בשנים האחרונות עולה לכותרות שוב ושוב מיכל האמוניה בחיפה, המופעל על ידי חברת חיפה כימיקלים. המיכל מכיל כמויות משמעותיות של אמוניה, כימיקל תעשייתי שכיח המשמש לצרכים תעשייתיים רבים, אך גם מהווה חומרה מסוכן ורעיל לבני אדם וחיות.


הפעלת מיכל האמוניה במיקום קרוב לריכוז אוכלוסייה כה גדול, מעלה חשש גדול בקרב אזרחים, תושבי הסביבה, ארגונים סביבתיים, גורמים ממשלתיים ואנשי מקצוע כי במקרה של ירי טילים, רעידת אדמה או תאונה לא צפויה, דליפת אמוניה מהמיכל עלולה להוביל למאות אלפי נפגעים והרוגים.


מלבד זאת, דוח חמור שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מהטכניון קבע כי לא נערכה ביקורת במיכל כבר מעל 30 שנה, וכי המשך פעילות המיכל במתכונת זו מהווה סכנה חמורה. למרות תוכניות שונות להעברת מיכל האמוניה לאזור הנגב, הדבר עוד לא קרה.


מהן החובות אשר חלות על חברת העוסקות ברעלים על פי חוק, ומהם תפקידם של המשרד להגנת הסביבה ובתי המשפט באכיפת חוקים סביבתיים?


אישור היתר רעלים ושלילתו: מהן סמכויות המשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע למפעלים המטפלים בחומרים מסוכנים?


על פי חוק החומרים המסוכנים, נדרש לקבל היתר רעלים על ידי המשרד להגנת הסביבה בגין כל עיסוק ברעלים ובחומרים מסוכנים, ובין היתר בשימוש, בהעברה, באחסנה, במסחר, בייצוא, בייצור או באריזה של חומרים מסוכנים.


היתר הרעלים ניתן תוך התניות בנוגע לדרך הטיפול ברעלים, דרך שינועם ואחסונם. הוא ניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה רק אחרי שאנשי מקצוע מטעם המשרד ביצעו ביקורת במפעל, הגדירו מהם הסיכונים וכיצד צריך לטפל בהם הן במצבי שגרה והן במצבי חירום. יש לחדש את ההיתר מדי שנה, שנתיים או שלוש שנים, תלוי ברמת הסיכון שנקבעה בהיתר.


התוספת השנייה לחוק כוללת רשימה של חומרים המוגדרים כרעלים, אשר בגינם יש לקבל היתר רעלים. בכל הנוגע לאמוניה, החוק דורש שמירה על כללים מחמירים בטיפול בכימיקל זה. אי שמירה על התנאים שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה עלולה להוביל לשימוע של בעלי החברה אצל המשרד, להטלת קנסות כספיים משמעותיים, לפתיחת הליכים פליליים, לשלילת היתר הרעלים ועוד.


מבחינת חובותיו של בעל היתר הרעלים, עליו לעמוד בכל התנאים המפורטים בו. מלבד זאת, ישנם עסקים שבהם ניתנים תנאים מיוחדים לשימוש בחומרים מסוכנים, כגון בתי חולים, בתי דפוס, מכבסות, מעבדות ועוד.


לאחר קבלת ההיתר, העסק או התאגיד חייב לבצע את כל הפעולות הנדרשות למניעת חדירת הרעלים לאוויר, לקרקע או לשפכים, לנהל פנקס רעלים הכולל את מלוא המכירות והקניות אשר קשורות לחומרים המסוכנים, ולדווח מדי שנה על הצטברות פסולת מסוכנת במפעל או בעסק.


שימוע במשרד להגנת הסביבה, אי הארכת היתר רעלים וצו סגירה: האם מיכל האמוניה ייסגר?


לאחרונה ביצע המשרד להגנת הסביבה שימוע לחברת חיפה כימיקלים לפני שידרוש להפסיק את פעילותו המסוכנת של המיכל. המשרד דרש כי החברה תציג בפניו חלופות אפשריות לצמצום הסכנות, ולבסוף החליט שלא לאשר את חידוש תוקפו של ההיתר. השלילה תיכנס לתוקף אוטומטי ביוני 2017.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


מלבד זאת, לאור בקשתה של עיריית חיפה, החליט בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה להוציא צו סגירה לפעילותו של המיכל, ודרש מהחברה לרוקן את המיכל מאמוניה תוך עשרה ימים. החברה הגישה ערעור אל בית המשפט המחוזי, כך שצו הסגירה עוכב עד להחלטת הערעור.


אלפי תושבי חיפה והסביבה הפגינו מול בית המשפט. האם יימצא פתרון חלופי לסיכונים הגלומים במיכל האמוניה? ימים יגידו.