פיצויי פיטורין נועדו להבטיח כי עובד שפוטר ועקב כך איבד את מקור פרנסתו, יוכל לקבל כספים שישמשו אותו עד שימצא מקור פרנסה אחר. פיצויי הפיטורין הם אחת מזכויות הבסיס של כל עובד שפוטר, כל עוד סיים שנת עבודה אחת אצל מעסיקו, ולמעט מקרים חריגים ביותר שבהם ניתן לשלול ממנו את קבלת הפיצויים.


ואולם, ישנם מקרים שבמסגרתם גם עובד שהתפטר מיוזמתו ולא פוטר לפי החלטת המעסיק יוכל לקבל פיצויי פיטורים. למשל, כאשר מתרחשת הרעה של ממש בתנאי העבודה, העובד זכאי להתריע בפני המעסיק על כוונתו להתפטר בעקבות ההרעה בתנאים, לעזוב את העבודה ולזכות במלוא הפיצויים כאילו פוטר.


על אף הזכות להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין בעקבות הרעה מוחשית בתנאי העבודה, עובדים רבים נתקלים בסירוב של המעסיק לתת להם את הפיצויים, בטענה שהם אלו שהחליטו לעזוב ולא חלה כל הרעה בתנאים אשר מצדיקה את תשלום הפיצויים. פעמים רבות המעסיקים מרעים את תנאי העבודה במטרה לגרום לעובד להתפטר מבלי לשלם לו את פיצויי הפיטורין.


במקרים כאלה ניתן לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה, ולהוכיח שאכן חלה הרעה בתנאים. אם בית הדין ישתכנע כי ההתפטרות הייתה מוצדקת ואכן חלה בעקבות השינויים לרעה בתנאי העבודה, העובד ייחשב למתפטר בדין מפוטר ויזכה לקבל את מלוא פיצויי הפיטורין המגיעים לו.


באילו מקרים אפשר להתפטר ועדיין לקבל פיצויי פיטורין מהמעסיק?


חוק פיצויי פיטורים קובע מגוון מקרים שבהם עובד יכול להתפטר ולקבל את הפיצויים. למשל, עובד שמחליט לעבור להתגורר ביישוב פיתוח או במושב חקלאי וזו הסיבה להתפטרותו - זכאי לקבל פיצויי פיטורין.


כך גם התפטרות בעקבות מחלה או מצב רפואי מורכב שאינו מאפשר לעובד להמשיך לעבוד, התפטרות לאחר לידה כדי להמשיך ולטפל בתינוק, מעבר למקום מגורים המרוחק ב-40 ק"מ ממקום העבודה בעקבות גירושין או נישואין וליווי בן הזוג בשליחות ציבורית - כל אלה מקרים המוכרים בחוק כמזכים בפיצויי פיטורין אף על פי שהעובד הוא זה שהתפטר.


נוסף על כך, סעיף 11(א) לחוק קובע כי התפטרות בעקבות הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או התפטרות בעקבות שינוי נסיבות שאינו מאפשר עוד לעובד להמשיך בעבודתו, מאפשרת לעובד לקבל את פיצויי הפיטורין. לא מדובר באי שביעות מהתפקיד או בהרגשת מיצוי, אלא על עובדות של ממש המעידות על הרעת תנאים, כגון יחס משפיל, שינוי בשכר או קיצוץ בשעות.


מה נחשב להרעת תנאים מוחשית המאפשרת לעובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין?


הפסיקה הכירה במגוון מצבים של הרעה בתנאים, ובין היתר מדובר על יחס משפיל ומבזה מצדו של המעסיק, וכן אי קבלת תשלומים ותוספות המגיעים לעובד לפי חוק כגון דמי חופשה, דמי ביטוח לאומי, תשלום עבור שעות נוספות וכדומה.


כאשר המעסיק מבצע שינויים בחוזה העבודה הפוגעים בתנאי העובד, מדובר בהרעה בתנאים המצדיקה קבלת פיצויי פיטורין. כך גם עיכובים בתשלום שכר העבודה, בין שבהסכמת העובד או ללא הסכמתו.


גם כאשר משתנה המיקום של העבודה, או כאשר המעסיק מחליט להפחית בשכרו של העובד, ניתן להתפטר ולזכות בפיצויים. הדבר נכון גם למקרים שבהם המעסיק משנה באופן מהותי את היקף העבודה, את היקף התפקיד או את זמני העבודה, וגם כאשר חלה פגיעה קיצונית במעמדו המקצועי של העובד.


המעסיק לא מוכן לשלם פיצויי פיטורין? ניתן לתבוע אותו בבית הדין לעבודה


לא פעם עובדים נתקלים במעסיקים שאינם מוכנים לשלם את פיצויי הפיטורין, גם בנסיבות של התפטרות בעקבות הרעה בתנאים. במקרים כאלו, אפשר לתבוע את המעסיק בבית הדין לעבודה.


כדי להוכיח את הזכאות לקבל את הפיצויים, העובד יצטרך להוכיח בבית הדין כי אכן חלה הרעה מוחשית בתנאים, או לחלופין כי נסיבות העבודה לא אפשרו לו להמשיך לעבוד. כמו כן, העובד יידרש להוכיח כי הסיבה להתפטרותו היא ההרעה בתנאי העבודה, וכי לא התפטר מסיבות אחרות שאינן קשורות להרעת התנאים.


מלבד זאת, העובד נדרש לתת התראה למעסיק על כוונתו להתפטר בשל הרעה בתנאי העסקתו, וזאת כדי לאפשר לו לתקן את המצב לפני שהוא אכן מתפטר. אם העובד המשיך לעבוד למרות ההרעה בתנאים ומבלי שהתריע על כך בפני המעסיק, הוא עלול להפסיד את זכאותו לקבל פיצויי פיטורין.


העובדת התפטרה בשל הפחתה צפויה של שעות העבודה ופגיעה צפויה במשכרות החודשית - ותקבל פיצויי פיטורין


לאחרונה קיבל בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו תביעה של סייעת בצהרון בפתח תקווה, אשר הועסקה במשרה חלקית, וקבע כי היא זכאית לקבל פיצויי פיטורין אף על פי שהיא זו שהתפטרה. זאת מכיוון שסירבה להמשיך ולעבוד בתנאים החדשים שהוצעו לה הכוללים שעות עבודה פחותות ופגיעה של ממש בשכרה.


העובדת טענה כי מעסיקתה לא עדכנה אותה לגבי המשך העסקתה בשנת הלימודים הבאה, והודיעה לה כי היא כן מעוניינת להמשיך להעסיק אותה רק מספר ימים לפני ששנת הלימודים נפתחה, אולם בתנאים שונים - פחות חמש שעות שבועיות, כלומר הפחתה בשכרה החודשי בסכום של 500 שקלים. בנסיבות אלה לא נותרה לה ברירה אלא להתפטר.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה


המעסיקה טענה מנגד כי היא זו שבחרה להתפטר מכיוון שמצאה מקום עבודה חדש. ואולם, השופטת קבעה כי תנאי ההעסקה החדשים שהוצעו לעובדת נחשבים להרעה משמעותית במשכורת החודשית שלה, ולכן היא זכאית לקבל פיצויי פיטורין.