באופן עקרוני, הזכאות לפיצויי פיטורין חלה כאשר עובד מפוטר ממקום העבודה, ולא כאשר הוא מחליט בעצמו לעזוב. ואולם, חוק פיצויי פיטורים כולל מספר מקרים שבגינם עובד רשאי להתפטר ולזכות במלוא פיצויי הפיטורין המגיעים לו, כאשר התפטרותו תיחשב לפיטורין לכל דבר ועניין.


אחת מהנסיבות המיוחדות הללו היא כאשר העובד מתפטר עקב בעיה בריאותית קשה או מצב רפואי מורכב. באילו מקרים גם מצב נפשי לקוי יכול להצדיק קבלת פיצויי פיטורין ויתר הזכויות המגיעות לעובד, כגון ימי מחלה, דמי הבראה ועוד, כאשר העובד מחליט לעזוב את מקום העבודה?


התפטרות בדין מפוטר בעקבות מצב בריאותי: באילו נסיבות?


סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורין מכיר במצב רפואי לקוי של עובד, או במחלה של בן משפחתו, כמצב המצדיק התפטרות בדין פיטורין ומזכה בפיצויי פיטורין. החוק קובע כי כאשר בנסיבות העניין המצב הבריאותי מהווה סיבה מספקת לעזיבת מקום העבודה בנסיבות המקרה, העובד יהיה זכאי לקבל את מלוא פיצויי הפיטורין כאילו פוטר.


חשוב לדעת כי העובד צריך לצבור ותק של שנת עבודה לפחות ולהוכיח כי הסיבה לעזיבתו היא המצב הרפואי הלקוי, כדי להיות זכאי לקבל את הפיצויים. מלבד זאת, העובד נדרש להודיע על התפטרותו מראש, ולאפשר למעסיק להציע תפקיד חלופי אשר יכול להתאים למצב.


על פי החוק, קרוב משפחה אשר ניתן להתפטר בגין מצבו הרפואי הלקוי יכול להיות בן הזוג, הילד, אחר מההורים, הנכד, הסבים או הורהו של בן הזוג אשר מתגורר איתו.


מהם התנאים לקבלת פיצויי פיטורין לאחר התפטרות עקב מצב רפואי לקוי?


התנאי הראשון לקבלת הפיצויים במקרה של התפטרות עקב מחלה, הוא שנת עבודה אחת לפחות במקום העבודה. התנאי השני הוא שהמצב הרפואי אכן הצדיק את ההתפטרות, וזאת על בסיס הממצאים הרפואיים, התנאים שבמקום העבודה ונסיבות נוספות. חשוב להדגיש כי לא מדובר רק במקרים שבהם המצב הבריאותי נוצר בעקבות תנאי העבודה, אלא רק שהמצב הבריאותי מהווה סיבה מוצדקת להחלטה על ההתפטרות.


העובד צריך להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין מצבו הרפואי לבין ההתפטרות, וזאת באמצעות הצגת תעודות רפואיות המעידות על מצבו ומראות את הקשר בינו לבין אי היכולת שלו להמשיך בעבודה. במרבית המקרים כדאי להציג גם אישור של רופא תעסוקתי, אולם לא מדובר בחובה.


האם התפטרות עקב מצב נפשי יכולה לזכות בפיצויים?


באופן עקרוני, בדומה למצב של התפטרות בעקבות מצב בריאותי לקוי, גם מחלה נפשית יכולה להצדיק התפטרות בדין מפוטר, כל עוד העובד עומד בתנאים שנקבעו בעניין זה. כלומר, עליו להיות מועסק במשך תקופה של שנה לפחות במקום העבודה, ולהוכיח את הקשר הסיבתי בין מצבו הנפשי להתפטרותו.


פסיקות בתי הדין לעבודה הכירו בהתפטרות בעקבות מצב נפשי לקוי כמצב המצדיק את קבלת מלוא פיצויי הפיטורין. לפי הפסיקה, עובד שמעוניין להתפטר בדין מפוטר צריך להוכיח את מצבו הן באמצעות מסמכים רפואיים ובן על פי תחושתו הסובייקטיבית. כלומר, לא הכרחי שהמצב הרפואי לא יאפשר לעובד להמשיך בעבודה, אלא מספיק שמצב רפואי זה יהיה הסיבה לכך שהוא אינו מעוניין להמשיך בעבודה.


במקרה שנדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, עובד שסבל ממחלה נפשית אושפז בשל מחלתו ונאלץ להיעדר מהעבודה. לאחר שהשתחרר מהאשפוז חזר לעבוד למשך כשלושה חודשים בלבד, עד שהחליט להתפטר בעקבות מצבו הנפשי.


בעוד העובד דרש פיצויי פיטורין, טען המעסיק כי העובדה שלא גילה על מחלתו הנפשית מצדיקה את שלילת הפיצויים. כמו כן טען המעסיק כי מצבו הרפואי לא חייב אותו להתפטר. ואולם, בית הדין קבע כי העובד הוכיח באופן חד משמעי שהסיבה להתפטרות הייתה מחלתו הנפשית, וכי אין לשלול את זכאותו לקבל פיצויי פיטורין בשל כך.


האם ניתן להתפטר בעקבות לחץ נפשי במקום העבודה ולקבל את מלוא פיצויי הפיטורין?


במקרה אחר שנדון בבית הדין לעבודה בבאר שבע, נקבע שעובדת אשר התפטרה בעקבות מערכת יחסים קשה עם המנהל שלה אשר גרמה לה לחץ נפשי מתמשך, זכאית לקבל פיצויי פיטורין.


העובדת אשר חלתה במחלת מקצוע בשתי ידיה, נאלצה להיעדר לא פעם ממקום העבודה בשל נכותה. לבסוף הועברה לתפקיד אחר אשר תואם את מחלתה, אולם בשל העובדה שנעדרה פעמים רבות מהעבודה, יחסיה עם המנהל הלכו והתדרדרו עד שהחלה לסבול ממתח נפשי ניכר. בבדיקה פסיכיאטרית נקבע שמצבה הנפשי חמור והומלץ לה לא לשוב לעבודה, ולכן התפטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי


ואולם, המעסיק טען כי היא אינה זכאית לקבל פיצויי פיטורין מכיוון שהעביר אותה לתפקיד שהתאים למחלתה הפיזית. בית הדין לעבודה קבע כי העובדת התפטרה מסיבה מוצדקת, אשר מגובה בממצאים רפואיים. השופט קבע כי על פי הראיות, יחסיה עם המנהל היו כל כך קשים עד שזה הפסיק לדבר איתה באופן מוחלט, והדבר הוביל להתפתחות לחץ נפשי ניכר אצל העובדת. לכן חויב המעסיק לשלם לה את פיצויי הפיטורין כאילו פוטרה.