אז הגעת למסקנה שברצונך להתגרש. בפניך עומדות שתי דרכים עיקריות:


הדרך הראשונה, באמצעות הגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני האזורי באזור מגוריכם (ובמקרה של נישואים אזרחיים – הגשת תביעה להתרת נישואין) והגשת התביעות הנלוות הדרושות, כגון, תביעת מזונות ילדים, תביעת מזונות אישה, תביעת משמורת והסדרי ראייה, תביעה רכושית, תביעה לפירוק שיתוף, לבית הדין הרבני האזורי או לבית המשפט לענייני משפחה, על פי המלצת עוה"ד שיבחן את המקרה הספציפי שלך.


הדרך השנייה הינה באמצעות פנייה משותפת שלכם לגישור.


מהו גישור בעת פרידה בין בני זוג?


גישור הוא הליך וולונטרי ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט שמטרתו לנסות לסייע לצדדים להגיע להסכמות בכל הסוגיות הנוגעות לפרידתם, וזאת בדרכי נועם ונימוס, באופן שבו בני הזוג יוכלו לקחת חלק פעיל בהליך ויוכלו לקבל החלטות משותפות בכל הנוגע לפרידתם.
הליך הגישור מתנהל בפני מגשר ניטרלי הנבחר על ידי בני הזוג.


במסגרת הליך הגישור, ינסו הצדדים בסיוע המגשר להגיע לידי להסכמה בין היתר בנוגע לאופן חלוקת הרכוש בין הצדדים, הסכמה על גובה חיוב במזונות, סוגיית המשמורת והסדרי הראייה, מועד הגירושין וסוגיות נלוות נוספות.


הסכמות הצדדים יועלו על הכתב בהסכם גירושין, עליו יחתמו הצדדים, וההסכם יוגש לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני האזורי על פי מקום מגוריהם של הצדדים.


הערכאה השיפוטית אשר לפניה יוגש הסכם הגירושין לאישורו, תזמין את הצדדים לדיון לצורך אישור ההסכם, לרוב תוך פרק זמן קצר.

 

במסגרת הדיון שופט בית המשפט לענייני משפחה או דיין בית הדין יקריא בקול את הוראות ההסכם ויבחן האם הצדדים חתמו עליו מרצונם הטוב והחופשי, בהבינם את תוכנו, משמעויותיו ותוצאותיו, ואם כך, יאשר את הסכם הגירושין וייתן לו תוקף של פסק דין.


יצוין, כי בהליך גישור בין בני זוג ניתן לערוך גם הסכם שלום בית או הסכם שלום בית לחילופין גירושין, וכן הסכם ממון בטרם הנישואים או במהלכם.


כמו כן, הליך גישור מתאים גם לבני זוג שאינם נשואים ורוצים להיפרד לאחר קשר ממושך, וכן מתאים בפתרון מחלוקות שהתעוררו בין בני זוג לשעבר לאחר הגירושין או לאחר הפרידה; למשל בעניין שינוי גובה המזונות, שינוי אופן גידול וחינוך הילדים.


מתי כדאי לפנות לגישור?


אם בן או בת הזוג שלכם שותף לרצונך לסיים את מערכת הנישואים בדרכי שלום ונועם, ניתן לפנות לגישור.


מתי לפנות לערכאות משפטיות?


אם בן או בת הזוג שלכם אינו שותף לרצונך לסיים מערכת הנישואים בדרכי שלום ונועם ואינו מעוניין לקחת חלק בהליך הגישור, שהינו כאמור הליך וולנטרי, כלומר, שלא ניתן לכפותו על אדם, נראה כי בסופו של יום לא יהיה מנוס מפנייה לערכאות משפטיות, על פי המלצת עורך הדין המטפל.


יתרונות הגישור


לגישור יתרונות רבים, וביניהם:


1. הגישור נחשב הליך קצר מאוד ביחס להליכים המשפטיים המתנהלים בין בני זוג בתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים. הליך הגישור נמשך בדרך כלל במשך מספר שבועות עד כמה חודשים בודדים, בעוד שהליכי גירושין בערכאות המשפטיות עשויים להתנהל במשך מספר שנים עד לקבלת פסקי דין בכל התביעות השונות.


2. הגישור הינו הליך בעלות נמוכה משמעותית מעלויות ייצוג הצדדים בהליכים המשפטיים המתנהלים בערכאות המשפטיות.


3. הליך גישור מוצלח מסתיים בהסכם גירושין המקובל על הצדדים, פרי הסכמותיהם, שאושר וקיבל תוקף של פסק דין על ידי ערכאה משפטית כלשהי, בעוד שבהליכים משפטיים שנפתחו בהגשת תביעות הנוגעות לגירושין, מסתיימים בפסקי דין של שופט או דיין, ולמעשה, הצדדים מחויבים לפעול על פי פסקי הדין שניתנו בעניינם.


4. הגישור מסייע לצדדים לסיים מערכת הנישואין או את הקשר הזוגי בדרכי נועם ונימוס. בגישור של בני זוג עם ילדים, יעשה ניסיון להגדיר מחדש את מערכת היחסים של בני הזוג, מבני זוג להורים, דבר שחיוני להתפתחותם התקינה של ילדיהם.


הייחודיות והמורכבות של גישור בעת פרידה בין בני זוג דורשת בחירת עורך דין מגשר בעל ניסיון וידע משפטי בתחום דיני משפחה, שפועל על פי הידע והניסיון שצבר בתחום וכן ברגישות הנדרשת.


אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.