חוק הביטוח לאומי מכיר במעמד "ידועים בציבור" בדומה למעמד בני זוג נשואים לעניין זכויות וחובות. חוק הביטוח לאומי מגדיר "אישה" לרבות ידועה בציבור אשר מתגוררת עם בן זוגה. הביטוח לאומי מכיר גם בבני זוג מאותו מין כידועים בציבור, וזאת כתוצאה של פס"ד משנת 2004 שהגישה האגודה לזכויות האזרח כנגד הביטוח לאומי בשל סירובו של המוסד לשלם גמלת שארים לבן זוג הנפטר.


בני זוג המבקשים הכרה כידועים בציבור עליהם למלא "שאלון לקביעת מעמד ידועים בציבור", אל טופס זה יש לצרף מסמכים התומכים בהצהרת בני הזוג. כל זאת בתנאי שהמבוטח עומד בתנאי הסף: תושב ישראל ותשלומי הביטוח לאומי משולמים כסדרם.


הביטוח הלאומי יאשר מעמד ידועים בציבור אם בני הזוג אכן מקיימים חיי משפחה ומשק בית משותף ומערכת יחסים אינטימית. לא מערכת יחסים המבוססת על נוחות או כדאיות כלכלית אלא חיי משפחה כמקובל בין בעל לאשה. בני זוג המקיימים חיי משפחה כידועים בציבור חשוב מאוד שיסדירו את מעמדם מול הביטוח לאומי ללא דיחוי, שכן מעמד ידועים בציבור עשוי להשפיע על תשלומי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. כמו כן, על הזכאות לקצבאות השונות המגיעות לבני הזוג כתוצאה ממעמד של ידועים בציבור. לעיתים ביטוח לאומי יוזם בעצמו בדיקת מעמד "ידועים בציבור" כאשר יש בידו מידע לגבי בני זוג החיים יחדיו, ואלה לא פנו אל הביטוח הלאומי להסדיר את מעמדם. אי דיווח לביטוח הלאומי יכול לגרום לפגיעה בזכויות בני הזוג או לחילופין לגרום לצבירת חובות לביטוח הלאומי.

 

ביטוח לאומי מזכה בני זוג בקצבאות שונות, בשנת 1994 קבע בית הדין הארצי לעבודה כי מעמדה הביטוחי של ידועה בציבור זהה למעמדה של אישה נשואה, ההתייחסות לגבר ידוע בציבור זהה לאישה ידועה בציבור לעניין התשלום לביטוח לאומי וזכאות לגמלאות השונות. לקביעת הסיווג של ידועים בציבור יש השלכות משמעותיות מבחינת הביטוח לאומי במיוחד כאשר מדובר בקצבאות כמו מזונות, הבטחת הכנסה, קצבת שארים, קצבת זקנה ועוד. כאשר אדם נפגע בעבודה והוא זכאי לגמלה לאחר פטירתו של בן הזוג תהא האלמנה הידועה בציבור חייבת להוכיח כי היא מוכרת כידועה בציבור כדי לזכות בגמלת תלויים עבור ילדיה וקצבת שארים.

 

היה ובת הזוג לאחר מות בן הזוג תנהל קשר זוגי עם ידוע בציבור אחר ו/או תינשא תישלל ממנה הזכאות לקצבה. זוהי אחת הדוגמאות כאשר תשלום הגמלה משתנה בין יחיד לבני זוג. שינוי סטטוס מוביל לשינוי בגובה הגמלה או הקצבה. על כן, יש חובה לדווח בזמן אמת לביטוח לאומי שכן תשלום יתר שנובע מאי דיווח יתבקש החזר חובות לביטוח הלאומי, רוב המבוטחים אינם מודעים לכך ולעיתים מחוסר תשומת לב לא מסדירים את ענייניהם ומופתעים לגלות שזכויותיהם נפגעו ואף מקרים שעליהם להחזיר חובות לביטוח לאומי.


על כן, בני זוג החיים יחדיו ומנהלים משק בית משותף ההמלצה היא להסדיר את מעמדם מול המוסד לביטוח לאומי.