בעקבות מגמת ההתייקרות הממושכות של פוליסות ביטוח החובה לרכב דו גלגלי, ולחצים שהפעילו ארגוני רוכבי האופנועים על הממשלה, התקבלה בשנת 2008 הוראת שעה המתירה לחברות הביטוח לכלול בפוליסת ביטוח החובה לרכב דו גלגלי השתתפות עצמית גבוהה שתאפשר להם למכור את אותה הפוליסה במחיר מופחת. לעניין פוליסות מוזלות אלו קבע המפקח על הביטוח, שההשתתפות העצמית המקסימאלית לא תעלה על 25,000 ₪.

 

כפועל יוצא, מנפיקות חברות הביטוח, פוליסת ביטוח מוזלות עם השתתפות עצמית של 25,000 ₪. ההנחה הניתנת בפוליסות אלו היא בשיעור של כ- 20% ומסתכמת בסך של כ-1,500 ₪ לשנה בממוצע (תלוי בחברת הביטוח, בגודל האופנוע, ותק הנהג, גיל וכיו"ב). עד כאן הדבש.

 

והיכן העוקץ?!

 

הפוליסה המוזלת כאמור מגיעה בד"כ עם רכיב השתתפות עצמית עד לגובה של 25,000 ₪ פיצוי בגין נזק שאינו ממון (כאב וסבל), ו–7 ימי היעדרות ראשונים מעבודה בגין מחלה. המשמעות המעשית היא שברגע מקרה הביטוח (תאונת דרכים), לא נקבל פיצוי עד 25,000 ₪ וגם לא נקבל החזר כספי עבור אובדן 7 ימי המחלה הראשונים שנעדרנו מהעבודה. כך למשל, אם מבוטח החליק על האופנוע/קטנוע ונפצע בפגיעות שמזכות אותו בפיצוי של 20,000 ₪, חברת הביטוח לא תשלם לו, ולו שקל אחד. לו היה מגיע לאותו המבוטח, 30,000 ₪, חברת הביטוח הייתה מפצה אותו בגין ההפרש גרידא (כלומר ב – 5,000 ₪).

 

פוליסות מוזלות אלו הינן בבחינת מלכודת דבש הואיל ומרבית תאונות הדרכים של אופנוע/ קטנוע הינן תאונות קלות אשר הפיצוי בגינן בד"כ מסתכם בסכום שבגובה ההשתתפות העצמית (כלומר, בטווח של עד 25,000 ₪).

 

מרבית תאונות האופנוע/ קטנוע הינן תאונות קלות המעורבות בנפילה/ החלקה אשר אינן מותירות נכות, אלא מכות יבשות, שפשופים, שברים קלים וכד'. בגין תאונות אלה, חברות הביטוח מפצות את הנפגעים באלפי שקלים אלא שאם רכשנו את פוליסת ביטוח החובה המוזלת עם מרכיב ההשתתפות העצמית, הסכמנו בעצם לוותר על זכותנו לקבל את כל סכום הפיצוי עד 25,000 ₪, ופיצוי בגין 7 ימי מחלה ראשונים. בכך פוטרות את עצמן חברות הביטוח מלשלם פיצוי במרבית תאונות האופנוע.

 

נסיוננו בתחום מלמד, כי אין כל כדאיות כלכלית ברכישת פוליסת ביטוח החובה המוזלת (גם לא כאשר רוכשים לצד הביטוח גם פוליסת תאונות אישיות). בשביל הנחה מזערית וחסרת משמעות רוכבי האופנועים מוותרים על סכומי כסף לא מבוטלים שמגיעים להם בתאונות דרכים.

 

אנו ממליצים ללקוחות המשרד ולציבור רוכבי האופנועים לבדוק היטב את פוליסות הביטוח שברשותם ושלא להתפתות ולרכוש פוליסות ביטוח חובה לאופנוע עם השתתפות עצמית.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי ספציפי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.