אחד מההליכים הנפוצים ביותר אשר קשורים לענייני ירושה וצוואה בבתי המשפט לענייני משפחה הוא התנגדויות שמוגשות כנגד הוצאת צווים לקיום צוואה. כאשר אדם משאיר אחריו צוואה, עזבונו יחולק ליורשיו בדיוק בדרך שבה ביקש ופירט במסגרת צוואתו. רק כאשר לא קיימת צוואה או שהיא נפסלת מסיבות מסוימות, הירושה תחולק בהתאם להוראות חוק הירושה, אשר קובע את חלקם של היורשים בעיזבון לפי מעגלי הקרבה המשפחתית למנוח.


מסיבה זו, יורשים "חוקיים" אשר מרגישים שנושלו מהירושה או שהיא אינה משקפת את רצונו הכנה של המנוח, מגישים התנגדויות לקיום הצוואה כדי לנסות ולקבל את חלקם בעיזבון. כמו כן לעתים מוגשת התנגדות בשל חשדות לגבי כשרות המסמך המשפטי, אם בשל פגמים ואם בשל ראיות להשפעה בלתי הוגנת.


בשונה מהליכים משפטיים אחרים שנדונים בבתי המשפט למשפחה, מדובר בהליך ייחודי, היות שהעד המרכזי, האדם אשר כתב את הצוואה, כבר אינו בין החיים בעת ניהול ההליך. מטרת בתי המשפט היא להתחקות אחר רצונו האמיתי של המנוח ולוודא שהצוואה שהותיר מאחוריו אכן משקפת את רצונו החופשי ולא נערכה במצב של כפייה או ניצול.


המתנגדים לצוואה יכולים לטעון למספר עילות המצדיקות את פסילת הצוואה: פגמים שלא ניתן לתקנם, השפעה בלתי הוגנת או שהצוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של המוריש.


אילו פגמים בצוואה אינם ניתנים לתיקון ויגרמו לפסילת המסמך?


אם מתברר שבצוואה ישנם פגמים, בוחנים האם הם אינם ניתנים לתיקון ועל כן דין הצוואה להתבטל, או שניתן לתקנם ולהעביר את הירושה בהתאם לניסוחו של המוריש. סוג הפגם תלוי בדרך שבה נערכה הצוואה, למשל כאשר מדובר בצוואה בפני עדים, אם שני העדים לא חתמו על הצוואה או אישרו את תוכנה, וכן אם המוריש לא חתם עליה, מדובר בפגם שאינו ניתן לתיקון והצוואה תיפסל.


כמו כן, הצוואה תיפסל אם נערכה בעל פה מול עד אחד בלבד, או ששני העדים כתבו זיכרון דברים המכיל סתירות משמעותיות בין גרסאותיהם, משום שקשה לדעת בוודאות למה התכוון המוריש. עם זאת, כאשר מדובר בהבדלים מינוריים אפשר יהיה להתייחס לצוואה כלשונה. צוואה בכתב יד אשר מתברר כי לא נכתבה בכתב ידו של המוריש אף היא סיבה לגרום לפסילת המסמך.


ביטול צוואה שנערכה תחת השפעה לא הוגנת


סיבה נוספת להגשת התנגדות לצוואה שתגרום לביטולה היא טענה שהצוואה נערכה תחת איומים, כפייה או כל סוג של השפעה בלתי הוגנת. בית המשפט ינסה לבחון האם הצוואה אמנם אינה משקפת את רצונותיו האמיתיים והאחרונים של הנפטר, יבחן את היחסים בינו לבין האדם שנהנה מירושתו והאם התקיימו ביניהם יחסי תלות, יבדוק את מכלול הקשרים המשפחתיים והחברתיים של המוריש לפני עריכת הצוואה ובזמן עריכתה, וכן יבדוק את מצבו הבריאותי, המנטלי והנפשי בעת שניסח את הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


אם יתברר שאכן התקיימו יחסי תלות בין הנפטר לנהנה, שהמוריש בודד מהחברה או שהנהנה התערב בעריכת הצוואה בצורה פעילה, אזי הצוואה תבוטל. עם זאת, הבקשה להתנגדות לצוואה תידחה אם יתברר כי התלות בנהנה לא הייתה במידה רבה, שמצב הבריאות של המוריש היה תקין באופן יחסי ושמעורבותו של הנהנה לא הייתה רבה או נעשתה באופן פעיל.


הפרוצדורה להגשת כתב התנגדות לצו קיום צוואה


אחרי מותו של אדם, הזוכה בירושה לפי צוואתו צריך להגיש בקשה ללשכת הרשם לענייני ירושה לקיום הצוואה. צו קיום הצוואה יפורסם בעיתונות היומית וברשומות, ולאחר פרסומו ניתן להגיש לו התנגדות בתוך 14 יום. אם צו קיום הצוואה עוד לא ניתן, אפשר להגיש את הבקשה להתנגדות לרשם לענייני ירושה. הרשם יעביר את הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה, שם יתנהל ההליך המשפטי ותתקבל ההחלטה האם לקבל את ההתנגדות או לדחות אותה.