דיני המעמד האישי נקבעים במדינת ישראל בהתאם לדתם של בני הזוג.

 

מזונות אישה הם תשלום שמקורו בדין העברי אותו האישה זכאית לקבל מבן הזוג כל זמן שטרם הסתיימו נישואיהם והתקבל גט הגירושין.

 

סכום זה מתייחס לצרכי הקיום והרווחה שלה כדוגמת נסיעות, תחזוקת הבית, טיפול רפואי ועוד והוא מבוסס על זכותה להתקיים באותה רמת חיים שלה הורגלה בזמן החיים המשותפים עם בן הזוג.


תביעה למזונות אישה ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני בהתאם לכללי הסמכות והכריכה המקובלים. כאן גם המקום להזכיר, כי לאור השוני בין הערכאות האמורות אשר אחת מונחית לפי כללי המשפט העברי והאחרת לפי כלל חוקי מדינת ישראל, גם פסיקתן יכולה להיות שונה ולכן נדרשת חשיבה מרובה בעניין הערכאה המתאימה להגשת התביעה.


מתי תישלל הזכות של האישה לקבל את המזונות המגיעים לה?


הזכאות לקבלת מזונות אישה יכולה להישלל במקרים בהם הוכח כי האישה בגדה בבן זוגה, ברם בדרך כלל לצורך כך נדרש הצד השני להציג ראיות משמעותיות החורגות אף מהודאה אישית שלה בבגידה.

 

עילה נוספת היא אי קיום מצוות הדת היהודית, יחד עם זאת, טיעון מהסוג האמור לא יתקבל בדרך כלל אם הוצג לראשונה רק במסגרת תביעת הגירושין.


מלבד זאת גם סירוב של האישה לקיים עם בן זוגה יחסי מין כאשר אין הצדקה הולמת לכך יכול להוביל לשלילת המזונות.


חובה לשים לב שעובדת האישה בעלת רכוש משל עצמה, או מעמדה התעסוקתי אינם מפחיתים מזכותה לקבל מזונות מסוג זה. במקרים אלו יכול בית הדין הרבני לדרוש לבצע קיזוז בין הסכומים אך לא לבטל את התשלום.


הזכות לקבלת סכום זה מוקנית לאישה מכוח הדין ולכן על מנת לממש את זכותה באופן מלא ועל הצד הטוב ביותר, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה ובעל ניסיון בדיני המשפחה.


אין לראות במאמר זה ייעוץ משפטי מסוג כלשהו.

 


עודכן ב: 25/07/2013