מאחר שטיפולי שיניים הם מהטיפולים הרפואיים הנפוצים ביותר, בין שמדובר בטיפולים אסתטיים ובין שמדובר בטיפולים רפואיים הכרחיים, לא בכדי גם מספר התביעות בגין רשלנות רפואית במהלך הטיפולים הוא משמעותי. טיפולי שיניים יכולים להיות מורכבים מאוד ולכלול עקירות, התקנת כתרים או שתלים, טיפולי חניכיים, טיפולים אורתודנטיים ועוד.


כאשר הטיפולים גורמים לנזק, הוא עלול להיות חמור מאוד וללוות את המטופל במשך כל שארית חייו. על כן, במקרים שבהם הנזקים נגרמים בעקבות רשלנות רפואית, אפשר להגיש תביעה לבית המשפט ולקבל פיצויים בסכומים משמעותיים, אם מהרופא המטפל שנמצא אחראי לגרימת הנזק ואם מהמוסד הרפואי או קופת החולים שבמסגרתם ניתן הטיפול.


כיצד אפשר לקבוע האם הנזק נגרם כתוצאה מטיפול רשלני?


רשלנות רפואית בטיפולי שיניים יכולה להתרחש בכל שלבי הטיפול, החל מאבחון שגוי או מאוחר ועד סיום הטיפול. במקרים מסוימים, אבחון לא נכון עלול להוביל לשיטת טיפול שאינה מתאימה למצב הרפואי, ובסופו של דבר לגרום לנזק משמעותי ולעתים אף בלתי הפיך.


מבחינת הטיפול עצמו, כל סטייה של הרופא מדרכי הטיפול המקובלות, חוסר ניסיון מקצועי או שימוש בחומרים אשר המטופל אלרגי אליהם, יכולים להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית, וזאת במקרים שבהם הטיפול הרשלני גרם לנזק וסבל מיותר.


גם מקרים שבהם המטופל אינו מקבל הסבר מלא ומפורט על אופן הטיפול, על הסיבוכים והסיכונים האפשריים ועל דרכי הטיפול החלופיות, יכולים להיות מסווגים כרשלנות רפואית. כך גם כאשר תיעוד מהלך הטיפול התבצע באופן לא תקין, חלקי או שגוי.


על רופא השיניים חלה חובת הזהירות, והוא מחויב לפעול תוך נקיטת מלוא אמצעי הזהירות כדי לא לגרום לנזק. אם הפר את חובת הזהירות וניתן להוכיח כי הפעולות שביצע לא היו סבירות, מדובר ברשלנות רפואית ברורה אשר מצדיקה קבלת פיצויים. כדי להוכיח זאת, יש להציג חוות דעת רפואיות בתחום הטיפול הספציפי.


לצורך קבלת פיצויים במסגרת תביעת רשלנות רפואית, יש להוכיח את הנזק שנגרם. למשל, פגיעה עצבית בפנים, שברים או סדקים בשיניים, נזקים אסתטיים, הגבלות שנגרמו בלעיסה או בדיבור, אובדן שיניים, פגיעה בחניכיים וכדומה. כמו כן יש להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין הנזקים שנגרמו למטופל כתוצאה מכך.


טיפול השיניים התבצע ברשלנות כבר משלב האבחון, המטופלת קיבלה פיצויים בסכום של יותר מ-140 אלף שקלים


לאחרונה התקבלה תביעתה של אישה אשר טענה כי רופא שיניים התרשל בביצוע טיפולי שיניים מורכבים בפיה. בית משפט השלום בחיפה קבע בהסתמך על חוות דעת רפואית של מומחה אשר מונה על ידי בית המשפט, כי הן האבחון והן הטיפול עצמו התבצעו ברשלנות, וחייב את הרופא בתשלום פיצויים בסכום של 142 אלף שקלים, בתוספת 25 אלף שקלים נוספים עבור הוצאות המשפט.


סכום הפיצויים התבסס על מספר פרמטרים, ובין היתר נקבע פיצוי בסכום של 50 אלף שקלים עבור הכאב והסבל שנגרמו למטופלת, לרבות העובדה שיש צורך בעקירת שיניים ובפירוק גשרים שהותקנו על ידי הרופא הנתבע, תשלומים עבור עלויות הטיפולים שתיאלץ לעבור בעתיד, וכן החזר עבור התשלומים ששילמה על הטיפולים בעבר.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית שיניים


עם זאת, השופטת החליטה לדחות את טענתה של האישה כי לא קיבלה הסברים מפורטים ומספקים על הטיפולים על ידי הרופא, ובכך נגרמה לה גם פגיעה באוטונומיה. כמו כן, מכיוון שלא הציגה בפני בית המשפט תלושי משכורת, נדחתה דרישתה לקבל פיצויים גם עבור הפסדי השכר שנגרמו לה כתוצאה מהטיפולים.