תיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "החוק") אשר נכנס לתוקף ביום 11.10.2016 ייצר אלטרנטיבה לאנשים אשר רוצים לתכנן את עתידם הרפואי, הכלכלי והאישי ואפשר להם לערוך ייפוי כוח מתמשך בפני עורך דין אשר הוסמך לכך ועבר הכשרה מתאימה.


ייפוי כוח מתמשך - אלטרנטיבה למינוי אפוטרופוס לאדם


ייפוי הכוח המתמשך מהווה למעשה אלטרנטיבה למינוי אפוטרופוס לאדם. הכוונה היא שכאשר האדם הינו צלול מחשבה, בריא וכשיר לכל דבר, הוא יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך ובייפוי הכוח הוא יכול למנות מיופה כוח אחד או מספר מיופי כוח אשר ידאגו לענייניו הרפואיים, הרכושיים, האישיים וכן לכל עניין שיבחר מייפה הכוח (הממנה) ובכפוף לתנאים הקבועים בחוק.

עצם עריכת ייפוי כוח מתמשך, מייתרת את הצורך בפנייה לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס, ככל שהאדם שערך ייפוי כוח מתמשך הפך ללא כשיר. 

 

החידוש בייפוי כוח מתמשך הוא בעצם היכולת של אדם כאשר הוא בריא וכשיר להחליט החלטות לגבי עצמו, להחליט מה הוא ירצה שיעשו מיופי הכוח שלו, כאשר הוא כבר לא יהיה כשיר להחליט החלטות על דעת עצמו. לפני התיקון לחוק, כאשר אדם הפך להיות לא כשיר, אם מפאת מחלה (אלצהיימר, דמנציה וכדומה) ואם מפאת תאונה לא עלינו, או בכל מקרה בו האדם לא היה כשיר לדאוג לענייניו בכוחות עצמו, היו צריכים לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה כדי למנות לאותו אדם אפוטרופוס. בית המשפט מינה לאדם אפוטרופוס שידאג לענייניו, בהנחה שהמינוי הינו לטובת האדם שזקוק לאפוטרופוס וזאת מבלי לדעת מהו רצונו האמיתי של האדם ומי באמת היה רוצה האדם למנות כאפוטרופוס עבורו.


לא זו בלבד, ההליך של מינוי אפוטרופוס לאדם ע"י בית המשפט הינו הליך שבו יש למנות עורך דין אשר יגיש את הבקשה למינוי אפוטרופוס מה שכרוך בעלות כספית לבני המשפחה אשר צריכים לשכור את שירותיו של עורך דין לצורך כך. כמו כן, בן/בני המשפחה אשר ימונו כאפוטרופוסים כפופים לפיקוח הדוק של האפוטרופוס הכללי וחלות עליהם חובות רבות כגון הגשת פרטה וסל מחיה וכן דוח שנתי על ההכנסות וההוצאות של האדם שמונה לו אפוטרופוס. יש לשמור את כל הקבלות ולערוך רישום מדוקדק. מדובר במעמסה לא פשוטה ומכבידה שניתן להימנע ממנה ע"י עריכת ייפוי כוח מתמשך.


מי רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך?


כיום, החוק מאפשר לכל אדם בגיר ובעל כשירות, גם לאנשים אשר מצבם הרפואי מצוין וגם לאנשים אשר מצבם הרפואי אינו טוב ועשוי להתדרדר בהמשך אך הם עדיין כשירים קוגנטיבית, לערוך ייפוי כוח מתמשך בפני עורך דין המוסמך לכך ולמנות מיופה/ מיופיי כוח שהם בוחרים ושהם יודעים שיפעלו בדרך הטובה ביותר עבורם. לאדם הממנה את מיופה הכוח יש את השליטה על חייו ועל ההחלטות שהוא רוצה שייושמו כפי שהוא פירט בייפוי הכוח המתמשך.


בעצם ייפוי הכוח המתמשך הופך את מיופה הכוח ל"אפוטרופוס משודרג" שדואג לאדם שמינה אותו, בדיוק כפי שאותו אדם ביקש שידאגו לו, לרכושו ולענייניו הרפואיים כמפורט בייפוי הכוח.


ייפוי הכוח המתמשך הוא חשוב לאין ערוך מאחר שהוא מייצר ודאות לגבי האדם הממנה, שהוא יודע שבבוא היום, כאשר הוא יהיה לא כשיר לקבל החלטות עבור עצמו, הוא משאיר הוראות מפורטות ומפורשות למיופה/מיופי הכוח, כיצד לנהוג בענייניו הכספיים, הרפואיים והאישיים (לדוגמא יכול לבקש שלא להעביר אותו למוסד סיעודי אלא להשאיר אותו בטיפול ביתי עם מטפלת, יכול לפרט כיצד הוא רוצה שישקיעו את הכספים שלו וכיצד ינהלו את רכושו).


