חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, תשכ"ט- 1969 קובע כי לא יבוצעו עבודות הנדסה בנאיות, כהגדרתן בחוק, אם היקפן הכספי או מהותן המקצועית חורגים מהתחום שנקבע בתקנות רישום קבלנים (היקף כספי ומהות מקצועית), תשמ"ד- 1984, אלא אם בוצעו בידי קבלן הרשום בפנקס הקבלנים, אשר קיבל רישיון מאת רשם הקבלנים.

 

יתרונות הרישום עבור הקבלנים:

 

1.הרישום והסיווג מאפשרים לקבלן לפנות למגוון מכרזים ועבודות בהיקף נרחב.

 

2.באפשרותו של קבלן רשום בלבד רק לאחר שנרשם, להיכלל ברשימת הקבלנים המוכרים לביצוע עבודות לגופים ממשלתיים (בעלי כוכבית*).

 

תפקידיו של רשם הקבלנים הם בין היתר:

 

לרשום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות בפנקס הקבלנים.

לסרב לבקשת הרישום

לבטל רישום או לנקוט אמצעי משמעת אחרים

לסווג את הקבלנים לפי הסוגים שנקבעו בתקנות

לשנות את רישומם ולהוריד את סיווגם

לתת לקבלנים רישיון קבלן שנתי

לערוך מעקב אחר רישומם של הקבלנים,עמידתם בהוראות החוק ותשלום חובותיהם.

לעדכן את פנקס הקבלנים בהתאם למעקב הנ"ל

לנהל את פנקס הקבלנים בו מופיעים כל הקבלנים הרשומים על פי סיווגם המקצועי (ענף הבניה ו/או ענפי המשנה) והכספי (היקף הבניה המורשה).

 

סיווג הקבלן

 

קבלן רשאי לבצע עבודות הנדסה בנאיות רק במסגרת הסיווג שאושר לו.

לפי החוק, מי שמבצע עבודות באחד או יותר מהענפים, שנקבעו ברשימה האמורה בהיקף כספי, העולה על ההיקף שנקבע בתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (היקף כספי ומהות מקצועית), חייב להירשם בפנקס הקבלנים לענף ולסיווג המתאים.

 

בעת בחירת קבלן לביצוע עבודות בניה ושיפוצים, בין אם מדובר במכרז ובין אם מדובר בהתקשרות עם קבלן ללא מכרז, יש לבדוק, אם סיווגו של הקבלן מתאים או לא מתאים לביצוע העבודה. הבעיה עשויה להתעורר בתהליך הבחירה לפני תחילת העבודה, או אף לאחר תחילת העבודה. אם הבעיה מתעוררת לפני תחילת העבודה, יכול המזמין לדרוש מהקבלן להשיג סיווג כספי גבוה יותר עד לתחילת העבודה.

 

ניתן לאפשר לקבלן לזכות במכרז גם אם אין בידו הסיווג המתאים, אולם זאת בתנאים מיוחדים.

 

בדרך כלל נקבע סיווגו הכספי של קבלן, בעת רישומו, על פי היקף החוזים שביצע. לא אחת קורה שההערכה הכספית של החוזים לצורך חישוב הסיווג הקבלני, אינה פשוטה כלל ועיקר וייתכנו מקרים הנתונים לפרשנויות שונות, לאור הפסיקה והספרות המשפטית. שאלות אלה מורכבות ומסובכות ויש להתייעץ עם עו"ד מומחה בנושא.

 

מועד סיווג

 

בהתאם לתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, אישור בדבר קבלת הבקשה לרישום והעברתה לטיפול יינתן בתוך 14 יום. החלטה בבקשה לרישום תינתן בתוך 60 יום מקבלת כל המסמכים.

 

קבלנים– ראו הוזהרתם !!! ישנו צוות הממונה על אכיפת החוק .אכיפת החוק מתבצעת על ידי איתור הקבלנים הלא רשומים הפועלים באתרי הבנייה והגשת חומר חקירה בעניינם לתובע מטעם הרשות המקומית בה בוצעה העבירה.
 


עודכן ב: 17/10/2012