העזבון משמש קודם כל לכיסוי חובותיו של הנפטר ואין במותו כדי להפסיק את הליכי הגבייה במסגרת הוצאה לפועל. על פי חוק הירושה, כאשר אדם נפטר, עובר עזבונו ליורשיו, שיכולים להיות בן או בת הזוג, צאצאים, או כל אדם אחר שנכלל בצוואה. היורשים באים בנעלי הנפטר, הן בקבלת נכסיו והן בחובה לפרוע חובותיו, ומוטלת עליהם החובה להסדיר את חובותיו מתוך הנכסים שירשו.

 

החוק מורה על סדר פירעון החובות מכספי העזבון, וקובע כי בראש ובראשונה יש לפרוע חובות הכרוכים בהוצאות סידורי הלוויה, לאחר מכן יש לסלק חובות הנובעים מצו ירושה או משכר טרחה של מנהל העזבון, ובשלב הבא יש להסדיר את חובות הנפטר כלפי נושים מתוך הירושה. 

 

בתום פירעון כלל החובות, יחולקו, אם יישארו, כספי העזבון והנכסים השונים בין היורשים החוקיים. במצב שבו לאחר חלוקת העיזבון, נותרו נושים שחובותיהם לא נפרעו, ייתכן שהיורשים יהיו אחראים לשאת בחוב עד לגובה הסכום שהתקבל בירושה או עד שווי העזבון בחלוקה, אך לא מעבר לכך. כלומר חובת תשלום החוב עומדת על שווי הנכסים ולא גבוהה מגובה העזבון.

 

חוק הירושה מספק הגנה ליורשים ואינו מאפשר להם לרשת חובות, אולם ההגנה מותנית בכך שהם יפעלו להסדיר את החוב של הנפטר בטרם יחלקו את כספי הירושה. החוק אמנם קובע כי החובות קודמים לזכויות היורשים, אך גם מסייג בכך שלא כל אדם יוכל לקום ולהכריז שהנפטר חייב לו כספים. כדי לגבות חובות מהעזבון יש להציג ראיות ומסמכים רלוונטיים, כמו תיק בהוצאה לפועל, פסק דין וכדומה.

 

מהי אחריות היורשים לחובות הנפטר?

 

ברגע שנודע ליורשים על המוות של המצווה, עליהם לפרסם זאת בעיתונות, ולאפשר לנושים לגבות את החוב במהלך תקופה של עד שלושה חודשים, אשר במהלכה יוכלו לדרוש לקבל את כספם מתוך העזבון, בטרם יחולק ליורשים. כך יוכלו הנושים להבטיח שלא ניתן יהיה לבוא אליהם בטענות אם יתגלו חובות לאחר החלוקה.

 

הכלל קובע כי שככל שהיו לנפטר יותר חובות, כך הנושים יכולים לפרוע מכלל נכסי העזבון. עם זאת כדי שהנושה יוכל לקבל את התשלום בגין חובות המנוח, צריך להיות בעזבון כספים או נכסים, שניתן לפרוע בגין החוב, כך שאם לא נותרו כספים התנאי לא יכול להתממש.

 

נושה המעוניין לגבות חוב באמצעות הליכי הוצאה לפועל, נדרש לציין בבקשת הביצוע את שמות היורשים לפי צו ירושה או את הזוכים על פי צוואה, או לפנות אל מנהל העזבון, ולציין במסגרת הבקשה את שמו של המנהל ולצרף העתק צו בדבר מינויו. אם לא מונה מנהל ולא ניתן צו ירושה, הנושה נדרש לציין בתצהיר כי לאחר שערך בדיקה מצא כי לא מונה מנהל ולא ניתן צו ירושה, ולפרט מי לדעתו הזכאים לרשת את העזבון.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות

 

במצב שבו גובה החובות עולה על שווי העזבון, הנושים יכולים לבקש להכריז על פשיטת רגל של העזבון ובאמצעות הנאמן ניתן בין היתר להשיב נכסים שהוברחו לפני מותו של החייב. יורשים המעוניינים להסתלק מהעזבון, ולשלול את האפשרות לרשת את נכסי העזבון, כולל החובות והזכויות, יכולים לעשות זאת לטובת אדם אחר שהוא בן משפחה מדרגה ראשונה, לטובת בן או בת זוג, אחים או ילדיו.