מה קורה אם הורים לילדים קטנים אינם מסכימים לגבי המשמורת, או מנהלים מאבקים משפטיים על זכותם למשמורת? עד לפני שנים ספורות, בתי המשפט קיימו כהלכתה את ההוראה הנמצאת בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הידועה כחזקת הגיל הרך, הקובעת כי עד גיל שש, אם לא קיימות נסיבות חריגות, הילדים יהיו בחזקת אמם. אמנם מדובר בחזקה שאפשר לסתור, אולם ברוב המכריע של סכסוכי משמורת פסקו בתי המשפט לפיה, והורו על האם כהורה המשמורן.


חזקת הגיל הרך נקבעה מתוך מחשבה על טובת הילדים, אך מאז שנחקקה קיימות דעות לכאן ולכאן בנוגע לסוגיה האם היא באמת משרתת את טובתם. במהלך השנים חלו מספר ניסיונות לתקן את החוק או לשנותו, וגם היום עומדת על הפרק הצעה לתיקון החוק, במטרה להשוות בין האחריות ההורית של שני ההורים, כך שאם ייפרדו לא תינתן עוד עדיפות לאם באופן אוטומטי, אלא קביעת המשמורת תתבצע אך ורק לפי נסיבות המקרה וטובת הילד.


קידום שוויון בין המינים גם לגבי משמורת ילדים בגיל הרך


בעשור האחרון חל שינוי במגמת הפסיקה, ובתי המשפט קובעים ביותר ויותר מקרים משמורת משותפת גם כאשר מדובר בילדים בגיל הרך, מתוך מגמה לקידום שוויון בין המינים והתחשבות אך ורק בטובתם של הילדים.


למרות זאת, עדיין מדובר בפסקי דין מועטים, מאחר שקביעת משמורת משותפת סותרת את חזקת הגיל הרך, אשר כאמור חקוקה בחוק. לכן, עד אשר החוק יתוקן או ישונה, חזקת הגיל הרך עדיין משליכה באופן משמעותי על סכסוכי משמורת.


ניסיונות לשינוי החקיקה בהתאם להמלצות דוח ועדת שניט


בשנת 2011 פורסמו המלצות ועדת שניט לשינוי חוק הכשרות המשפטית המיושן, בהתאם לרוח הזמנים שהשתנתה רבות מאז שחוקק בשנת 1962. בדוח הוועדה הומלץ להעמיד את טובת הילד כשיקול עליון, ועל בסיס שיקול זה לאמץ מודל לאחריות הורית שוויונית ומשותפת ולבטל את חזקת הגיל הרך, בהתבסס על שורה של מחקרים פסיכולוגיים על חשיבותם של שני ההורים בהתפתחות הילדים התקינה.


על בסיס המלצות הוועדה, בשנת 2012 פורסם תזכיר חוק על ידי משרד המשפטים, שבו הומלץ לבטל את חזקת הגיל הרך. לפי התזכיר, זכותו הבסיסית של הילד היא לקיים קשר משמעותי ורציף עם שני הוריו, ומסיבה זו אין מקום להמשיך ולקבוע כי האם תהיה האחראית הבלעדית לגידולו בשנות חייו הראשונות.


קביעת משמורת משותפת בגיל הרך


אמנם עד כה החוק לא השתנה, אך בתי המשפט אינם מתעלמים מהתמורות החברתיות, מתזכיר החוק ומהמלצות ועדת שניט, כך שלאט לאט ניתן לראות את מגמת הפסיקה משתנה אף היא, בבואה להשוות בין המגדרים גם כאשר מדובר בילדים קטנים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


השינוי הגדול שחל בחברה הישראלית, שבמסגרתו אבות לוקחים חלק משמעותי בגידול ילדיהם ואימהות יוצאות לעבוד, מחייב התבוננות מחדש בחזקת הגיל הרך, אף על פי שהמצב החוקי בארץ נותר כפי שהיה. וכפי שנקבע על ידי שופט בית המשפט המחוזי בפסיקה שהוציא בתחום המשמורת, קביעת משמורת משותפת גם בגילאים קטנים אינה סותרת את חזקת הגיל הרך, מאחר שגם במשמורת משותפת נותרים הילדים במשמורתה של האם.