לאחר מותו של אדם בישראל, יש לבצע פרוצדורות שונות לצורך העברת ירושתו ליורשים. אם השאיר צוואה, יש להוציא צו קיום צוואה, ואם נפטר ללא צוואה, אזי יש להוציא צו ירושה לצורך מימוש העיזבון. לפי חוק הירושה, אם המנוח הותיר צוואה, אין אפשרות לחלק את ירושתו לפני שמוציאים צו לקיום הצוואה, ולצורך הוצאת צו קיום צוואה יש להגיש בקשה לרשם לענייני ירושה.


מדובר בצו הצהרתי אשר נותן תוקף משפטי ומחייב לתוכנה של הצוואה, והלכה למעשה לרצונו האחרון של המנוח כפי שהתבטא בצוואתו. אם קיים חשש שהצוואה אינה כשרה או שנחתמה תוך השפעה בלתי הוגנת, יש אפשרות להגיש התנגדות להוצאת צו קיום הצוואה.


באיזה מועד יש לבקש צו קיום צוואה?


במועד פטירתו של המוריש, יש להגיש את הבקשה למשרדי רשם הירושות במחוז שבו נפטר, ובמקרים מיוחדים יש להגיש את הבקשה אל בית המשפט. לאחר שמתקבלת הבקשה, יפרסם רשם הירושות את דבר הגשתה ברשומות ובעיתונות היומית, כדי שבעלי עניין, יורשים עלומים או אנשים שעלולים להתנגד לצוואה יידעו על כך. בדרך זו ניתנת אפשרות לכל מי שמעוניין בכך לערער או להתנגד להמשך ההליך, לפני שניתן תוקף מחייב לצוואה.


מי צריך להגיש את הבקשה?


היורשים המוזכרים בצוואה או כל אדם אחר שמעוניין כי המסמך יקבל תוקף משפטי יכולים להגיש את הבקשה. כלומר, אם הנפטר הותיר אחריו חובות יכולים גם הנושים ליזום את ההליך כדי לקבל את כספם בחזרה מתוך כספי העיזבון.


כיצד מגישים את הבקשה ומה היא צריכה לכלול?


את הבקשה למתן צו לקיום צוואה ניתן להגיש במספר דרכים: לגשת לרשם לענייני ירושה, לשלוח את הבקשה בדואר רשום או להגיש באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של רשם הירושות. הבקשה צריכה לכלול בסך הכול ארבעה עותקים, ויש לצרף אליה שוברים להוכחת תשלום האגרה, את טופס הבקשה חתום על ידי המבקש ומאומת על ידי עורך דין, שופט, נוטריון או דיין, וכן את תעודת הפטירה, את מסמך הצוואה המקורי ואישור על כך שכלל היורשים מודעים להליך הגשת הבקשה.


הליך קבלת הצו לאחר הגשת הבקשה


רשם הירושות יבצע סדרת בדיקות לגבי הצוואה ויבחן האם הבקשה הוגשה בצורה תקינה. לאחר מכן יפרסם הרשם הודעה בעיתונות הכוללת את פרטיו של המוריש, ובמשך תקופה של שבועיים יש אפשרות להגיש התנגדות לבקשה.


האפוטרופוס הכללי יקבל אף הוא עותק של הבקשה, והמשך הטיפול בבקשה יהיה תלוי בתגובתו, מאחר שבמקרים מסוימים, למשל כאשר הצוואה כוללת קטין או חסוי, יבקש האפוטרופוס הכללי לקחת חלק בהליך הוצאת הצו. במקרה כזה יעביר הרשם את המשך הטיפול בבקשה אל בית המשפט לענייני משפחה.


אם לא הוגשה התנגדות והאפוטרופוס הכללי לא ביקש להצטרף להליך, הרשם יוציא את צו קיום הצוואה בתוך תקופה ממוצעת של חודשיים.


מתי בית המשפט מטפל בצו קיום צוואה?


בית המשפט לענייני משפחה יטפל במקרים שבהם האפוטרופוס הכללי הוא צד להליך או כאשר הוגשה התנגדות לבקשה. הוא יבחן את טענות ההתנגדות ומוסמך לאשר או לסרב להוצאת צו קיום הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בית המשפט ידון בהוצאת צו קיום צוואה גם במקרים שבהם אחד ממוסדות המדינה הם צד בהליך, אן היועץ המשפטי לממשלה מבקש להצטרף להליך, אם הצוואה פגומה או חסרה, או בכל מקרה אחר שבו החליט רשם הירושות להעביר את המשך הטיפול והבירור אל בית המשפט.