני שהלך לעולמו, זכאי למעמד מועדף ולקבלת זכויות בדירה. אם המנוח לא השאיר צוואה, בן הזוג שנותר בחיים אחריו יוכל לקבל את הדירה במלואה, כל עוד התגורר בה עם המנוח במשך שלוש שנים לפני מועד הפטירה.


גם אם בן הזוג אינו היורש החוקי לפי החוק, עדיין במרבית המקרים בתי המשפט יכירו בזכותו לשכור את הדירה ולהמשיך לגור בה, ואף יתערבו בהסכם השכירות במידת הצורך כדי לוודא שזכויותיו לא יקופחו.


איך מחלקים דירת ירושה כאשר ישנם מספר יורשים?


כאשר דירת הירושה מחולקת בין מספר יורשים, היא תירשם על שם כולם לצורך הכרה בפטור ממס, והזכויות בה יחולקו לפי הסכם בין היורשים. חלוקת הדירה תתבצע על פי הסכם החלוקה בין היורשים.


לעתים, לצורך מימוש הדירה או כאשר מתגלע סכסוך בין היורשים לגבי חלוקתה שמגיע עד לפתחו של בית המשפט, יורה להם בית המשפט למכור את הדירה ולחלוק בתמורה שיקבלו, גם אם הדבר אומר שיהיה עליהם לשלם מס מכירה או מס שבח.


האם היורשים צריכים לשלם מסים עבור הדירה?


קבלת דירה במסגרת ירושה פטורה ממס רכישה מאחר שאינה מוגדרת כעסקת מקרקעין. כדי לקבל את הפטור, היורשים מתבקשים לפנות ללשכת רישום המקרקעין ולהציג את צו קיום הצוואה או צו הירושה, כאסמכתה לכך שקיבלו את הדירה בירושה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


כמו כן, אם יחליטו למכור את הנכס, לא יחול חיוב במס שבח, כל עוד התקיימו תנאים אלו: כאשר המוכר הוא בן הזוג של המנוח, צאצא שלו או בן זוגו של הצאצא, אם המנוח היה זכאי בעצמו לפטור ממס והיה מעוניין במכירת הנכס, וכן אם החזיק בזכויות עבור דירה אחת בלבד. כלומר, היורשים החוקיים של דירת הירושה זכאים אף לרשת את הפטור מתשלום מס שבח שלו היה זכאי המנוח אילו היה מוכר את דירת המגורים, גם כאשר הוא עצמו כבר הלך לעולמו.