החוק קובע מנגנון לפיו מייפה הכוח יכול למנות "אדם מיודע" אשר יקבל גם עותק מייפוי הכוח. אדם מיודע יכול להיות קרוב משפחה שלא מונה כמיופה כוח או חבר קרוב. המטרה היא שיהיה אדם נוסף שיידע על התנהלות מיופה הכוח ככל שהממנה רוצה בכך. במקרה שהממנה רוצה למנות אדם מיודע, ניתן לקבוע בייפוי הכוח כי האדם המיודע יוכל לקבל דיווח על החלטות ופעולות שביצע מיופה הכוח. באופן זה יוכל האדם המיודע לוודא כי מיופה הכוח עושה את עבודתו נאמנה ופועל עפ"י הוראות ייפוי הכוח. מייפה הכוח יכול גם לקבוע כי מיופה הכוח יצטרך לדווח על פעולותיו לאפוטרופוס הכללי.


אילו הנחיות יש לכלול בייפוי הכוח המתמשך?


ייפוי הכוח המתמשך אמור לשקף את מכלול רצונותיו של האדם הממנה את מיופה הכוח שידאג לו בהגיעו למצב של חוסר כשירות קוגנטיבית. לכן יש לכלול בייפוי הכוח הנחיות מקדימות. אותן הנחיות אמורות לשקף את  רצון  האדם הממנה בכל תחומי החיים, לדוגמא: אם האדם נהג לתת מתנות לנכדיו בסכום מסוים והוא ירצה להמשיך ולתת את המתנות גם כאשר הוא יפסיק להיות צלול וכשיר-עליו להורות זאת בייפוי הכוח המתמשך (החוק מגביל מתן מתנות לסכום של עד 100,000 ₪ מעבר לסכום זה יש לקבל את אישורו של בית המשפט).

 

כמו כן, אם לאדם יש מספר נכסים אותם הוא משכיר הוא יכול להורות שמיופה הכוח ימשיך להשכיר את נכסיו ולתת לו הוראות ספציפיות כיצד לעשות כן. ככל והאדם הינו בעל עסק-יוכל להשאיר הוראות לגבי המשך ניהול העסק וכן מי ירצה שינהל במקומו את העסק וכדומה.

גם בפאן האישי-ישנן הוראות רבות כגון -האם האדם הממנה ירצה להמשיך להתגורר בביתו או לעבור לדיור מוגן (בהתחשב בעלויות הכרוכות בכך),האם ירצה להמשיך ללכת לחוגים, לתיאטרון, למספרה פעם בשבוע ועוד פעילויות שהיו חשובות לממנה בטרם כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף וחשוב לממנה להמשיך באותן פעילויות גם כאשר ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף.


בנוסף, ישנן הנחיות מקדימות המחייבות הסמכה מפורשת של מיופה הכוח בייפוי הכוח המתמשך ואם הן לא רשומות , לא ניתן יהיה לבצען מכוח ייפוי הכוח המתמשך. הנחיות הדורשות הסמכה מפורשת כדוגמת תרומות, מתנות או הלוואות עד 100,000 ₪ וכןפעולות משפטיות בגובה 100,000 ₪ עד 500,000 ₪, פעולות במוצרים פנסיוניים, טיפול ואשפוז בבית חולים פסיכיאטרי.

 

מתי ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף?


ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף כאשר האדם לא יהיה מסוגל להבין בדבר (לא יהיה כשיר לקבל החלטות על דעת עצמו). הממנה(מייפה הכוח) יכול להחליט כי הקביעה שהוא אינו מבין בדבר תהיה אך ורק בהתאם לחוות דעת מומחה (שזוהי ברירת המחדל עפ"י החוק) או באופן אחר, אך לא על דעת מיופה הכוח בלבד כדי להימנע מניגוד עניינים.

 

מי עורך את ייפוי הכוח המתמשך?


את ייפוי הכוח המתמשך בכלל העניינים (רפואיים, רכושיים ואישיים) עורך עורך דין אשר עבר הכשרה מתאימה של האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

 

ייפוי הכוח המתמשך מוגש באופן מקוון ע"י עורך הדין אשר עורך את ייפוי הכוח ומחתים את הממנה ואת מיופה/י הכוח.  

ניתן כיום להחתים גם מיופה כוח אשר מתגורר בחו"ל (ילד או קרוב משפחה של הממנה שחי בחו"ל והממנה מעוניין לצרפו כמיופה כוח) בהליך של היוועדות חזותית.

 

סיכום


ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי חשוב ביותר המהווה אלטרנטיבה למינוי אפוטרופוס ע"י בית המשפט ומאפשר לכל אדם את העצמאות ואת האוטונומיה לבחור בעצמו ולעצמו את האיש ו/או האנשים שאותם הוא ירצה למנות כמיופי כוח עבורו אשר יפעלו עפ"י ההוראות הספציפיות אותן פירט בייפוי הכוח.

 

אותם אנשים שנבחרו יהיו האפוטרופוסים של האדם בבוא היום כאשר יהיה בלתי כשיר להבין ולהחליט בעצמו. המחוקק נותן את הכוח ואת החופש לאדם להחליט מי ידאג לו כשלא יוכל עוד לדאוג לעצמו ובעצם מייתר את הצורך לפנות לבית המשפט בהליך של בקשה למינוי אפוטרופוס-הליך משפטי שלעתים יכול להיות ארוך,יקר ומסורבל.