בימים אלה מקיים צה"ל מבצע החזרת ציוד במסגרתו יכולים אזרחים להחזיר ציוד, נשק ותחמושת שהחזיקו ברשותם, ללא צורך להזדהות וללא העמדה לדין. אין סייג לעניין המחילה המלאה אף לגבי נשק ותחמושת, אשר הוצאתם והחזקתם מהווה עבירה מסוג פשע!


המבצע מקוים לרגל 70 שנות עצמאות למדינת ישראל והוא מקבל רוח גבית ממבצע שקודם שקיים צה"ל באפריל 2016 במסגרתו הושב לצה"ל ציוד בסך 13 מיליון שקלים וכן מאות כלי נשק, מאות אמצעי ראיית לילה, תחמושת ועוד.


צה"ל בוחר לפעול כך מתוך החלטה כי חשיבות השבת הציוד החיוני והוצאת כלי נשק ותחמושת מידי אזרחים, גוברת על החשיבות במיצוי הדין ומתוך הבנה כי האזרחים המחזיקים בציוד, הנם אנשים נורמטיביים אשר נמצאים במלכוד כאשר החשש מדין פלילי ימנע מהם להחזיר את הציוד.


כך, בהתנגשות הערכים מוכן צה"ל לנקוט במדיניות של וויתור קיצוני כלפי מי שעבר עבירה פלילית חמורה ואולי אף סיכן חיי אדם או נהנה מציוד בערך כספי רב, על מנת להשיג מטרה של מניעת סיכון עתידי, חיסכון כספי בהשבת הציוד ופתרון מצב ללא מוצא.


מטרת מאמר זה להוות קריאה לצה"ל לפעול בהגיון דומה כלפי אלפי אזרחים ישראלים הנמצאים בחו"ל במעמד משתמטים או עריקים, ללא יכולת אמתית להסדיר מעמדם, ולקיים חלון זמן בו יתאפשר לאותם ישראלים להגיע להסדר, כל אחד לפי עניינו, עוד בטרם הסגירו עצמם.

 

הליך זה יאפשר את חזרתם של אלפי אזרחים לארץ או לפחות יקנה להם יכולת לבקר בארץ ואת משפחתם ולהיות שגרירים נאמנים ואוהבי המדינה. חלקם, יוכל אף להתגייס לשירות חובה או לכל הפחות לכוחות המילואים.

 

המציאות – אלפי ישראלים נמצאים בחו"ל ללא יכולת לחזור או לבקר בארץ

 

כיום נמצאים בחו"ל אלפי ישראלים הנמצאים במעמד משתמטים או עריקים, כאשר צה"ל מסרב לעמוד איתם או מי מטעמם בקשר להסדרת מעמדם ודורש כי יתייצבו ויעצרו בכלא צבאי כתנאי לבחינת עניינם. האמור בעיקר בני מהגרים – ישראלים שעזבו את הארץ עם הוריהם בעת שהיו נערים. לעיתים האמור במי שעזב את הארץ בגיל צעיר מאוד יכלו ולא הסדירו את מעמדם ולעיתים האמור במי שעזב לאחר הגיל הקובע (16) ולא שב, כמצופה על פי חוק, בגיל 18 לבדו, לשרת בצבא. וישנם עוד מקרים אחרים כגון של עולים שנסעו לביקור מולדת ולא שבו למלא חובתם לשירות ועוד.

 

האמור באזרחים ישראלים אשר רוב רובם אנשים איכותיים, דוברי עברית ואוהבי המדינה והעם, חלק לא מבוטל מהם היה רוצה לשוב ולהתגורר בארץ, שנקלעו למצב בו הנם נחשבים לעבריינים מבוקשים במדינת ישראל וצפויים להיעצר אם יכנסו לארץ, ללא ידיעת הצפוי להם לאחר מכן. קריאה זו אינה באה להקל בעבירה שבצעו ומבצעים אותם מי שלא קיימו חובתם לשירות. הטענה הנה כי חשיבות החזרת אותם אזרחים לחיק המדינה והאפשרות כי יתרמו למדינה ולו חלקית כחיילים או כאזרחים, יכולה לגבור חד פעמית על חשיבות מיצוי הדין לצורך פתרון המצב המורכב.

 

הפתרון המוצע

 

הקריאה הנה לקבוע ולפרסם חלון זמנים בו יתאפשר למשתמטי ועריקי חו"ל להגיע להסדר מעמדם מבלי להגיע לארץ או להסגיר עצמם. פרקליטות עריקים תקים לשם כך צוות מיוחד, אשר יעמוד בקשר ויבחן פניות מצד אותם משתמטים ועריקים או באי כוחם.


הפתרונות צריכים להיות דיפרנציאליים ומותאמים לפי העניין. לצד מחילות וסגירה מנהלית של היעדרויות ללא נקיטת הליכים משפטיים במקרים מיוחדים, יוצעו הסדרים לענישה מקלה ומוסכמת והחלטות על חזרה לשירות של מי שמתאים וחייב. אין ספק כי היכולת לדעת את משמעויות ההתייצבות מראש, תביא חלק גדול מאותם עריקים ומשתמטים להגיע לארץ ולהסדיר מעמדם אף אם יאלצו לשלם מחיר אישי.


אמנם, בהצעה זו יש כדי להקל עם מי שביצע עבירה. אולם, ישנם ערכים נוספים המצדיקים מעשה כזה ובהם החובה הבסיסית של המדינה כלפי אזרחי למציאת פתרון למצב מורכב והשבתם לחיקה, התועלת שתצמח למדינה, חמלה ועוד.


מתווה מפורט של דרכי פתרון אפשריות הוצעו על ידי וועדת צבא ומשפט של לשכת עורכי הדין ועל ידי הסנגוריה הצבאית, אך טרם זכו להתייחסות של ממש.

 

לסיכום, קריאה זו מטרתה להביא להשבתם של אלפי ישראלים לחיק המדינה. לרגל שנת ה-70 למדינה ראוי לתת מענה למצב הקיים, כרגע בעיה ללא מוצא בעניינם, אל אף היותם מי שעברו ועדיין עוברים עבירה, וזאת הן מתוך התועלת שבדבר והן מתוך חמלה. ונזכור: "אף אם חטא – ישראל הוא".