הליך הדין המשמעתי בצה"ל הוא הליך שיפוטי המאפשר למפקדים להשליט משמעת ולשמור על תפקוד תקין של החיילים ביחידה. חייל יכול לעמוד לדין משמעתי עקב עבירות כגון התחצפות כלפי הדרג הפיקודי, סירוב לבצע פקודה, היעדרות ללא רשות מהבסיס ועוד עבירות הקשורות לשירות הצבאי, אשר העונש המקסימלי בגינן הוא עד שלוש שנות מאסר. כאשר מדובר בעבירות חמורות יותר או בעבירות פליליות כגון אלימות, סמים וכדומה, הטיפול בתיק יועבר לבית הדין הצבאי.


במרבית המקרים שבהם עומד חייל לדין משמעתי, הוא יתייצב לדין בפני מפקדו בתוך היחידה. החייל אמנם לא רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי בהליך משמעתי, אולם הוא רשאי להתייעץ עם עורך דין לפני שההליך מתחיל. אף על פי שהמפקד המשמש קצין שיפוט אינו מחויב לפעול על פי דיני הראיות כפי שמתחייב בהליך פלילי, חוק השיפוט הצבאי מחייב אותו לנהל הליך הוגן הכולל בירור עובדתי ושמיעת גרסתו של החייל העומד לדין.


ישנם כללי טקס נהוגים במסגרת הליך הדין המשמעתי, למשל הצבת דגל ישראל, חבישת כומתה ועוד, אולם אי עמידה בכללים הללו לא תגרום לביטול המשפט.


ריתוק, מחבוש או נזיפה: אילו עונשים מוטלים במסגרת הדין המשמעתי?


המפקד אשר משמש קצין שיפוט, מוסמך על פי החוק להטיל על החייל הנאשם מגוון של עונשים, כגון הורדה בדרגה, קביעת פיצויים, הטלת קנס, נזיפה או נזיפה חמורה, ריתוק, מחבוש או התראה. ככל שדרגת המפקד גבוהה יותר, כך יוכל להטיל עונשים חמורים יותר. בגזירת העונש צריך קצין השיפוט להביא בחשבון את נסיבות ביצוע העבירה והנסיבות האישיות של הנאשם, ולהתאים את הענישה לחומרת המעשה שבוצע.


מהרגע שהוגשה תלונה כנגד החייל, חובה להעמיד אותו למשפט משמעתי בתוך שבוע ימים. עם זאת, ניתן להעמיד חייל למשפט גם במועד מאוחר יותר, ובלבד שטרם חלפו שלוש שנים ממועד ביצוע העבירה. ניתן להעמיד למשפט גם לאחר השחרור מהצבא, כל עוד לא חלפו 180 יום ממועד השחרור. כאשר מדובר בחייל מילואים, כל עוד לא חלפו שלושה חודשים מסיום שירות המילואים שלו.


מהן זכויותיו של החייל העומד למשפט משמעתי?


עוד לפני שההליך מתחיל, זכותו של החייל לקבל הסבר על האישומים נגדו ולעיין בראיות שנצברו בעניינו, כדי שיוכל להתגונן כראוי. לא ניתן לנהל את המשפט שלא בנוכחותו של החייל הנאשם. כמו כן ניתן לסרב להישפט, ובמקרה כזה יועבר הדיון לדרג גבוה יותר. חיילת נאשמת רשאית לבקש להעביר את הדיון לקצינת שיפוט.


נוסף על כך זכאי החייך לזמן עדים לצורך הוכחת טענותיו ולהציג ראיות נוספות שיכולות להוכיח את גרסתו. ניתן לטעון גם לגבי האשמה במעשים, וגם לעניין חומרת הענישה. אף שלא ניתן לקבל שירותי ייצוג מעורך דין, ניתן ורצוי להציג במהלך הדיון חוות דעת נגדית של סנגור מטעם הנאשם.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


לאחר סיום המשפט, אפשר לבקש עיכוב לתחילת ריצוי העונש וכן להגיש בקשה להפסקת העונש אחרי שהחל. זכותו של החייל להגיש ערר על ההליך או על העונשים לידי מפקדו של קצין השיפוט, אשר מוסמך להחליט על זיכוי או הקלה בעונש אך גם החמרתו. נוסף על כך, ניתן לבקש המתקה והקלה בעונש, באמצעות הגשת בקשה בכתב לאלוף היחידה.